A Yerka, amelynek egyelőre csak a prototípusa készült el, a saját alkatrészeikkel lelakatolható biciklik legújabb példánya. A kerékpárt a váz kettényitható alsó részével és a hozzáerősíthető nyeregcsővel lehet lezárni, vagyis a tolvajoknak szét kellene verniük a biciklit ahhoz, hogy elvigyék.
“Éppen ezért lett a mottónk, hogy egy ellopott bicikli többé már nem bicikli” – jegyezte meg Cristobal Cabello, aki gyerekkori barátaival együtt fejlesztette ki a lophatatlan kétkerekűt. A kerékpárutak, a biciklitárolási lehetőségek és a kerékpármegosztó rendszerek megszaporodása nyomán Chilében és más latin-amerikai országban is megnőtt azon ingázók száma az elmúlt években, akik az olcsóbb és környezetbarátabb biciklire váltottak autó helyett.
A Bicycle Design: An Illustrated History című könyv társszerzője, Tony Hadland nagyszerűnek nevezte a chilei fejlesztést. Mint elmondta, a brit fővárosban manapság használt leghatékonyabb lopásgátló stratégia az, ha az ember magával viszi a biciklijét az irodába. A Brompton-kerékpár olyan könnyedén összecsukható, hogy a kerékpárral ingázók nagy része beviszi a munkahelyére – mondta Hadland, hozzátéve, hogy az is hatékony módszer, ha az ember olyan csúnya biciklit használ, amelyet senki nem akar ellopni.
A kreatív megoldással előrukkoló chilei fiatalok először a Yerka PVC-modelljét építették meg, majd elkészítették a működő prototípust. A szabadalmaztatási folyamat és az újabb lopástesztek elvégzése közepette a fiatalok forrásteremtő kampányt szeretnének indítani, és olyan partnert keresnek, aki képes 300 ezer dollárral beszállni az első ezer darab kerékpár legyártásába. Reményeik szerint a lopásbiztos bringákat 2015. közepétől fogják árulni.