Belépve a közeli plázába talán épp nem tapasztaljuk, de globális szinten bizony kimutatható, hogy a karácsonyi vásárlási láz már inkább csak hőemelkedés, abból viszont az elhúzódó fajta.
Vásárlási szokásaink a webshopok megjelenése óta rendesen átalakultak, a kanapé shopping kényelme mellett pedig leginkább a türelmetlenség az, ami miatt a kereskedőknek újra kell gondolniuk év végi eladási stratégiáikat.
Az a nézet ugyanis, miszerint az ünnepi időszak személyi hitel duzzasztó hatásával egy kongó évet is nyereségessé tud tenni, egyre inkább már csak karácsonyi mese.
Nem pénztárcafüggő
Hogy mindezt mire alapozzák a szakértők? Egyrészt arra, hogy mi, vásárlók egyre kevésbé szeretjük, ha a kereskedők akarják megszabni, mikor, mit vásároljunk meg. A tehetős réteg esetén egész egyszerűen arról van szó, hogy miután megengedhetik maguknak, hogy megvegyék amit akarnak, nem szívesen várakoznak heteket, hónapokat semmire.
A vásárlási szokások a jövedelmeloszlás görbe másik végén is változást mutatnak. Azoknál a családoknál, ahol bizony minden forintnak helye van, a lehetőségek szerinti pénzszórás épp, hogy kitolódik és az ünnepeket követően, januárban indulnak vásárolni, mikor elkezdődnek a leárazások.
A két véglet közöttieket pedig szimplán csak a frusztráció önti el, ha arra gondolnak, versenyt kell futniuk nyitáskor az akciós áruért, máskülönben oda a karácsonyi vigalom.
Készenléti fokozat
Miután mára már kevés dolog van, aminek ne tudnánk tüzetesen utánanézni a neten, döntéseinket is másként hozzuk meg, mint korábban. Összehasonlítunk, teszteket olvasunk és Facebook csoportok tagjait nyaggatjuk, mielőtt bármit is a kosarunkba teszünk, miközben agyunk és szemünk összehangoltan pásztázza a kínálatot, hogy a szorgosan gyűjtött információk alapján lecsaphasson a tökéletes termékre. Mindez a komplikált folyamat pedig nehezen zárható pár hét közé.
Még ha nem is Húsvét havában vesszük meg a karácsonyi ajándékokat, egyre jellemzőbb, hogy már ősztől rááll az agyunk az ajándékozásra és listázzuk, gyűjtögetjük a fa alá valót.
Mindezek a változások egyébként az eladói oldalról is igen üdvözlendő tényezők lehetnének: ha jobban eloszlik év közben a vásárlás, nem kell túlórákkal és extra műszakokkal teletűzdelniük az év utolsó heteit, valamint túlstimulálni a vásárlók agyát, hogy last minute lehetőleg mindent felvásároljanak, amiről azt remélték, valóban sikerül eladni az ünnepek előtt.
Már az extra sem extra
A vásárlófogó akciók amúgy is kezdenek megszokottá válni, egy sima ingyenes kiszállítás a legtöbb webshopban kéthetente elérhető, ez már tipikusan olyan eszköz, ami a karácsonyfák fénye miatt sem fog szebben csillogni, így nem marad más, mint az árcédulák szorgos felülírása.
Ez azonban már lazán gerjeszti az egymás alá ígérgetés folyamatát, amibe gyorsan beszáll minden kereskedő, remélve, hogy megválva haszna (még) egy részétől, a vásárló végül mégiscsak nála költi el a pénzét. Mondani sem kell, nem túl kedvező az összbevételek szempontjából, ráadásul mérettől függően nem minden eladó tud a béka segge alá menni áraival.
Pulcsi helyett parti
Tovább kurtítja a ruhákra, kiegészítőkre vagy épp műszaki cikkekre szánt keretet, hogy egyre többen költenek tárgyak helyett valamilyen szolgáltatásra, az élmények vásárlása pedig főként a millenniumi generáció körében jelentős. Pihenésre, utazásra, egy éttermi vacsorára vagy koncertre szívesebben tapsolnak el nagyobb összegeket is, hiszen a hajtós hétköznapok végén úgy vannak vele, ennyi jár nekik.
A “Mert megérdemlem” fíling amúgy is jellemző a fiatalokra, ezt pedig érdemes lenne a kereskedőknek éven át kihasználniuk: az ajándékvásárlások mellett ugyanis szívesen költenek saját magukra is, csak egy kis okot kell szolgáltatni hozzá. Az őszi időszakban például ahelyett, hogy szinte már az első falevelek hullásával kitennék a táncoló Mikulásokat a kirakatokba, kereshetnének egyéb más miniünnepeket, amikbe kapaszkodhatnak, így nem az egy szem karácsonytól várnák a csodát hosszú heteken keresztül.
Mentés