Lehet, hogy már hallottál arról a tudományos felfedezésről, hogy a kreatív ötletek megszületéséhez az a legideálisabb, ha az elme pihenő állapotban van, vagyis amikor nem akarunk megfejteni dolgokat, vagy épp nem gondolunk semmire. Ez magyarázhatja azt is, miért születnek briliáns gondolatok a zuhany alatt.
Az izraeli Bar-Ilan Egyetemen végeztek egy kísérletet, hogy feltárják az összefüggést az aktuálisan végzett cselekvés és a kreatív gondolkodás között. A kutatásban részt vevőknek egyszerű szavakra (mint a cipő vagy a fehér) kellett rávágniuk az első gondolatot, ami eszükbe jut, miközben megerőltető vagy könnyű feladatokat végeztek. Az eredmény szerint minél nehezebb volt a feladat, annál egyértelműbbek, és minél könnyebb, annál fantáziadúsabbak voltak az asszociációk.
A fürdőszobában töltött idő (ez lehet zuhanyzás, fürdés, sőt akár a vécén ücsörgés is) alatt megengedjük magunknak, hogy épp ne gondolkozzunk semmin. Az agyunk pedig, bármilyen ellentmondásos is, épp ekkor termeli a legkreatívabb ötleteket. Tapasztalatok szerint nem csak a zuhany generálhatja ez a spontán kreativitást: a mosogatás vagy a várakozás a metróra (telefonnyomkodás nélkül) is épp olyan gyümölcsöző alkalmak lehetnek.