A cseh közösségi médiában bírálatok érték a Lidl áruházláncot, amiért egy fekete bőrű férfimodellt szerepeltet legújabb akciós újságjában, a kereskedelmi vállalat azonban rasszistának nevezte és visszautasította a kritikákat. A vállalat Facebook-oldalán elszórtan korábban is lehetett találkozni rasszista megnyilvánulásokkal, de ilyen mértékben még soha – közölte a Lidl a CTK cseh hírügynökséghez eljuttatott közleményében.
Csehország része Európának, ahol különböző etnikumú és bőrszínű emberek élnek – válaszolta az áruházlánc mindazoknak, akik tiltakoztak a “multikulti stílus” ellen, és csak fehér bőrű modelleket akarnak látni.
A Lidl leszögezte: nem változtat azon a gyakorlatán, hogy saját és nemzetközi alapanyagokból állítja össze az általa forgalmazott termékek reklámját.
Több kommentelő kijelentette, hogy nem vásárol többé a Lidlnél a fekete modellt szerepeltető szórólap miatt.
Marian Jurecka mezőgazdasági miniszter ostobaságnak nevezte a fekete modell elleni hőzöngést. Jan Chvojka, az emberi jogok minisztere közölte, csak azért is a Lidlnél fogja megvásárolni új sportruházatát.
A rasszista kommentek Csehországban már nem ütköznek akkora elutasításba, mint mondjuk 20 éve – állapította meg Miroslav Mares, a brnói Masaryk Egyetem szélsőséges mozgalmakat kutató szakértője, aki szerint egyre nyilvánvalóbb, hogy hatástalanok a jogi eszközök a szélsőséges megnyilvánulások internetes hulláma elleni fellépésre.