Paul Poiret volt az első modern divattervező, aki sutba dobta a fűzőt, az egzotikus kelet ihlette kollekciói azonban végül épp a modernizmus áldozataivá váltak.
Skiccektől a színpadig
A divat királya, ahogyan a századfordulón emlegették, már egész fiatalon bekerült az akkori divatvilág körforgásába, igaz sokáig csak másodhegedűsként tevékenykedett. Az 1879-ben, Párizsban született Poiret saját ruhatervei eladásával kezdte karrierjét, kézzel készített rajzai már 19 éves korában meghozták számára az áttörést. 1898-ban Madeleine Chéruit, a korszak legnagyobb francia couturier-je egy tucat ruhatervét vásárolta meg tőle, amit további megrendelések követtek Párizs vezető couture szabóságaitól.
A valódi hírnevet egy színdarab hozta meg számára, mikor a századforduló ünnepelt színésznője, Gabrielle Réjane egy általa tervezett palástot viselt a Zaza című komédiában. Ezt követően már tudatosan használta a színpadot személyes kifutójaként; színdarabok, balett előadások tucatjaihoz tervezett kosztümöket, amelyek újító szabásai oly vonzóvá váltak, hogy a nézőközönség tehetős hölgy tagjai is azonnal viselni akarták azokat.
A hullazsák köpeny, ami miatt divatházat alapított
1901-ben a House of Worth-nél helyezkedett el, annál a divatháznál, amelyet a legendás Charles Frederick Worth, az haute couture atyja alapított. Itt érte az a sokk, ami sokakat talán épp pályájuk elhagyására ösztönzött volna, ám Poiret épp annak hatására nyitotta meg saját couture szabóságát. Történt ugyanis, hogy Bariatinsky orosz hercegnő mikor meglátta a neki tervezett, egyszerű szabású, kimonó fazonú köpenyt, sírva fakadt döbbenetében: “Micsoda szörnyűség. Mifelénk azokat az alakokat, akik a szánjaink után rohannak és zaklatnak minket, elkapják, levágják a fejüket és ilyen zsákokba teszik, mint ez itt.”
A pikírt megjegyzéstől azonban Poiret nem dőlt a kardjába, 1903-as alapítású couture háza pedig pár év alatt világhírre tett szert. Ő volt az első, aki felismerte, hogy a ruhák mellett a kozmetikumok irányába is érdemes nyitni, sőt, lakberendezési designer tárgyakkal is bővítette kínálatát, hogy úttörő módon ne csak divatot, hanem valódi életstílust adjon el vagyonos kuncsaftjainak.
A fűző helyett a testet öltöztette
Az 1900-as évek elején az akkor évszázadok óta használt női ruhadarab, a fűző, épp az S-alakú változatban hódított. A nők alakját amolyan előre dőlő homokórává alakította, a mellek szembetűnő kiemelésével és hasonlóan méretes hátsó domborulatok kialakításával. Ehhez képest Poiret forradalmian új szabásvonalat vezetett be, lámpaburához hasonlító ruhái, a japán kimonók ihlette köpenyei egyáltalán nem tették szükségessé a fűzők viselését. Bár a korszak más vezető divattervezői is ekkortájt kezdték el a fűzőmentesítést, Lucile és Madeleine Vionnet is csak másodvonalbeliek voltak a vadiúj divattrend bevezetésében.
Az addigi divatirányzatokat alapjaiban söpörte félre, helyüket pedig az egzotikus kelet varázsával töltötte meg: háremnadrágokkal, bővülő tunikákkal, kaftánokkal és merőben újszerű kalapdivattal, a turbánokkal.
Nem a fűző volt az egyetlen, amit feleslegesnek vélt a Le Magnifique néven is emlegetett tervezőzseni. Az alsószoknyáknak is búcsút mondott, mindez pedig merőben új ruhakészítési fortélyokat követelt. A ruhák fazonja nem a felső és alsó test derékban kettéválasztott formáján alapult, a finom textilek a vállaktól kezdtek aláesni, jóval egyenesebb, oszlopszerű sziluettet kölcsönözve, milliónyi variációját teremtve az anyagok redőzésének, hullámzásának. Az ókor divatja, például a görög khitón épp úgy megihlette, mint a japán kimonó vagy a közel-keleti kaftán, amelyek mindegyike jóval sarkosabb, egyenes vonalvezetések és négyszögek alkotta szabást igényelt.
Paul Poiret divatháza egészen az I. Világháborúig szárnyalt, a vészterhes idők azonban végzetesnek bizonyultak számára. A háború alatt katonai szabóként szolgált, mikor pedig újranyitotta volna couture műhelyét, már semmi sem volt a régi. Az orientális stílus fényűző luxusát a hasznosság, a funkcionalitás és a racionalitás vette át a divatban is, ezzel pedig Poiret nem tudott azonosulni. Vásárlóközönsége egyre inkább a kis fekete ruha megálmodója, Coco Chanel és a szintén újító szellemiségű Jean Patou által képviselt stílust kereste, így 1929-ben végleg bezárta műhelyét.
Az utat, amelyet a modern divattervezés számára kijelölt, végül nem sikerült bejárnia, mindazonáltal munkássága máig ható, semmiképp sem lebecsülendő. 2007-ben, mikor a New York-i MET kiállítást rendezett Paul Poiret ruháiból, a Vogue is páratlan fotósorozattal emlékezett a divattervezőre. Natalia Vodianováról a képeket Steven Meisel fotóművész készítette: