Ben Hur nyomában
Az Amerikai Filmakadémia díjának történetében mindössze harmadik alkalommal fordul elő, hogy egy filmet 11 aranyszoborral tüntetnek ki: először 1960-ban William Wyler bibliai története, a Ben Hur, majd 1998-ban James Cameron romantikus katasztrófafilmje, a Titanic részesült ugyanennyi elismerésben.
A Gyűrűk Ura filmtrilógia harmadik része végül megkapta mind a tizenegy Oscar-díjat, amelyre jelölték, többek között a legjobb film, a legjobb rendezés (Peter Jackson), a legjobb könyvadaptáció és a legjobb különleges effektusok kategóriában.
A díjazottak:
Legjobb női főszereplő: Charlize Theron (Szörnyeteg)
Legjobb női mellékszereplő: Renée Zellweger (Hidegyhegy)
Legjobb férfi főszereplő: Sean Penn (Titokzatos folyó)
Legjobb férfi mellékszereplő: Tim Robbins (Titokzatos folyó)
Legjobb film: Gyűrűk Ura
Legjobb külföldi film: Barbárok inváziója
Legjobb rendezés: Peter Jackson (Gyűrűk Ura)
Legjobb operatőri munka: Russel Boyd (Kapitány és katona)
Legjobb animációs film: Némó nyomában
Legjobb dokumentumfilm: The Fog of War
Legjobb rövidfilm: Two Soldiers
Legjobb animációs rövidfilm: Harvie Krumpet
Legjobb rövid dokumentumfilm: Chernobyl Heart
Legjobb vágás: Gyűrűk Ura
Legjobb látványterv: Gyűrűk Ura
Legjobb speciális effekt: Gyűrűk Ura
Legjobb jelmez: Gyűrűk Ura
Legjobb smink: Gyűrűk Ura
Legjobb hangvágás: Kapitány és katona
Legjobb hang: Gyűrűk Ura
Legjobb eredeti forgatókönyv: Sofia Coppola (Elveszett jelentés)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Gyűrűk Ura
Legjobb filmzene: Howard Shore (Gyűrűk Ura)
Legjobb betétdal: Annie Lennox (Gyűrűk Ura)
Egy műfaj elismerése
A Gyűrűk Ura – A király visszatér azzal is filmtörténetet írt, hogy először kapta meg “fantasy” film kategóriában a legjobb film díját. Peter Jackson – az új-zélandi rendező – köszönőbeszédében külön kihangsúlyozta: az akadémia tagjai magát a műfajt is elismerték ezzel.
A dél-afrikai Charlize Theron a Szörnyeteg (Monster) című filmben nyújtott alakításáért nyerte el a legjobb színésznőnek járó aranyszobrocskát. A filmben hírhedt amerikai sorozatgyilkos prostituáltat játszik, a szerep kedvéért tizenöt kilogrammot kellett felszednie.
A legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat Tim Robbins kapta meg a Titokzatos folyó című filmben nyújtott alakításáért. A legjobb női mellékszereplőnek Renée Zellwegert választotta meg a zsűri a Cold Mountain című polgárháborús filmben mutatott alakításáért. A legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscar-díjat Sofia Coppola Elveszett jelentés(Lost in Translation) című filmje nyerte el.
Az ABC tévétársaság az “élő” tévéadás helyett példátlan módon öt másodperces késéssel közvetítette a Kodak színházban zajló ünnepséget abból a megfontolásból, hátha valaki trágárságra ragadtatja magát, vagy Janet Jackson példáján felbuzdulva meg kíván mutatni magából valamit.
Két Oscarral vigasztalódott a Kapitány és katona
Nem maradt díjazatlanul a napóleoni időben játszódó, Peter Weir rendezte Kapitány és katona cím film sem, mely a legjobb hangvágásért és a legjobb operatőri munkáért kapott Oscar-díjat. Igaz, a Russel Crowe főszereplésével készült film tíz jelöléséhez képest ez nem sok.
Az animáció film katóriában a Nemo nyomában című film nyert. A legjobb rövidfilm kategóriában a William Faulkner elbeszélése alapján készült Két katona című filmet díjazták. A legjobb dokumentumfilmért járó Oscar-díjat Errol Morris The fog of War (A háború köde) című, az iraki és a vietnami háború között párhuzamot vonó alkotása kapta, amelyben a ma 86 éves Robert McNamara volt amerikai védelmi miniszter beszél pályafutásáráról. A legjobb animációs rövidfilm a Harvie Krumpet, a legjobb rövid dokumentumfilm a Csernobil szív (Chernobyl Heart) lett. Az idegen nyelvű filmek kategóriájában a kanadai Denys Arcand Barbárok inváziója (The Barbarian Invasions) című alkotása nyerte el az idei Oscar-díjat. Ebben a kategóriában kapott jelölést a cseh Ondrej Trojan Zelary című filmje, amelynek férfi főszereplője Cserhalmi György.
Életműdíjat kapott a 81 éves Blake Edwards filmrendező és forgatókönyvíró, akit a jelenlevők állva ünnepeltek. Nevéhez olyan nagy sikerű filmek fűződnek, mint a Rózsaszín párduc, az Álom luxuskivitelben, vagy a Viktor és Viktória. Az általa képviselt műfajhoz híven egy elektromos tolószékben robogott be a színpadra, és a nagy lendületben átszakított egy falat ábrázoló papírparavánt.