Shine

Hálátlan kis fattyútól a drága hugicáig – Ilyen a luxusmárkák kistestvéreinek sorsa

Az 1990-es és a 2000-es években számos luxusmárka indította el ”olcsósított” változatát, hogy a fő brand varázsából egy kicsit

Az 1990-es és a 2000-es években számos luxusmárka indította el “olcsósított” változatát, hogy a fő brand varázsából egy kicsit széthintve több vásárlót csalogassanak be üzleteikbe. Olyanokat, akik amúgy nem engedhetnék meg maguknak a divatházak kínálatát.

Így született meg 1993-ban a Prada-nál a Miu Miu, 1994-ben a D&G a Dolce & Gabbana-nál, vagy 2001-ben a Marc Jacobs divatháznál a Marc by Marc Jacobs – csak, hogy néhányat említsünk.

Bár nagy volt a lelkesedés az olcsóbb változatok iránt, idővel kiderült, nem a legjobb ötlet volt diverzifikálni a luxust. A kistesók keresettségével ugyanis csökkenni kezdett az érdeklődés a high end változatok iránt, a Marc Jacobsnál például míg csodásan íveltek felfelé a Marc értékesítési mutatói, a fő brandnél éppen csak, hogy stagnáltak a számok.

Ráadásul a luxus “eltömegesedésével” – ami azért enyhe túlzás, hiszen ezek az almárkák így is tripla vagy még magasabb áron kínálják portékáikat a fast fashion brandekhez képest – a valódi, tehetős réteg kezdett rosszallóan tekinteni a divatházakra. Hiszen az mégsem járja, hogy a nagyfőnök és a beosztott kisasszony ugyanattól a luxusmárkától öltözködjön. És mégis, milyen luxus az, amit már mindenki megengedhet magának?!

Miu Miu Resort 2017 Collection

Így hát a márkák egy része megnyomta az újratervezés gombot, és szépen kivezette, beolvasztotta vagy épp újrapozicionálta másodszülöttjét. A Miu Miu továbbra is valamivel olcsóbb maradt, de már saját jogú testvérmárka lett, a Marc by Marc Jacobs 2011-ben megszűnt, mint ahogy a D&G is, ami szebben mondva beolvadt a Dolce & Gabbana márkába, és a tervezőpáros azóta is ennek az egy brandnek az imázsát építgeti nagy szorgalommal.

D&G 2010 S/S kampányfotó

Vannak azonban ellenpéldák is, vagy legalábbis példák, amiknél úgy tűnik, sikerül ügyesen zsonglőrködni a márkákkal ahhoz, hogy a couture közönsége se érezze sértve magát és a széles publikum is hozzáférjen a szükséges luxusadaghoz.

Azonban, hogy meddig tudnak fennmaradni a közösségi médiák rohanó világában, igencsak kérdéses. Leginkább attól függ, mennyire tudják a saját maguk által diktált tempót tartani. Az általuk megcélzott fiatal vásárlóközönség ugyanis hozzászokott, hogy azonnal megszerez magának mindent amit akar. A közösségi média által uralt kis világukban pedig a divat lételem, az pedig nem járja, hogy egy divatbemutatós trendre hónapokat kelljen várni.

Itt jönnek ugyebár képbe a fast fashion márkák, amik ugyan tucatterméket kínálnak, de árban verhetetlenek, de az indie márkák, a helyi, fizetőképes közönségre építő brandek is erős versenytársai a másodvonalas luxusmárkáknak. Ezek ugyanis minőségben bőven hozzák az árkategóriától elvárt szintet, egyediségüket pedig a kisebb darabszámos kollekciók garantálják, gyorsabban reagálnak a trendekre, miközben jóval személyesebb kapcsolatot is ki tudnak alakítani vásárlóikkal, mint egy divatbirodalom.

Love Moschino 2017 S/S

Márkák és kistestvéreik

 

Agent Provocateur »  L’Agent by Agent Provocateur

Alexander McQueen » McQ

Alexander Wang »  T by Alexander Wang

Calvin Klein Collection » Calvin Klein Platinum

Calvin Klein Collection »  Calvin Klein Jeans

Chloé » See by Chloé

Donna Karan » DKNY

Giorgio Armani » Emporio Armani

Giorgio Armani » A/X Armani Exchange

Isabel Marant » Étoile Isabel Marant

Maison Margiela » MM6 by Maison Margiela

Michael Kors Collection » MICHAEL Michael Kors

Moschino » Boutique Moschino

Moschino » Love Moschino

Versace »  Versus Versace

Victoria Beckham »  Victoria, Victoria Beckham

Mentés

Mentés

Mentés

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top