A játéknak fontos szerepe van a gyerekek fejlődésében, de ez nem feladatmegoldást vagy gyakorlást jelent a Waldorf-pedagógia szerint. Inkább az a fontos, hogy partnerek legyünk a játékban, közben is példát mutassunk, és biztosítsuk a játékhoz szükséges eszközöket és biztonságot.
A játékoknak ráadásul nem kell bonyolultnak lenniük, egy kisebb gyerek örömmel játszik el egy pomponnal vagy néhány kupakkal, és magunk is készíthetünk viszonylag egyszerű játékokat természetes anyagokból. Most azt mutatjuk meg, hogyan varrhatunk filcből és gyapjúból bábokat két év alatti gyerekeknek, és hogyan játsszunk velük a Waldorf-módszer szellemében.
Tanítsuk gondoskodásra!
Ahogy a baba egyre aktívabb, úgy kezd a földön játszani. Ezek az egyszerű figurák elősegítik, hogy később a többiekkel közös játékban kreatívabb legyen. A bábok felismerhető emberkék
legyenek, akiket gyermeke azonosíthat. Biztosan álljanak a földön, mégis elég puhák legyenek ahhoz, hogy gyengéden felvegye, akár az ágyba vagy sétáláskor is magával viheti őket.
Adjon a báboknak neveket: „anyu”, „apu”, „testvér”, de ha igazi nevet kíván nekik adni, mindig figyeljen, hogy következetesen használja. Ez segíti a babát abban, hogy felismerje, a nevek személyekhez tartoznak. A bábokat a baba igazi emberként kezelheti, s ön látni fogja, hogy a baba azt játssza el, amit maga körül lát.
Bármikor, amikor a bábokhoz fordul, hiteles módon tegye. Ha túljátssza, a gyermek hamar észreveszi a mesterkéltséget. A meghitt beszéd és fizikai gondoskodás az, amit gyermeke utánozni fog.
A báb elkészítése
Hozzávalók:
kártolt, nemezelt gyapjú*
fonal vagy cérna
éles olló
bőrszínű pamutanyag
tű és cérna
hímzőtű hímzőfonal, amely illik a bőr- és a hajszínhez
gombostű
színes filcanyag karton
hajszínű kártolt, nemezelt gyapjú*
színes anyag (választható)
* Felhasználás előtt óvatosan húzogatva kártolja meg a gyapjút, hogy a szálak szétváljanak. A fésűszerű kézi kártoló felgyorsítja a folyamatot.
Használja a leírást különböző méretű bábok készítésére. Lehet kisebb, nagyobb, csak az arányokat ne változtassa.
Hogyan készül?
1. A nemezelt gyapjúból készítsen egy kb. 4 cm átmérőjű tömör fejet. A fejet borítsa be egy nagyjából négyzet alakú gyapjúanyaggal, majd fonallal kösse le a lelógó részeket. A lelógó anyag egy részét hagyja meg, hogy tartást adjon a nyaknak.
2. A fejet borítsa be szorosan négyzet alakú, bőrszínű pamutanyaggal. A szálirány függőlegesen fusson. Hajtsa egymásra a széleket hátul, és varrja össze.
3. A pamutanyag felső részét húzza hátra a fej hátsó részére, hajtsa vissza, majd varrja le. Egy hosszú fonalat tekerjen körbe a fej alsó részén, hogy nyakat kapjon.
4. Hímezzen a fejre egyszerű arcvonásokat. Használjon a jelöléshez gombostűt, ha szükséges.
5. Készítse el a törzset. Vágjon ki egy kb. 9×14 cm-es filcanyagot, majd a rövidebb oldalakat varrja össze, hogy egy hengert kapjon. Fordítsa ki, hogy a varrás belül legyen. Vágjon ki kartonból egy kis korongot, amely illeszkedik a henger aljához, s egy picivel nagyobb filckorongot a törzs befejezéséhez.
6. Hajtsa vissza a henger felső szélét, s néhány öltéssel húzza össze. Varrja a hengert a fejhez.
7. Tömje ki a testet gyapjúval, de ne legyen túl tömör. Illessze az aljába a kartonkorongot, helyezze rá a filckorongot, majd öltögesse a henger alsó részéhez.
8. Varrjon gyapjúból hajcsomót a báb fejére.
9. Ha fel szeretné öltöztetni a bábot, készíthet neki ruhákat színes anyagból.
Rendezzünk jeleneteket!
Ötletek és tanácsok
– Készítsen bábcsaládot, kezdje az apával |
Néhány babával könnyű megrendezni egy jelenetet. Helyezzen egy darab színes rongyot a földre, készítsen egy kis házikót egy eltérő színű rongyba tekert dobozból, s használjon kerítést vagy építőelemeket, hogy körbekerítse a kertet. A termőföldhöz zöld vagy barna anyagot használhat, s kéket a tóhoz. Vegye fel az egyik figurát, mintha a többiekkel beszélgetne. Azt fogja tapasztalni, hogy a gyermeke figyelmét felkelti a játék, és ő is bekapcsolódik: felvesz egy másik bábot, és önt utánozza.
Meg tudja mutatni, hogy törődünk egymással, ha a mindennapi játékok közé beveszi a bábjátékot is. Például megetetik az állatokat a gazdaságban, a tyúkokat a kertben, a kacsákat a tavon. A gyermek
hamarosan utánozni kezdi önt, és képzelete is beindul. Egy bábot tesz az állatok mellé, hogy „vigyázzon” rájuk. Ha sétálni mennek, vigyenek magukkal egy bábot, hogy az megfigyelhesse, hogyan eteti gyermeke a kacsákat – így a báb is „meg fogja tanulni”, hogyan kell.
Cikkünk a Gabó Kiadó gondozásában megjelent Kreatív játékok kisgyermekeknek című könyvből közölt részletet.
A Steiner-féle Waldorf-pedagógia mögött húzódó világszerte ismert filozófia célja, hogy a gyermekek testben, értelemben és szellemben is természetesen, kreatívan és holisztikus egységben nőjenek fel. |