Csak kapkodjuk a fejünket, olyan iramban zakatol a divat mellettünk, velünk. Egyes tervezők a klasszikus minimalista vonalat preferálják, mások az überszexit, valaki pedig olyan hordhatatlan kreációkkal örvendezteti meg a nagyérdeműt, hogy az már művészet. Azt gondolnánk, hogy korunk elismert iparművészei már elérték a csúcsok csúcsát, de ők nem így gondolják. Kisujjukban van a szabászat és a színek palettája, vásárlókörük szélsebesen terjeszkedik, ismertségük és elismertségük sztárokká avanzsálta őket. Bizonyos tervezők kreativitásához eddig sem fért kétség, ellenben mint érző emberek, igencsak kívül rekedtek márkájukon. Talán már nem is emberekként nézünk rájuk, inkább mint egy logóra, amelyet felismerünk az utcán vagy a divatmagazinok hasábjain. Ennek a korszaknak azonban eljött a vége, vagy csak kibővült egy nagyon is szerethető kiegészítővel, az emberséggel. Íme három tervező, akik nemcsak jó kapcsolataikat ápolják, hanem a környezetet is.
Stella McCartney, az állatvédő |
Manapság a McCartney név már nem csak a Beatles-rajongók körében ismert. Paul McCartney lánya, Stella gondoskodott arról, hogy a közismert családnevet a divat világában is ismertté tegye.
Stella számára rendkívül fontos az állatvédelem, ő maga is évek óta vegetáriánus, kollekcióiban semmilyen állati eredetű szőrmét és bőrt nem használ. Elkötelezetten támogatja a PETA-t, a legnagyobb nemzetközi állatvédő szervezetet.
A divattervezőnő kollekcióit ennek ellenére – vagy pont ezért – a kényes ízlésű dívák is előszeretettel vásárolják, és támogatják törekvéseit. Madonna és Gwyneth Paltrow is nagy rajongója az általa megálmodott állat- és környezetbarát ruháknak.
Stella McCartney 2009-es tavaszi–nyári kollekciója:
Stella McCartney kínosan ügyel arra, hogy a magazinok számára kölcsönadott ruháit sose párosítsák szőrmékkel, sőt még bőr alapanyagú kreációkkal sem. A közelmúltban állítólag olyan dühös lett egy reklám láttán, hogy majdnem gutaütést kapott. Egy jó nevű luxusszőrmeüzlet ugyanis egyik legújabb reklámfotójához Stella McCartney fehérnemű-kollekciójának egy fekete melltartóját használta fel, az ő engedélye nélkül. A tervezőnő csak akkor vette észre, hogy kollekciójának darabja egy kétmillió forintos nercbunda alatt lapul, amikor már megjelent a reklám nyomtatásban. McCartney egyik ismerőse a következőt nyilatkozta: „Stella teljesen elvesztette az eszét, amikor meglátta a reklámot. Sosem láttam még ilyen dühösnek.”
A szőrmecég azóta elnézést kért a tervezőtől, és kiadtak egy közleményt, amelyben elismerik Stella McCartney nézeteit, és közlik, hogy nem szándékosan hozták lehetetlen helyzetbe a tervezőnőt. Stella rendszeresen részt vesz szőrmeellenes és állatvédő akciókban, valamint úttörő a nem bőralapú cipők és kiegészítők tervezésében.
Stellát a gazdagok és szépek természetesen nem csak állatbarát nézetei miatt szeretik. Kislány kora óta barátságban él a legtöbb modellel és tervezővel, híres apjának és kapcsolatainak köszönhetően. Mégis, a legérzéketlenebb kritikusok is azt állítják, van tehetsége a divathoz.
Balenciaga napenergia ihlette kollekciója |
A Balenciaga divatház szülőatyja, a néhai Cristóbal Balenciaga hamar a divatvilág cézárává vált, és az maradt a mai napig is. Karrierje kezdetekor az arisztokrácia körében talált lelkes hívekre, ezt követően pedig már ő öltöztette a spanyol királyi ház tagjait is. A sztárok körében is nagy népszerűségnek örvend a Balenciaga divatház, amelynek luxus-ruhakollekcióiért és táskáiért valósággal rajonganak a divatot kedvelő gazdagok.
Ma a Gucci cég és ezen belül is Nicolas Ghesquiére tervező tartja életben Balenciaga mester munkásságát. A divatház, túl azon, hogy gyönyörű ruhakölteményeket vonultat fel a kifutón, egy új oldaláról is megmutatkozik. A globális környezetpusztításra és energiapazarlásra ki is tudná a legjobban felhívni a figyelmet, mint egy közkedvelt divatbirodalom. A Balenciaga 2009 tavaszára tervezett kollekciója a napenergia hasznosítására hívja fel a figyelmet fantasztikus „sci-fi couture” ruhakölteményeivel. A matt és a fényes anyagok ötvözete által a fény felfedezőútjára indul, visszatükröződik, és elnyelődik a redők között. Az arany-ezüst színek irizáló elegye a napelem hatását kelti. A vezető tervező így fogalmazott egyik modelljéről: „Úgy néz ki, mint egy napelem, ugye?”
A szemkápráztató ruhák tiltakoznak a környezetpusztítás, az állatkínzás ellen, de az eszmeiséget is magukban hordozzák.
Az állatbarát Natalie Portman |
Natalie Portman is beállt a tervező hírességek sorába, csak ő egy kicsit változtatott a felálláson. Jennifer Lopez szőrmékben dúskáló kollekciójával ellentétben Natalie minden esetben ragaszkodik az „állatmentes” divathoz. „Szeretem az állatokat, miért bántanám őket?” – nyilatkozta. A köztudottan visszafogott életet élő, inkább a tanulmányaira, mint a féktelen bulikra koncentráló színésznő az állatok és a környezet iránt tanúsított elkötelezettségével akarva-akaratlanul felhívta magára a figyelmet. Le a bőrcipőkkel, jön a Portman-kollekció!
A színésznő egy exkluzív cipőkkel foglalkozó manufaktúrával kötött szerződést cipellői forgalmazására. Egy kikötése volt csupán, hogy az ő neve alatt futó kollekciónak egyetlen darabja sem készülhet állati bőrből. Ezzel a tettével rögtön egy igen szűk, de annál aktívabb csoportot vett célba: a vegákat és állatvédőket. Biztosra vehetjük, hogy az ő nevével fémjelzett luxuscipőkben sem lesz egy falatnyi igazi bőr sem.
Arról nem szól a fáma, hogy mennyire kényelmes és praktikus egy műbőr cipő, de ez esetben talán ez mellékes. Az a dúsgazdag vásárló, aki egy Portman tervezte műbőr cipőben jelenik meg egy eseményen, élő reklám az állatkínzások ellen.
A divat ereje
Eddig is tudtuk, hogy védenünk kell környezetünket, sőt azon sem lepődtünk meg, hogy hazánk közéleti személyiségei „szemétbe” öltöztek. A világhírű celebek, legyen szó akár a divattervezőkről vagy a divatba belekóstoló színésznőkről, elindítottak egy lavinát. Reméljük, hogy eszméik és törekvéseik nyitott fülekre találnak!
• Divat.lap.hu »
• Környezetvédelem.lap.hu »
• Állatvédelem.lap.hu »