Tekintettel a ruhákra – 83 éves lenne Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent ma ünnapelné 83. születésnapját. Hét, máig is érvényes trenddel idézzük meg az emlékét.

„Chanel felszabadította a nőket, én hatalommal ruháztam fel őket” – mondta Yves Saint Laurent, akinek ma lenne a 83. születésnapja. A tervező magába szívta, ami körülvette, és azt új látásmóddal vetítette vissza a ruhákra. Következik hét olyan trend, amit ő indított el, és a mai napig is hatással van az öltözködésünkre.

Ingruhák

Saint Laurent 1953-ban került a Diorhoz, amikor pedig a divatház névadója 1957-ben meghalt, vezető tervező lett. Már az első kollekciójában megjelentek a chemise ruhák, melyek a Dior által kreált, homokóra alakot formázó szabással ellentétben egyáltalán nem hangsúlyozták a derekat. Ez 1958-ban hallatlannak számított, hiszen radikálisan szembement az aktuálisan uralkodó elképzeléssel arról, hogy mi a nőies, viszont a puhább anyagnak köszönhető kényelem miatt azóta is megmaradt a divatkörforgásban, jelenleg pedig kimondottan reneszánszát éli.

Fotó: Los Angeles Examiner/Getty Images

A-vonal

Szintén Saint Laurent korai éveinek újítása az A-vonalú szabás, ami jelenleg is nagyon divatos. Még a Dior háznál mutatta be az úgynevezett swing coat-ot, ami egy felül szűk, alul pedig erősen kiszélesedő kabát, jellegzetessége még, hogy merev luxusanyagból készül, mégis lehet benne mozogni a szélessége miatt.

Yves Saint Laurent swing coat, 1969. (Fotó: Daily Express/Hulton Archive/Getty Images)

Geometrikus minták

1965-ös kollekciójában hat olyan koktélruha szerepelt, melyeket Piet Mondrian festményei inspiráltak. Bár a kollekció összesen mintegy 80 darabból állt, és modernista művészek, így Serge Poliakoff és Kazimir Malevich is ihletői voltak, mégis az a bizonyos hat, geometrikus mintával ellátott koktélruha tette ikonikussá. Miközben a dizájn egyszerűnek tűnt, bonyolult és  munkaigényes technikákkal készült. A Mondrian kollekció több tekintetben is meghatározó volt: egyrészt a korábban megszokottnál könnyedebb viseletként értelmezte újra a haute couture-t, másrészt a mai értelemben vett ready-to-wear kezdetének is tekinthető. Beemelte a divatba a geometrikus mintákat, és diskurzust indított a képzőművészet is a divat között.

Fotó: Ian Forsyth/Getty Images

Népies stílus

Mivel Saint Laurent az algériai Oránból származott, nyilván több barna bőrű embert látott, mint átlag párizsi kortársai és nem átallott már 1962-ben fekete modellt küldeni a kifutóra. A tervezőt azonban nemcsak Afrika és az ott élők inspirálták, hanem számos különböző kultúra: példátlan sikert aratott a 1976-77-es  orosz stílusú kollekciója, az Opéras-Ballets russes, melyről ő maga is azt mondta, hogy „talán nem a legjobb kollekciója, de a legszebb”. Ebben kozák egyenruha, parasztviselet és a balett-táncosok jelmezeinek elemei keveredtek egymással, drágakőszínekben. Ezenkívül a kínai, spanyol, indiai, és persze az észak-afrikai kultúrának is teljes kollekciókat szentelt.

La Russes (Fotó: Musée Yves Saint Laurent)

Szafari zakó

Ha 1969-ben nem jelent volna meg az Yves Saint Laurent ready-to-wear kollekciójában, a Rive Gauche-ban a homokszínű zsebes szafarikabát, a saharienne, lehet, hogy ma a német és angol turisták nem lennének felismerhetők a mellényeikről. Ez a ruhadarab az észak-afrikai katonák egyenruhájára emlékeztet, és hol olajzöldben, hol pedig eredeti formájában, de gyakran visszatér a divatba.

Saharienne (Fotó: Musée Yves Saint Laurent)

Nadrágkosztüm-szmoking

Saint Laurent 1966-ban tervezett először szmokingot nőknek, de haute couture kollekciójának közönsége nem volt vevő a férfiaktól kölcsönzött ruhadarabra, és mindössze egy darab kelt el belőle. Viszont 1967-ben, a szmoking megjelent a ready to wear kollekcióban is, és a fiatalabb vásárlók azonnal lecsaptak rá. Azt követően a tervező visszavonulásáig minden bemutatón szerepelt valamilyen formában az ikonikus modell. A nadrágkosztüm, melyet a rendes férfiöltöny inspirál, egy évvel az első szmoking után került az üzletekbe, ma már olyan alapdarab, mellyel szinte minden nő rendelkezik.

Nadrágkosztüm (Fotó: Musée Yves Saint Laurent)

Ballonkabát

A ballonkabátot az első világháborúban hordták a katonák, hogy a lövészárkokban védje őket az elemektől. Ennek jellegzetessége, hogy az ujja közvetlenül a nyakához van szabva vállrész nélkül, kétsoros a gombolása, és öv tartja össze. Az eredeti katonai darab lábszárközépig ért, de Saint Laurent egy kicsit lerövidítette a nők számára 1962-ben, amikor először kifutóra küldte a ruhadarabot, amely nélkül el sem lehetne képzelni semmilyen ruhaboltot napjainkban.

Marlene Dietrich és Jean Arthur a Foreign Affair című filmben (Fotó: Paramount Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images)