Viszlát influenszerek, jönnek az új netvezérek!

Már ássák az Instagram sírját, feljövőben egy új közösségi oldal, ami nem kér az influenszerek pozőrködéséből.

Ahogyan pár éve „eltűntek” a tinik a Facebookról, úgy helyezik most át főhadiszállásukat az aktuális tizenévesek az Instagramról a TikTokra, miközben kimutatható mértékben csökken az influenszerek befolyásoló hatása, akik jellemzően az Instára posztolják szuper tökéletes életük filtergazdag fotóit. És éppen ez az, ami a tiniket zavarja: túl egyformák a posztok, a tökéletességmánia minden egyediséget kimos a képekből, melyek látszatvilága fényévekre van az ő életüktől. Hiányolják a kreativitást és annak lehetőségét, hogy megmutathassák valódi önmagukat anélkül, hogy tömegek trollkodnák szét posztjaikat és döngölnék a földbe önbizalmukat.

Amikor a fotók unalmassá válnak

A rövid videók készítésére alkalmas TikTok a legjobbkor került képbe. Bár elődje, a Musical.ly már 2014-ben megjelent, a TikTok maga 2016-ban indult el. Tulajdonosaik két évvel később összevonták őket, és immár csak a TikTok név alatt fut a lehetőség, hogy zenére vagy valamilyen szövegre tátogós, vicces tevékenységet bemutató minivideókat készítsenek a felhasználók. 

Az eredmények kétségtelenül eredetibbek, őszintébbek, mint az influenszerek egyenposztjai, ráadásul szülői szemmel – egyelőre, talán – biztonságosabb terepnek számít, mint az Instagram, amelyről még tulajdonosai is elismerték, hogy túlzott használata mentális betegségeket okozhat.

Persze ne legyünk naivak, ez is csak egy közösségi oldal, amire erősen rá lehet kattanni. Itt is lehet egymás videóit szeretgetni és kommentelni, ez utóbbi felület pedig épp úgy terepet biztosíthat a mocskolódóknak, hogy leoltsák gyanútlan áldozatukat. Arról nem is szólva, hogy a gyerekeket itt is megkörnyékezhetik pedofilok, rosszindulatú csalók, akik álnév mögé bújva lépnek kapcsolatba áldozataikkal. Ilyen eset történt a minap is, mikor egy 11 éves tinilány elszökött otthonról, hogy egy TikTokon megismert, de élőben még sosem látott, nála idősebb fiúval lehessen. A történet végül szerencsés véget ért, a kislány megkerült, elcsábítója viszont – akiről azóta kiderült, hogy lány – új álnéven ismét a közösségi oldalon portyázik.

A legjobb, amit a szülők tehetnek, talán az, ha csemetéjük mindenáron szeretne az oldal tagja lenni, hogy előre lefektetik a szabályokat: milyen jellegű tartalmakat készíthet, mennyi időt tölthet el az alkalmazással, sőt posztolás után érdemes közösen is megnézni, átbeszélni, milyen reakciók érkeznek a műre – és persze legyen a szülőknek is hozzáférése a gyerek fiókjához. A site mindenesetre a benne rejlő veszélyek ellenére legalább (még) nem pozőr, és bár az is igaz, hogy lehet a videókat százféle módon szerkesztgetni, azok jóval természetesebbek, hétköznapibbak és így egyedibbek, mint az Instagram bármely #goals fotója.

A videós posztok előállításába ráadásul nagyobb energiát kell belefeccölni felhasználói oldalról is: fel kell venni, meg kell vágni, finomítani, javítgatni kell a videókat, sőt legtöbbjüket érdemes egy baráttal együtt elkészíteni, ez pedig több gondolkodást, interaktivitást igényel a fiatalok részéről, miközben kreatív, művészi képességeiket is belevihetik a dologba.

E-lányok és E-fiúk

A TikTok felületét sem kerülik el a trendek. Legyen bármilyen fiatalka is az oldal, már megjelent saját, jól körülírható szubkultúrája, amelynek tagjait épp úgy meghatározza a külső megjelenésük, mint az instás VSCO-lányokat, csak ebből még nem lett tömegtrend. Ők az e-girl és e-boy néven futó, egy halom korábbi (vagy épp párhuzamosan is népszerű) divatstílust ötvöző fiatalok, akik nyelvet öltögetnek, táncikálnak, ugrálnak a hangulatukat épp kifejező zenékre. Vannak sztereotip stílusjegyeik is, melyeket vérmérséklettől függően szívesen átvesznek egymástól, ez leginkább attól függ, épp milyen kedvük van, illetve mennyire tudnak, akarnak azonosulni a nem hétköznapi megjelenéssel. 

E-girlök és E-boyok definícó szerint

A leginkább a gót, az emós és a deszkás stílus ötvözésén alapuló, erősen cosplayhangulatú, K-Pop inspirálta – szóval tényleg katyvaszos – külső konkrét stíluselemeket tartalmaz. Az e-girl tipikus szerelése a rövidke rakott szoknya és az egymásra rétegzett csíkos garbó és lezser póló kombója. Hajukat minimum egyféle pasztellszínre festik és kislányosan két copfba fogják, sminkjüket tökéletesen húzott cicaszemekre hangolják, a pirosítót pedig finoman szólva is túltolják. A pofik tetejéről nem hiányozhatnak a cuki szívecskék vagy csillagocskák sem. Megjelenésük egyszerre szexiskedő és ártatlanul kislányos, ami zavarba ejtően meghatározhatatlanná teszi, valójában hány évesek.

Egy igazi e-boy középen választja el a haját, ami lehet (pasztellre) festett is, jellemzően deszkás cuccokban jár, lakkozza a körmét, egyik fülébe lógós fülbevalót tesz, és ha épp úgy tetszik neki, simán pöttyöz kis szívecskéket is az arcára. Mint e-girl társa, ő is alapvetően az online világban létezik.

Az e-girlök és e-boyok nem a kamerák kedvéért alakulnak át, ilyenek mindig, a két kifejezés azonban még nem terjedt el, inkább csak TikTok-körökben ismert, így a hétköznapokban előbb kapják meg a „fura emós” pecsétet.

A mémgyártó TikTok-felhasználók persze már sajátjaikból is viccet csináltak, egy halom poénkodó videó készült már e-girl-dzsúzt ivó ifjakról, akiket átvarázsol a lötty, vagy az e-girl-gyárba berángatott lányokról, akik tökéletes e-girl szerelésben kerülnek ki onnan. És amíg mi, felnőtt olvasók a fejünket fogjuk azon, milyen hülyeségre pazarolják idejüket ezek a tinik, ők elszántan próbálják a videókon keresztül kifejezni, mi nyomja a szívüket, mi kattog az agyukban, mi tetszik nekik, vagy épp mi nem. Talán erre is érdemes lenne figyelni.

Az aranykor most van

Több mint 800 millióan töltötték már le a TikTok-alkalmazást, ami a Facebook, a YouTube és az Instagram után 2018-ban a negyedik legnépszerűbb applikáció volt, és amit leginkább a 16-24 évesek használnak világszerte. Ezek az adatok roppant impresszívek, de tény, hogy a TikTok még friss hús a piacon, mondhatjuk úgy is, legszebb idejét éli. Már elég sokan használják, hogy népszerű (és nyereséges) legyen, de még nem lepték el a fizetett hirdetések, a posztok döntő többsége még nem márkákkal való együttműködés terméke. Fantázia azonban van benne, amit jól mutat az is, hogy maga Mark Zuckerberg is átvette a playback funkciót a Facebookra, igaz, csak az élővideó-készítésbe ágyazva.

Hogy mi lesz az influenszerekkel, ha beköszönt a TikTok-éra? Jó kérdés. Jelenleg még nehéz elképzelni a világot Instagram nélkül, de kétségtelen, hogy az inkább a millenniumi generáció játszótere, a fiatalabb Z-generációhoz közelebb állhat a TikTok. Akik tehát a tiniket akarják elérni, jobban teszik, ha a muníció egy részét a videógyártó csapat húzóneveire fordítják, akik talán nem fognak olyan gyönyörűséges posztokat gyártani, mint instás társaik, követőbázisuk viszont biztosan vevőbb lesz az eredményre.

Az e-girlöket azonban komoly veszély fenyegeti. Míg a mánia fel nem fut, és a fast fashion cégek el nem kezdik gyártani „e-girl” feliratos pólóikat, van egy kis idő, hogy kiélvezzék a stílus minden szépségét. Azonban ha rákap a nagyközönség, az online szubkultúra gyorsan kiüresedhet, tagjaiból influenszer válhat, akár akarják, akár nem. Az influenszer ugyanis nem más, mint befolyásoló, ők pedig éppúgy befolyásolják követőiket, mint az instások, csak az eszközeik mások. Persze a Zuckerberg-birodalomhoz tartozó Instagram is átalakulhat. Megcsömörleni az influenszerektől nem életkor kérdése, hamarosan talán eljön az idő, hogy a Facetune nélküli, valódi fotók lesznek a népszerűek, hiszen nézzünk csak körül, filterek nélkül is mennyi szépség vesz körül minket. 

Cha Eun-Woo, az Astro fiúzenekar tagja a Tik Tok sajtóeseményén, Szöulban

Cha Eun-Woo, az Astro fiúzenekar tagja a Tik Tok sajtóeseményén, Szöulban (Fotó: Han Myung-Gu/Getty Images)