Vajon mit mesélne egy kitaposott, magas szárú fekete cipő? Hogyan érezte magát egy olyan film forgatásán, ahol egy nemzetközileg ismert és elismert, Oscar-díjas színésznő lábán alakíthatta a Szabó Magda regényéből „előlépett” Emerenc, mindig tiszta és rendes cipőjének szerepét.
Esetleg elmondhatná, hogy ebben az esetben nagyon is igaz az a közmondás, miszerint a ruha, illetve a cipő teszi az embert?
Amikor Helen Mirren, a „Királynő”, Emerenc szerepére készült, sokat gondolkodott, hogyan lehetne megformálni az Alföldről származó, kemény, de tiszta szívű asszony szerepét. És egy ilyen pillanatban a jelmeztervező lett nagy segítségére, mert letette elé A CIPŐT. A színésznő nézegette, majd felvette az erősen viseltes darabot, aztán kijelentette: „Tudom a szerepet! Megvan a karakter!”.
Ezután össze voltak kötve a színésznő és a cipője, aki hűségesen hozta-vitte viselőjét az egész forgatás alatt, legyen bár rekkenő hőség, nagy vihar, vagy egy havas téli jelenet. Söprögetett és kutyát sétáltatott vele, amit épp a helyzet megkívánt. Forgolódott a Magdát alakító Martina Gedeck és a férjet játszó Eperjes Károly körül, vagy éppen beleszaladt a Sutut megszemélyesítő Börcsök Enikőbe és a Polettet megformáló Szirtes Ágiba, de például találkozott Konc Gábor, alias Alezredessel is.
Sőt, lehet, hogy a CIPŐ volt az, aki megadta a színésznőnek azt a királynői tartást, mellyel Szabó Magda is felruházza regényében a nehéz sorsú, mégis nagylelkű, segítőkész házvezetőnőt… Egy olyan figurát, aki mindig keményen dolgozott és mások szolgálatában állt, de soha nem volt mások szolgája. Egy asszonyt, aki nagyon sok nehéz és drámai időszakot élt meg, mégis embersége, büszkesége töretlen maradt.
Nos lehet, hogy ez a sokat látott lábbeli, egy kis figyelemre vágyva hasonlóakat mesélne, de ugyan ki hinne egy elhasznált beszélő cipőnek? Még akkor sem, ha maga a zseniális Helen Mirren viselte, Szabó István filmjének, Az ajtónak a forgatásán, ami a hazai mozikban március 8-tól látható.