Nem túlzás a címbéli kijelentés, influenszer lett már az is, aki önmaga helyett egy másik, ismertebb netcelebről posztolgat. A paparazzókkal ellentétben azonban nem lesifotók megosztásáról van szó, hanem arról, hogy árgus szemekkel követik, választott hírességük milyen ruhát visel, és villámgyorsan kiderítik annak márkáját a zoknitól a kabátig.
Ifjonti hév és rajongás
Felszínesnek tűnik? Tegyük a szívünkre a kezünket: ki az, aki még egyszer sem volt kíváncsi rá, hogy Katalin hercegné épp melyik fast fashion márkától viselt ruhát? Nos, hát ezeknek a gardróbfiókoknak (closet accounts) nevezett instás oldalaknak a kezelői sem tesznek mást, csak hírül adják, épp mit viselt az adott híresség.
A célszemély persze nem feltétlenül a brit királyi családból kerül ki (bár rájuk is komplett iparág épült már ki a témában), hanem olyan énekesnők, influenszerek, vloggerek közül, akik jól hasítanak a 15-25 éves korosztály körében. Még csak abszolút világhírnév sem kell hozzá, hogy valakire rátapadjon egy gardróbfiók-üzemeltető: egy átlagos vagy akár átlagon felüli zsebpénzzel, kezdőfizetéssel rendelkező fiatalnak akkor sem lenne esélye egy Lady Gaga-kaliberű szupersztár ruhatárát lemásolnia, ha tudná, melyik Gucci ruhát és McQueen cipőt húzta magára a híresség. Ehhez képest egy tini vlogger már sokkal elérhetőbb árkategóriájú szettekben parádézik.
Remek példa erre a 17 éves amerikai énekesnő és beautyinfluenszer, Loren Gray, akinek megugorhatóan márkás szettjeit a @lorengrayoutfits nyomozza ki rendületlenül, amivel 35 800 követőig sikerült feltornáznia magát az Instán. Nem ismered őt? Nem baj! A lányod fogja. Hasonlóan idegenül hangozhat a Z generáció egyik legnépszerűbb vloggerének, Emma Chamberlainnek a neve, de mivel a lány leszaromstílusa milliókat vonz be minden egyes videós posztjára, az ő ruhatárát nyomozó @closetofemmachambie fiók még ennél is több, tekintélyes 230 ezer követővel büszkélkedik úgy, hogy semmi mást nem posztol, mint hogy Emma mit viselt egy korábbi fotóján.
Ezeket a gardróbfiókokat hasonlóan fiatal lányok működtetik, mint maga az adott influenszer, rengeteg időt szánva arra, hogy egy-egy ruhadarab származási helyét megleljék. Van, hogy órákig szörföznek a webshopokban, mert csak a legrutinosabb rókákat segíti a felszívott háttértudás, hogy ránézésre tudják, hol érdemes keresgélni.
A felnőtt szemmel kétes értékűnek tűnő tudás a tinik körében igazi hatalom, sőt vérre (akarom mondani lájkra) menő küzdelmek beindítója is, a nagyobb sztárokkal kapcsolatban ugyanis van, hogy több párhuzamos gardróbfiók is létezik. Ez esetben pedig presztízskérdés a javából, ki hány óra vagy perc (!) alatt tudja kideríteni a legutóbbi outfit kulcsdarabjának származását.
A jövő magazinjai?
Emlékszem, tinikoromban – még a netkorszak hajnalán – talán két nyomtatott magazin volt, amiből havi szinten felzárkóztathattuk magunkat a sztárok és a modellek divatfotóiból. A neten keresgélni eszembe sem jutott, pedig a könyvtárban már volt hozzá gép… Most, 2019-ben ugyan még mindig vannak magazinok, de a sztárgardróbok témakörében rég beelőzött az online világ, és közben megváltozott az is, milyen hírességek iránt érdeklődnek a fiatalok.
Lifestyle- és beautyinfluenszerek tucatjai tolják a képanyagot nap mint nap, akik sokkal hitelesebbnek, megközelíthetőbbnek tűnnek számukra, ráadásul közösségi oldalaikon jóval naprakészebb infókat kínálnak, mint bármely nyomtatott sajtótermék. Azt azonban ezek a netcelebek nem feltétlenül taglalják minden áldott posztjukban és videójukban, hogy épp mit viselnek, miközben a kommentek alapján lennének, aki szívesen fogadnák az információmorzsákat. És tadám: már szemünk előtt is az igény, ami életre hívta a gardróbfiókokat.
A jelenséggel a nemzetközi sajtó is elkezdett foglalkozni, sorra tűnnek fel a cikkek, melyek azt pedzegetik, hogy ezek az instás gardróbfiókok válhatnak a fiatal korosztály divatmagazinjaivá. A témában persze érdemes megkülönbözteti a külföldi (mondjuk amerikai) influenszereket és a hazaiakat, egészen más pálya ugyanis a kettő. Hazai szinten mondjuk Viszkok Fruzsi gardróbjára még senki nem kezdett el felépíteni saját instás oldalt (és hírnevet), egészen egyszerűen azért, mert túl pici ország vagyunk. Amerikában egy hasonló kaliberű influenszernek már sokmilliós követői tábora van (lásd például a fent említett Emmát), a méretkülönbség pedig bőven kitermeli egy-egy gardróbvadász influenszer népszerűségét – már csak azért is, mert az adott influenszer a legnagyobb jószándékkal sem tud több ezer kérdésre válaszolni posztonként. Hogy lássuk az arányokat: Viszkok Fruzsi instás követőinek a száma 392 ezer, míg Emma Chamberlain egyetlen gardróbfiókját 230 ezren követik ugyanezen a felületen.
Kinek éri meg mindez?
A márkáknak mindenképp. Korábban ha egy híresség posztolt magáról egy képet szép ruhában, annak maximum a szabása, színe volt az, ami beindíthatta a shoppinglázat. Manapság elég pár órát várni, és valaki biztosan kideríti, melyik konkrét márka konkrét ruhadarabjáról van szó, ami aztán a celebritás hírnevétől függően pár perc vagy pár nap alatt hiánycikk is lesz. A top hírességekre visszatérve gyorsan eszünkbe juthat Meghan hercegné, akinek fehér ruhája egy pillanat alatt tette világhírűvé az érintett márkát, „csupán” azért, mert azt viselte, mikor bejelentették, hogy várandós. Hasonló a helyzet a Kardashian-Jenner klán nőtagjaival is: ruháik állandó témát adnak a gardróbvadászok számára, és a szupermodellek sem kerülhetik el sorsukat. Ez azonban egy egészen más világ, más árfekvésű ruhákkal.
A gardróbfiókok egy dolgot mégsem tesznek: nem kötik össze posztjaikat konkrét webshopokkal, ahol megrendelhetők lennének a termékek, holott az Instagram már rég tudja ezt a funkciót. Ezeket az oldalakat ugyanis a a tinilányok lelkesedése hajtja, és a rajongás. Afféle hobbioldalak, amelyekre érdemes mégis jobban odafigyelni, hiszen az adott mikroközösségben óriási hatással vannak a fiatalokra, akik számára egy-egy influenszer igazi, követendő példakép, a gardróbfiókok pedig tökéletes segítőik mindebben.