Ha viszont a film esztétikai élvezetet okoz, akkor a műalkotás egyúttal morális épülésemre is szolgál igazolva az arisztotelészi esztétika egyik érdekes alapelvét. Például egyik kedvenc vallási tárgyú filmem a meglehetősen véres Ben Hur (a másik a Hullámtörés Lars von Triertől). Ebben a véres és erőszakos filmben van egy jelenet, amelyben Jézus egy korty vizet ad a szenvedő főhősnek a sivatagban. Jézus arcát nem látjuk, csak Charlton Hestonét, akinek elgyötört és megalázott arcán a testi megkönnyebbülés örömét fokozatosan a csodálkozás, gondolkodás, megdöbbenés, majd a feltétlen elfogadás váltja fel (ebben a sorrendben), amikor felemeli tekintetét Jézusra, megköszönve az életmentő vizet. Bármilyen furcsa, de számomra ez a jelenet a vallás dinamikájának, belső működésének tökéletes bemutatása, amit mindig megkönnyezek, ha látok.
A Tavasz, Nyár, Ősz, Tél és Tavasz című koreai film esetében azonban egyik előítéletemet sem láttam visszaigazolva. Főleg azért, mert a film semmilyen hatást nem gyakorolt rám (bár ennek nyilvánvalóan ellentmond ez a kis filmajánló; azt hiszem, egy buddhista ihletésű film esetében a tökéletes filmajánló egy üres lap lenne valami kis ábrával). Az alábbiakban ezt a jól behatárolt semmit, mint egy elmosódott ábrácskát kísérlem meg körüljárni.
A film vallási tartalma tehát nem hozzáférhető számomra, holott a film szép és morálisan felemelő is. Van benne szerelem, halál, bölcsesség, talán még humor is. Csak éppen nem azon a nyelven beszél, mint amelyen én. Számomra hiányzik a konfliktus sava-borsa, a vallási tartalom személyessége. A vér, a bűn, a szabad akarat, a testi szenvedés tétje. A folyamatos küzdés és előrehaladás, amelyet az a remény éltet, hogy van megváltás, és talán megmenekülünk a haláltól.
Úgy tűnik, hogy ebből a filmajánlóból semmit sem lehetett megtudni magáról a filmről. Bizonyos értelemben ez így van. Én csak azt a semmit próbáltam körüljárni, amit ez a buddhista ihletésű film keltett bennem, hiszen ennek a rovatnak az a címe, hogy “Nekem tetszett!”. Ha szemérmesebb alkat lennék, mint amilyen vagyok, akkor talán elég lett volna annyit mondanom: ez a film egy tó vizének közepén úszó csodálatos cellában játszódik. És ezzel alighanem elmondanék mindent.