Évek óta figyelem, merre mozdul Magyarországon az amúgy a nyugati régiókban egyre jelentőségteljesebb “plus size forradalom“, és lelkes pozitívtestkép-aktivistaként a szívem szakad meg az emberek tudatlanságán. Mert amint kikerül egy teltebb modell fotójával készült hirdetés, kampány vagy reklámanyag, egyből megjelennek a fitneszfanatikusok, akik habzó szájjal püfölik klaviatúrájukat: egészségtelen!
Mi is az a plus size?
Abba ne is menjünk bele, hogy ránézésre kiről milyen egészségügyi kórképet lehet felállítani, mert gyanítom, a kedves kommentelő egyik modell vagy épp blogger teljes laboreredményét sem látta, de ideje tiszta vizet önteni a pohárba: mi az a plus size?
Alapvetően a divatiparban használt lifejezés, így ne akarjuk az utcán sétáló több-kevesebb plusz súllyal élő nőket ide sorolni, noha a plus size-ra épült iparág divatcégei valóban őket szolgálják ki. Azonban a hirdetéseken tökéletes bőrű, rendszerint homokóra testalkatú, arányosan kerekded lányokat látunk – ja, kérem, itt is dübörög ám a marketinggépezet, ami egy álmot ad el, a 70 kg feletti nőknek is –, mint a Lane Bryant cég legutóbbi fehérneműs anyagában.
Nem minden plus size homokóra
Az #ImNoAngel címet viselő kampány szereplői mind csodaszép és arányos testalkatú plus size modellek, de ahogy azt már egy amerikai blogger, Jes Baker is kifogásolta, nekem is kettős érzéseim vannak ezzel a kampánnyal kapcsolatban. Először is tény, hogy a képeken átlag 42-es méretű modellek szerepelnek (hivatalosan 40/42-től indul ugyanis a plus size divatkategória), akikkel sokan nem tudnak azonosulni, hisz lássuk be, szerencsések, mert arányos homokóraformára kerekednek. Én nem tartozom közéjük, de persze ők modellek, idolok, akik striamentes bőrükből és feszes testükből élnek. Igen, 42 méret felett is lehetséges ez – a saját szememmel láttam külföldi kifutók backstage-ében!
Persze ne feledjük, ez alapvetően egy új fehérnemű-kollekciót promotáló kampány, így érthető, hogy nem az utcáról válogattak szereplőket hozzá. A számomra a leginkább megkérdőjelezhető momentum az, hogy az #ImNoAngel egy válaszreakció, visszatámadás az amerikai Victoria’s Secret makulátlan és roppant vékony modelleket felsorakoztató kampányára. Utóbbi cég modelljeit nevezik Victoria angyalainak, innen a Lane Bryant elnevezés (#ImNoAngel = #NemVagyokAngyal), és ezáltal a szememben ez inkább durcás visszavágás a vékony modelleknek. Véleményem szerint nem vagy-vagy a téma: a szépség relatív, nemcsak egy testalkat nevezhető szépnek, és nemcsak egyfajta méret lehet szexi. Miért kellene a vékony modelleken átgázolva önigazolást szereznünk nekünk, teltebb nőknek? Számomra a cél a sokszínűség. Alapvetően jó a kampány gondolata, s talán tovább fejleszthető egy olyan képsorozattal, ahol többféle testalkat szerepel, egymás mellett – és nem ellen!
Ejtsük a pluszt?
A fent említett kampánnyal közel egy időben egy másik hír is megosztotta a külföldi plus size világot: a 42-es méretű Stefania Ferrario modellnek elege lett a “plus size” jelzőből, mondván ő kisebb méretű, mint az átlag amerikai nő, s kikéri magának a plus size modell elnevezést. A nevéhez fűződik a #droptheplus vagyis #ejtsükapluszt közösségi média kampány, aminek nem minden modell vagy épp plus size aktivista örült. Az ellentábor #keeptheplus (vagyis #tarsukmegapluszt) kampányának központi gondolata az, hogy amennyiben eltörölnénk a plus kifejezést, az bigott, képmutató lépés lenne, hisz épp ez a plus size iparág ad munkát akár Stefaniának is.
Az elgondolás nem rossz, de még nem jött el az ideje. Amíg a nagy divatházak nem mozdítják kisujjukat sem a méretskála kibővítésének ügyében, addig igenis, hogy magasba emelve vinnünk kell a plus size zászlót. A társadalomnak meg kell tanulnia mi is ez, miről szól és szót adnia annak a több millió nőnek, aki nem fér bele a 32-42 terjedő konfekcióméretbe.
Talán ha évek múltán már nem bátor dolognak számít az, mikor bikiniben megyek a strandra, hanem természetesnek, akkor beszélhetünk a határok elsöpréséről. Addig viszont erősíteni kell az üzenetet: többféle testalkat létezik, az igényesség vagy divatosság nem méretfüggő ahogy az önbizalom sem. És noha jóízűen, lelkiismeret-furdalás nélkül megeszem egy tiramisut milánói otthonom erkélyén, attól még hetente többször edzek, és köszönöm szépen, remek a vérképem!
A Milánóban élő Szkiba Zsuzsanna – vagyis mindenki Zsuzskája – magát csak pozitívtestkép-aktivistának és önbizalommentornak hívja. 3 éve naponta segít nők ezreinek, hogy először a lelküket ápolva, majd divattanácsokkal ellátva őket jobban érezzék magukat a bőrükben. Hitvallása, hogy egy nő szépségét, értékeit s helyét a világban nem farmernadrágja mérete határozza meg, hiszen egy nő 42-es méret felett is élhet teljes, egészséges és önbizalommal teli életet. Beauty With Plus nevű weboldala és az ehhez tartozó Facebook-közösség tagjai súlytól s kortól függetlenül kíváncsiak tanácsaira, legyen szó a tükörben látható nő megszeretéséről vagy épp a nagy méretű fürdőruhadivat újdonságairól. Internetes naplója vidám, pozitív hangvételű, de olykor komoly témákat feszeget, s célja, hogy minden nő visszanyerje önbizalmát, a tükör pedig ne legyen többé ellenség.
Weboldal: www.beautywithplus.com
Facebook: https://www.facebook.com/cupcakeandpearls