Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Sztárok

Egy napig sasoltam az influenszerek Instáját, ezt „tanultam” tőlük

Jobb lett az életem attól, hogy 24 órán át véletlenszerűen kiválasztott, nagy követőbázissal rendelkező magyar „influenszereket” bámultam a telefonomon? Mit tanultam a megmondó- és befolyásolóemberektől? Van-e érték a Instagram hírfolyamában, vagy csupa bújtatott reklám és olcsó idézet az egész?

Mi is az az influenszer? Röviden a többi embert befolyásoló személy, még rövidebben: véleményvezér. Az influenszer alapvetően nem szitokszó, sőt! Aki jól csinálja a dolgot, igenis közvetíthet értéket. Például ha valaki kimagaslóan sokat tud a régi épületekről, a fagyiról vagy a lekvárkészítésről, és ezekről készít videókat, fotókat a követőinek egy közösségi oldalon, az igenis érték, csak azt kell megszokni, hogy a platform más, mint a beszélő doboz. A Kardashian famíliától néhány magyar celebig azonban többen vannak olyanok is, akik miatt elmondható: vannak olyan influenszerek, akik attól véleményvezérek, hogy híresek, és ennyiben ki is merül az egész ténykedésük. Éppen ezért tettem egy kísérletet: 24 órán át véletlenszerűen kiválasztott hazai megmondó- és befolyásolóembereket követtem annak érdekében, hogy kiderüljön, lehet-e tanulni tőlük, vagy semmi értéket nem közvetítenek. Íme a tapasztalataim.

Kajdi,  a megmondóember

Az influenszervilágban viszonylag újoncnak számít Kajdi Csaba, alias Cyla, aki azzal robbant be az Instagramon, hogy kifigurázta a közösségi oldal magyar krémjét, és ezzel görbe tükröt tartott eléjük.

„A buta, önjelölt celebekről készítek paródiát, akik teljesítmény nélkül válnak sztárokká a közösségi médiában. Irritál a cicimutogatós dilettantizmus. Az meg főleg, hogy dubajozó örömlányok próbálják modellként eladni magukat, és ezt a szót pofátlanul használják úgy, mint egy gyűjtőfoglalkozást” – nyilatkozta Kajdi a 24.hu-nak, és ha valaki, akkor ő tudja miről beszél, hiszen olyan magyar lányok lettek a keze alatt világszerte elismert modellek, mint Mihalik Enikő vagy Ebergényi Réka.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

With my super girls! #tvshows #visagemodelshungary @eniko @johannaszikszai

Kajdi Csaba (@csaba_kajdi) által megosztott bejegyzés,

Kajdi azonban nem az „örökre ott maradó” Insta-feedet eteti, hanem a 24 óráig elérhető sztoriját. Lássuk, mit tanultam belőle egy nap alatt! Kezdetnek itt van például az, hogy az illedelmes influenszer nemcsak annyit böfög bele a telefonba, hogy „Sziasztok!”, hanem tudja köszönteni a közönséget a „Kedves követőim és rajongóim” megszólítással. Aztán azt is tudom Kajdi influenszerkedéséből, hogy nem gáz, amikor a konnektor vagy a villanykapcsoló mellett készítek szelfit, mert az ő bejelentkezéseiben rendre feltűnik a magyar nappalik nélkülözhetetlen eszköze: AZ ELOSZTÓ. Folyamatos Dallas-közvetítésnek hála nem kell végigszenvednem a legendás sorozatot sem, mert olyan részletesen kommentálja az esti epizódokat, hogy pontosan tudom, mikor mennyit vedelt Samantha, és kivel csalja őt Jockey. Kajdi időről időre elmondja ezenfelül azt is, hogy miért van problémája az influenszerkedéssel. Szerinte egy véleményvezér szolgáltasson valamilyen tartalmat, tanítsa az embereket. „Nálunk mi van, édesem? Kimászik a béna tévéműsorból, mindennap látjuk a hülye fejét, és azt mondja, hogy ő az influenszer, de ne tévedjünk el, mert ezek celebek, akik tartalmat nem adnak. Bár biztos én vagyok kretén” – ecsetelte véleményét az egyik videójában.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Ma kiralynovagyok #kiralynovagyok#ilonavagyok #sundisznovagyok#elokelovagyok

Kajdi Csaba (@csaba_kajdi) által megosztott bejegyzés,

Aki pedig azt mondja ezekután, hogy szuper gondolatok, de mégis mit közvetít maga Kajdi, annak ajánlom a Cyla kultúrperceket, amiben a királyi családokról vagy magyar festőkről okítja a népet a posztért shoppingoló influenszer.

Kulcsár Edina és Csuti – olyanok, mint a jó fej szomszédaink

A magyar házaspár kimaxolja a cukiságfaktort, de ezt egyáltalán nem öncélúan teszik. Nekik sikerült elérni, hogy olyan legyen az Insta-oldaluk, mintha fiukkal, Medivel együtt tényleg a szomszédban laknának. Nem rejtegetik a gyereket, nem hátulról fotózzák, és nem is csak akkor látjuk őt, ha valamit el kell adni a szponzornak. Kulcsár Edina és Csuti esete azért is különleges, mert kettejükhöz tartozik a Socialguru cég, ami kifejezetten kreatív social megjelenéseket biztosít a megrendelőknek, természetesen a nagy magyar influenszerarmada segítségével, így náluk csúcsra van járatva a saját Instagram feltöltése is. Kulcsár Edina posztjaiból 24 óra alatt megtanultam hajat fonni (jó, nem, de eléggé beleszerettem a témába), és megtudtam, hogy a szépségkirálynőnek legalább két rejtett keze van valahol, mert hat táskával és egy gyereküléssel is képes elbírni egyszerre.

Csutitól megtanultam, hogyan kell lassított felvételen az arcunkba lögybölni reggel a hidegvizet, de még ezt a sablonos szépségtrükköt is megbocsátom neki, mert az év social apukája díjat tuti ő nyerné egy influenszerkihíváson – legalábbis szerintem. Az összes videón látszik, hogy rajongással imádja a fiát (persze Edina nem kevésbé).

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Amikor Csuti nevetteti Medoxot.😂 Hát ez még számomra is vicces.😅 @csut.i

Szabó-Kulcsár Edina 👰🏻❤️ (@edinakulcsar_official) által megosztott bejegyzés,

Istenes Bence – a két lábon járó háromcsíkos sportmárkababa

Ha bármennyire is érdekelne a foci, akkor roppant boldog lettem volna Istenes Bence Instáját követve, de pont nem érdekel. Ellenben elhiszem, hogy azoknak a pasiknak, akik szeretik nézni, ahogy hímtársaik a zöld gyepen üldöznek egy labdát 90 percen keresztül, nagy élmény lehet Istenes bejelentkezése német focimeccsekről. Az RTL műsorvezetője leginkább háromféle poszttal nyomul az Instán: szponzoráció, munka, foci. Istenes olyan diszkréten pózolt tűzpiros melegítőjében a televíziós újságírók gáláján, hogy az egész rendezvényt 30 másodperc alatt vitte át egy ruházati márka reklámjába, és ne legyen kétségetek, ez igaz az Instájára is.

Ha már az Istenes família, akkor ránéztem Csobot Adél Instájára is, ahol Bencus mesét olvas a gyerekeknek, majd rögtön utána egy rágóreklámmal egybekötött poszt hirdeti, hogy a kis családjuk újabb vlogepizódja már készül a YouTube-ra – miből, ha nem ebből tanulhatjuk meg a multitasking jelentőségét?

Dancsó beszürkült 50 árnyalata

A YouTube világában már fogalom, de mit ad nekünk Dancsó Péter az Instán? Nem sokat, mert finoman szólva sem tolja túl a platformot annak ellenére, hogy simán mehetnének oda „így készült” videók, fotók, vagy bármi, aminek picit több értelme van. Dancsó azonban az Instáját a legújabb videói népszerűsítésére használja, és kész. A feedből nemhogy „tanulni” nem lehet, de a kreativitás is kimarad. Van benne padon ülő Dancsó, van Backstreet Boysként pózoló Dancsó, a Grace klinika főszereplőnek öltözött Dancsóról már ne is beszéljünk. A távolban biztosan felsír egy 16 éves követő, miközben a zsebpénzéből vett sütőtökös-málnás lattét szürcsöli a Starbucksban, hogy „juj de cuki már!”, de az egész olyan sablonos, hogy pont átlapozom a posztjait.

Dancsó Péter, Instagram, YouTUbe

Dancsó közepesen unalmas Vészhelyzet-felszerelésben

Szabó Zsófi, az influenszermami

Szabó Zsófi Instáját eddig alig figyeltem, pedig a sztoriban láthatóan neki sikerül a legjobban megszólítania a népet. A követése alatt például megtanultam, hogy nehéz az anyukáknak diétázni, mert mindig bekapják a maradékot, amit a gyerek már nem kért. Ezzel a problémával Szabó is harcol, és a cuki segítő szándékú kommentek mellett kap szigorú, okító hozzászólásokat is, amiket nagyon jól tűr és hasznosít. Persze itt is vannak cukiságbombát robbantó gyerekes posztok, ahol a cumi színe harmóniában áll a játékautóéval, de látszik rajtuk, hogy nem huszadik almaléreklámok, hanem egy büszke anyuka kiírásai, így eszem ágában sincs beszólni miattuk. Persze azért nem kevés szponzoráció is található Szabó Zsófi Instáján, amikből megtanultam, hogy:

  • Zsófi bőre nagyon érzékeny, de az egyik kenceficegyártó új termékcsaládot dobott piacra, és ettől aztán egy csapásra happy lett minden, de legalábbis a bőr – vagy a pénztárca.
  • Megnyílik a főváros legexkluzívabb játékboltja. Mondjuk ebben a szponzorált posztban azért van egy érdekes felvetés, mégpedig az, hogy milyen is az értéket képviselő játék. Én erre egy komplett tematikus hetet is felépítettem volna Zsófi Instáján: nem kell ide direkt szponzorcucc, mert egy anyukánál egyetlen direkt hirdetés sem tudja azt, amit egy jó natív megoldás, ugye…
  • A kis Mendel nagyon rácsúszott a bébipürékre, amit egyébként egy pelenkás webshop támogat, de itt már tényleg elvesztettem a fonalat.

Dukai már a foglalkozásával is feladja a leckét

Dukai Regina Instájának már a biójából tanultam, mert eddig én őt modell/influenszer/celebként tartottam számon a fejemben, de a leírásból megvilágosodtam, hogy valójában

„tvpresenter, singer, traveller” (sic!).

Ha ő mondja, biztosan így van. Egyébként a szokásos „szuperül vagyok, az élet szép, a ruháim szépek” üzenetekkel találkoztam, és persze a kötelező szponzorációkkal, melyekből olyan, az amerikai filmekben tucatszor feltűnt bölcsességeket tudtam meg, mint az, hogy ha nem tudunk elaludni, akkor fahéjas meleg tejet kell inni, mert az megnyugtatja a pocakot, és az álmaink is szebbek lesznek tőle.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Szia Szombat! 💃

Regina Dukai (@reginadukai) által megosztott bejegyzés,

Na és azt is, hogy az egyik ruházati márka új csizmája részben ananászból készült. Ettől annyira bio és trendi lettem, hogy át is nyergeltem ügyeletes környezetvédőnk, mindannyiunk zöld lelkiismeretének Instájára…

Puskás Peti, vagyis a Bolygó Kapitánya

Az iménti átvezetőszöveg természetesen Puskás Peti Instájáról szólt, amit korábban részben már bemutattunk. Nézzük, mit is lehet innen tanulni: például azt, hogy a bolygónk sorsának érdekében Puskás Peti tényleg minden eszközt bevetve formálja az ifjú követők véleményét, személyiségét, és ez így is van jól. Ha van értelme az influenszerkedésnek, akkor valami ilyesmi lenne a cél – persze mindenki a saját belátása és vérmérséklete szerint ossza az igét, de akkor is. Szóval megtudtam, hogy:

  • Puskás fákat ültet gyerekekkel az iskolaudvaron;
  • van egy Vedd magadra! nevű szuper akció, ahol egyetlen pulcsi vásárlásával tíz napig támogatsz egy hajléktalan embert abban, hogy legyen hol aludnia;
  • Puskás szakított;
  • Puskást idegesíti, ha szemetet lát az út mellett, de nemcsak lefotózza és bemutat a szemetelőnek, hanem megáll a kocsival, és be is dobja a hulladékot a csomagtartójába, hogy ne maradjon ott.
Puskás Peti, Instagram

Puskás Peti az Instán is zöldharcos, élharcos

Mit tanultam az influenszerektől egy nap alatt? 

Cikket írni felelősség, ahogyan influenszernek lenni is az, főleg, ha a magyar piacon valakinek 300-400 ezer követője van. Hamis világot bemutatni a posztok által több mint átverés. Mindent alárendelni a szponzorációnak pedig több mint butaság.

Kevesen ugyan, de vannak, akik ebből tényleg felépítenek valamit, akik okosan és a jövőre koncentrálva „dolgoznak”. De ezt a munkát ebben az esetben is érdemes átmenetinek tekinteni. Ahogyan ChloéKnows, vagyis Kovács Dorottya a Nyerő Párosban is elmondta: elfáradt már abban, hogy ez töltse ki az életét, mert fárasztó napi X fotót készíteni és folyton „topformában lenni”.

Mindenesetre ahogy az elején is írtam, nagyon ritkán, de lehet itt is kincseket találni – olyan ez, mint amikor a végtelenül sok csatorna között kapcsolgatunk, csak itt Puskás Peti a NatGeo, és Kulcsárék viszik a családi romkomvonalat. És amúgy fontos, is hogy meglegyenek korunk Kudlik Julijai vagy Juhász Árpijai, és ott legyenek az Instán. Szóval ha adott egy rátermett, a pénzhez is értő szakember, aki úgy dönt, hogy ő mostantól tanácsokat ad, az jó irány az influenszerkedésben. Ha viszont valaki csak a „csudiszép vasárnapot kívánok a nyuszikörmömmel” vonalat tudja hozni, azt jó lenne, ha nem neveznénk influenszernek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top