nlc.hu
Nyereményjátékok
EU fogyasztóvédelmi kampány eredményei

EU fogyasztóvédelmi kampány eredményei

Elromlott az új mikró? Tengerparti nyaralás parkolóházas kilátással? Online felmérés a tudatos fogyasztói szokásokról

Elromlott a nemrégiben vásárolt mikró? Hiába fizettünk a tengerparti kilátásért, nyaralásunk során mégis egy parkolóház szürke falát kellene néznünk egy hétig? Ön mit tenne? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kereste a választ az EU fogyasztói szokásokat vizsgáló felmérése. A 2007. november 28. és december 12. között egy népszerű női online portál* segítségével elvégzett felmérés ugyan néhány esetben bíztató eredményt mutat, ám összességében még mindig nem vagyunk kellően tisztában azzal, hogy mikor és milyen esetben reklamálhatunk a vásárlást követően!

Nem tartják tiszteletben a fogyasztói jogainkat, de nem tesszük szóvá!
A megkérdezettek 41%-a érzete úgy, hogy a kereskedők gyakran nem tartják tiszteletben a jogaikat, ennek ellenére ezt mégsem teszik szóvá. Csupán 32%-uk érvényesíti gyakran a jogait, 20%-uk nem találkozott egyáltalán ilyen jellegű problémával, illetve 5%-uk nem tulajdonít ennek fontosságot.

Meggondoltam magam vásárlás után, visszavihetem a terméket indoklás nélkül?
Kevesen tudják, de indoklás nélkül csak a távollévők között kötött szerződés (pl. internetes vásárlás) vagy üzleten kívül kötött szerződés (pl. házaló kereskedő, utazással egybekötött termékbemutató) esetén vihetjük vissza a terméket, és kérhetjük vissza a vételárat.
Bolti vásárlás esetén, ha a termék hibás, a kereskedő köteles megjavíttatni vagy kicserélni a terméket, ha ezeket nem tudja teljesíteni, a vásárlónak jogában áll elállni a szerződéstől, azaz visszakapni a vételárat. A válaszadók 79%-a gondolta úgy, hogy joga van elállni a szerződéstől amennyiben boltban vásárolt, 77%-uk szavazott az internetes vásárlásra, 24%-uk a piacon történt vásárlásra és csak 19%-uk voksolt helyesen a házaló ügynöktől való vásárlásra.

Tengerpartra néző szobát rendeltünk, mégis egy szürke falra néz az ablakunk?
A válaszadók 88%-a helyesen döntene ez esetben, azaz felvenné a kapcsolatot az utazási iroda helyi képviselőjével, és őt kérné meg, hogy orvosolja a problémát. Az utazási iroda ugyanis köteles rendelkezésünkre bocsátani egy olyan telefonszámot, amellyel külföldön is el tudjuk érni egyik képviselőjüket. Vitás esetekben mindig jegyzőkönyvet kell készíteni, ez később hasznos lehet. A válaszadók 2%-a fogadná el a magyarázatot, mely szerint nincs más szoba és csak 8%-uk követelne anyagi kompenzálást.

Hibás a mikró, amit vásároltunk? Muszáj nekünk szervizbe cipelni?
A válaszadók 46%-a helyesen válaszolt, azt az opciót választva, hogy a helyszínen akarja megoldani a problémát. Az eladó köteles kijavíttatni vagy kicserélni a hibás terméket. Az, hogy a fogyasztó a szervizbe viszi-e a terméket, az ő döntése, a kereskedő nem kötelezheti rá. A válaszadók 37%-a ilyen esetben kérne egy másik sütőt, 9%-uk visszakövetelné a pénzt és csak 6%-uk vinné a terméket szervizbe.

Milyen információt kell tartalmaznia egy élelmiszer címkének?
A válaszadók döntő többsége tudta a helyes választ: 95%-uk szerint a csomagoláson fel kell tüntetni a termék összetételét. 91%-uk szerint az előállító vagy forgalmazó nevét és címét kell feltüntetni, 96%-uk gondolta úgy, hogy a termék szavatosságát kell feltüntetni. Az EU-s szabályok szerint a fentiekben felsorolt adatoknak mind szerepelniük kell a címkén, továbbá Magyarországon minden terméken kötelező magyar nyelven is feltüntetni az összetevőket. Ezt csak a válaszadók 7%-a nem tudta.

A több mint 4000 fő bevonásával történt online felmérés ahhoz a fogyasztóvédelmi kampányhoz kapcsolódik, melyet Meglena Kuneva az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa indított Magyarországon 2007. október 11-én. A kampány célja a magyar állampolgárok tájékoztatatása az itthon és más uniós tagállamokban megillető fogyasztói jogaikról. A kampány 2007 októberében kezdődött és 2008 júniusáig tart, különböző témákat ölel fel, mint pl. roaming díjak, tisztességtelen szerződések, veszélyes termékek, élelmiszerek címkézése, online vásárlás, stb..

Magyarországon további információért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről olvashatnak a Kosár c. magazinban, mely a www.kosarmagazin.hu címen is elérhető.

* A felmérés nem reprezentatív, az NLC.hu-n kérdőívre 4214 olvasó válaszolt.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top