A hétfői iskolanyitás óriási port kavart: a szülők nagy része nem engedi az alsós gyerekeket az iskolába, a pedagógusok nem vállalják a jelenléti és online oktatást egyszerre, a gyerekeket pedig ez az egész járvány nem nagyon érdekli, ők csak szeretnének végre nem otthon poshadni, hanem a barátaikkal egy osztályteremben lenni, ahogy megszokták a vírus előtt. Minden érintett álláspontja érthető, de megint ott tartunk, hogy gyerekek érdekei sérülnek. Olyan érzésük lehet szegényeknek, mintha pingpongoznának velük a felnőttek, a rengeteg bizonytalanság még jobban megviseli őket, mint a szülőket, és úgy tűnik, mégis épp a gyerekeket hagyják ki minden szempontból a döntések során. Most pedig még egy probléma miatt aggódhatnak: mi lesz a tananyaggal és a tanulással, ha otthon tartották őket a szülők?
A hiányzások anomáliája
Úgy tűnik, az általános iskolák elég együttműködőek, amikor kérvényezik a szülők a járványra hivatkozva az igazolt hiányzásokat, ám sok helyen ehhez azt a riogatást is hozzátették, hogy ha 250 óránál többet hiányzik a gyerek, akkor majd év végén osztályozóvizsgát kell tennie. Más szülők arról számoltak be, hogy a tanév meghosszabbításával néznek szembe a gyerekek, ha most nem viszik őket iskolába. A TASZ jogi álláspontját érdemes teljes terjedelmében elolvasni ebben az ügyben, mert most nagyon fontos tisztában lenni a jogainkkal szülőként. Mindenesetre a hiányzásokra vonatkozó részben az osztályozó vizsgák miatti aggodalmakat elég jól eloszlatják:
„Az a gyerek, aki 250 óránál többet hiányzik, és emiatt a teljesítménye tanítási év közben nem volt érdemjeggyel értékelhető, nem kaphat év végi jegyet. Ilyen esetben osztályozó vizsgára bocsátást kell kérelmezni a nevelőtestületnél.
Fontos azonban, hogy a jogszabály csak akkor írja elő az osztályozóvizsgát, ha a tanuló teljesítménye nem volt érdemjegyekkel értékelhető.
Ha kapott jegyeket, amelyek alapján le lehet zárni a tanévét, vagy akkor is tudnak neki jegyet adni, amikor nem jár be az iskolába, akkor ugyanúgy le lehet zárni, mint az iskolába bejáró tanulókat, és így az osztályozóvizsgára sincs szükség. Ezért az a gyerek, aki nem jár be az iskolába, viszont otthonról részt vesz a köznevelésben, tanul és jegyeket is kap, annak hiányzása nem eredményez szükségszerűen és automatikusan osztályozó vizsgát!”
Ha tehát kap elég osztályzatot, akkor nem lesz gond a sok hiányzásból, a legjobb az, ha a pedagógusokkal egyeztetünk a számonkérési lehetőségekről, online formájáról, bízva abban, hogy közös érdek az, hogy ne maradjon le a gyerek és ne kelljen még év végi vizsgákkal is bíbelődnie ebben az amúgy is megterhelő időszakban.
Nincs párhuzamos oktatás
Az egyik legnagyobb kavarodást jelenleg az okozza az otthon tartott gyerekek esetében, hogy Dr. Kásler Miklós emberi erőforrások miniszterének a Telexen megjelent levelében megfogalmazott irányok szerint nincs lehetőség a hibrid oktatásra, azaz „jelenléti és digitális oktatás párhuzamosan nem folytatható”. Fontos azonban, hogy az igazoltan otthonról tanuló diákoknak az iskolának el kell juttatnia a tananyagot valamilyen módon, tehát olyan nincs, hogy széttárja az iskola a kezét, hogy semmilyen segítséget nem ad az otthon maradó gyerekeknek. Ettől még persze nem oldódik meg az, hogy az alsó tagozatosoknak ezt a tananyagot hogyan tanítsuk meg otthon, munka mellett, miközben már alig emlékszünk a kisiskolás anyagra, azaz újra kell tanulnunk szülőként is azt, amit meg kéne tanítanunk a gyereknek.
A miniszter még azt is hozzáteszi a levelében, hogy „Ez nem zárja ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy az intézmény – amennyiben erre lehetőség van – biztosítsa a jelenléti oktatásba való online bekapcsolódás lehetőségét egy tanuló számára.” Bár a szülők beszámolói szerint ez elől eléggé mereven elzárkóznak az iskolák, többségében nem biztosítják az online bejelentkezést a tanórákra, általában technikai és adatvédelmi okokra hivatkozva. A ma reggeli tapasztalatok alapján úgy fog ez működni, hogy az iskola megküldi az aznapi tananyagot, amit meg kell tanulni a gyerekekkel. Szerencsére többségében nagy rugalmassággal állnak a pedagógusok a kérdéshez, úgyhogy biztosan meg fogják oldani azt is, hogyan legyen a számonkérés online vagy személyesen, biztonságosan.
Önkéntes mentorok segítenek az otthontanulásban
Több honlapon is találhatunk segítséget a fent vázolt helyzet könnyítésére – azt sehogy sem fogjuk megúszni, hogy mi tanítsuk az alsósokat szülőként, de a dolgunkat nagyban segítik a kisiskolás tantárgyakkal foglalkozó, gyakorlófeladatokat felvonultató honlapok, melyeket például a Szülői összefogás gyermekeink jövőjéért közösség is remekül összeszedett egy Facebook-posztban:
Még ennél is hatékonyabb segítség lehet az otthontanulásban az a friss kezdeményezés, melynek során három szervezet fogott össze, hogy online felzárkóztassa és tanítsa azokat a diákokat, akiknek most nem opció az iskola vagy lemaradtak az eddigi tananyaggal. Az elakadtal.hu oldalon hoztak létre egy olyan rendszert, amely megtalálja a jelentkező alsó és felső tagozatos diákok számára a megfelelő önkéntes mentort, aki tud segíteni a tananyag elsajátításában vagy a felzárkózásban.
Egy egyedülálló, ingyenes rendszerről van szó, amit a KRTK-KTI (Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet) programozói az online oktatásban járatos HashtagSchoollal és a Református Szeretetszolgálattal hozták létre és koordinálják.
A három szervezet úgy gondolja, hogy minden diáknak joga van a tanuláshoz akkor is, ha a külső körülmények akadályozzák vagy megnehezítik az oktatást. A mentorálás teljesen önkéntes alapú, a tanulás ingyenes, és a szervezők azt várják tőle, hogy legalább a lemaradók és kiesők egy részét szinten tudják tartani.
Ehhez szükség van mentorokra is, ezért várják az önkéntes jelentkezőket, akik heti néhány órát diákok korrepetálására, felzárkóztatására szánnának. Nekik az onkentesmentor.hu oldalon kell regisztrálni, és egy rövid bejelentkező beszélgetés után az egyénileg kialakított rendszer megkeresi a megfelelő tanítványt, így biztosítva, hogy a mentor tudása és a diák igénye illeszkedjenek. A mentorok közé nemcsak pedagógusokat, hanem középiskolásokat, egyetemistákat, korhatártól függetlenül bárkit várnak, aki érez magában affinitást és elég tárgyi tudást a gyerekek segítéséhez. Nagyon reméljük, hogy ez a rendszer tömegesen képes majd segíteni az iskolásoknak, hogy ne maradjanak le nagyon a tananyaggal akkor sem, ha otthonról kénytelenek tanulni a járvány miatt.
Az online oktatás hatásai:
- „A digitális oktatásnak leginkább negatív hatása van a serdülőkre”
- Több stressz éri a távoktatásban tanulókat, mint a tanteremben ülőket
- Tanárok a digitális oktatásról