nlc.hu
Nyereményjátékok
Biztonságos autóvezetés 2.

Biztonságos autóvezetés 2.

Új hét, új cikk, új kérdések a Tanpálya nyereményjátékán. Múlt héten a téli vezetéshez adtunk néhány jótanácsot, ezen a héten a biztonságról esik szó.

A Vezetéstechnikai Centrumról bővebben a www.tanpalya.hu oldalon olvashatnak az érdeklődők!

Jó játékot kívánunk!

Biztonság az autóban
Pesoldt Ferenc vezetéstechnikai tréner

Az autókat és az utakat egyre biztonságosabbra építik, balesetek mégis vannak. Miért?

A kutatások felvetnek egy ijesztő lehetőséget. Ha az autók és az utak biztonságosabbak, akkor az emberek vezetnek veszélyesebben. Ezért hívunk, hogy hétről hétre a biztonságos vezetés egy-egy szempontjával ismerkedjünk meg.

• A biztonsági öv

A gépkocsiban ülők, akik nem kapcsolják be a biztonsági övüket, nincsenek „összekötve” a gépkocsival. Frontális ütközés esetén azonos sebességgel fognak tovább mozogni, mint amekkorával a jármű a baleset előtt haladt. Ezt hivatott megakadályozni az öv.
Nils Bohlin 1959-ben szabadalmaztatta a hárompontos biztonsági övet, ami 1977. július 1. óta Magyarországon is kötelező. Ugyan elterjedt vélemény, hogy egy kisebb balesetnél az ember képes kitámasztani a testét a kezeivel, ám ez súlyos tévedés!

• A légzsák

Különösen fontos a bekapcsolt biztonsági öv a légzsákkal felszerelt autó esetén. Még elképzelni is rossz, mi történik, ha az előrelendülő test találkozik a szemből kb. 350-400 km/h-val berobbanó légzsákkal.
A tűzoltók által az égő házakból kiugrók felfogására szolgáló hatalmas párnák adták az ötletet, hogy hasonlót kellene az autókba is szerelni.
A leggyakrabban előforduló frontális ütközéseknél beváltak. Ma már az oldallégzsákok is használatosak, hiszen ebből az irányból szinte egyáltalán nincs védve a test.

• A fejtámla

A városi és autópálya-közlekedésben az ütközéses és ráfutásos baleset sajnos nagyon gyakori. Ennek általában következménye a nyak és gerincsérülés.
Ezért nagyon fontos, ha van az autóban fejtámasz, és ha ez mozgatható, akkor állítsuk be helyesen. A fejtámla akkor nyújt kellő védelmet, ha a felső éle legalább szem magasságban van, de az is megfelelő, ha a fejtetővel van egyvonalban.

• Hogyan állítsuk be a vezetőülést?

Egy teljes láberőt kívánó blokkoló fékezés, vagy egy megpördülni kívánó autó megfogása nem képzelhető el helyesen beállított vezetőülés nélkül. Először az ülés és pedálok távolságát állítjuk be. Ha a bal láb nincs teljesen kinyújtva, akkor megfelelő. Jöhet a háttámla! Ezt a kormányhoz kell állítani. Megtámasztjuk hátunkat, és előre nyújtjuk kezünket: akkor jó, ha csuklónkkal érintjük a kormány tetejét.

• Hogyan kell kormányozni?


Az egyik kéz vezet, míg a másik tartja a mobiltelefont… Pedig mindannyian tudjuk, hogy egy gyors kormánymozdulatot, ami egy vészhelyzetből történő kimenekülést jelenthet, csak helyes kormányfogással leszünk képesek jól megoldani. Egyenes menetben a kormányt az ún. 3 óra 9 óra alapfogással fogjuk, tehát mindkét kéz a kormányon legyen. Ma már jó néhány autótípusnál a kormánykerék ezen pontjain megtaláljuk a kéz ujjainak kialakított mélyedéseket.

A Vezetéstechnikai Centrumban a tréningjeink mindig egy elméleti bevezetővel indulnak. Többek között a fent említett témákra is kitérünk, és részletesen beszélünk róluk. Hiszen, ha ezeket a biztonsági tényezőket figyelmen kívül hagyjuk, az annyit jelent, hogy a testi épségünket kockázatjuk, akár az életünkkel játszunk!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top