Mire számíthat ilyenkor a jóhiszemű, tehát a fizetést nem elkerülni akaró, hanem önhibáján kívül nehezebb anyagi helyzetbe kerülő például munkahelyét elvesztő nem törlesztő adós? – kérdeztük Bartha Ákostól az MKB Bank Főosztályvezetőjétől
Ilyen esetben a legfontosabb első lépés, hogy a nehézségekkel küzdő ügyfél mihamarabb saját maga vegye fel a kapcsolatot a bankkal. Menjen be személyesen a bankfiókba vagy akár telefonáljon a Call Centerbe. Ez mindenképpen azt mutatja, hogy nem rosszhiszeműen mulasztja el törlesztési kötelezettségét, hanem tisztában van a felelősségével és megoldásra törekszik.
Sokkal nehezebb és kellemetlenebb a helyzet, ha a bank követelés behajtásra szakosodott munkatársai észlelik a fizetési problémát és ők keresik meg az adóst. Ilyen esetben akár már késedelmi kamata keletkezhetett az ügyfélnek, ami tovább növeli a tartozását. A legjobb megoldás, ha az ügyfél felkeresi a bank valamely fiókját (ideális esetben azt a fiókot, ahol a hitelügyletet intézte) és jelzi, hogy várhatóan fizetési nehézségei lesznek, fontos tehát, hogy már akkor jelentkezzen, amikor még csak előrelátható a fizetési késedelem. Egy munkaviszony megszűnése például általában 30 napos felmondási idővel történik, így közvetlenül a probléma felmerülése után érdemes jelentkezni a banknál, hogy legyen idő a megoldás közös kialakítására. Az MKB Bank az ilyen esetekben kifejezetten rugalmasan igyekszik eljárni az ügyfelekkel, hiszen mind a bank, mind a partnerünk érdeke az, hogy a helyzetre megoldást találjanak, és ne kelljen végrehajtásig eltolódnia az ügynek.
A megoldás a különböző, un. fizetési megállapodások megkötését jelenti. Lehetséges a futamidő meghosszabbítása azért, hogy a törlesztőrészletek csökkenjenek, illetve átmenetileg lehetőség nyílhat a törlesztés vagy a törlesztés egy részének felfüggesztésére (pl. tőketörlesztési türelmi idő ). A megoldás, minden esetben az egyéni helyzettől, magától az ügylettől függ. Az ilyen jellegű megállapodások során fontos, hogy az ügyfélnek mindenképpen folyamatosan mutatnia kell fizetési hajlandóságát, tehát pl. egy csökkentett törlesztést rendszeresen, folyamatosan fizet vagy egy nagyobb összegben rendezi felhalmozódott tartozását (ha már késedelembe esett). Ezt követően a meghosszabbított futamidő kapcsán az ügyfél az alacsonyabb terheket viseli, de azokat folyamatosan viselnie kell.