nlc.hu
Szabadidő
„Monetary – közgazdálkodj okosan”

„Monetary – közgazdálkodj okosan”

Idén elsõ alkalommal rendezett országos középiskolai vetélkedõ sorozatot a Magyar Nemzeti Bank. A „Monetary – közgazdálkodj okosan” elnevezésû megmérettetésen több mint 1 000, 17-18 éves diák vett részt.

A háromfordulós internetes és helyszíni versengésből álló vetélkedő 1 000 000 forintos fődíját Győrből érkezett „Agyoncsapat” vihette haza. A csapat tagjai: Vida Nikolett Dalma, Bencze Zsolt, Csató László, Pongrácz Bálint a Révai Miklós Gimnáziumban tanulnak, felkészítő tanáruk: Boros Tamás.








A Magyar Nemzeti Bank vállalt célja, hogy törvényben rögzített alapfeladatai mellett közelebb hozza az intézményt az emberekhez, megértesse és elfogadtassa a jegybank működését, a monetáris politika mozgatórugóit, egyben növelje a nagyközönség pénzügyi tájékozottságát. Az MNB évek óta szervez a lakosság, és különösen a diákságnak szóló, a pénzügyi kultúra fejlesztésére irányuló programokat, amelyet idén a Monetary vetélkedővel gazdagított.

A Magyar Nemzeti Bank törvényi feladatai mellett kiemelten fontosnak tartja a lakosság – ezen belül is a diákok – pénzügyi jártassága, az általános pénzügyi kultúra növelését. Ezért évek óta figyelmet fordít arra, hogy minél több emberhez eljuttassa üzeneteit. A jegybank 2004-ben nyitotta meg Látogatóközpontját, ahol azóta több mint 80 000-en ismerkedtek meg a Nemzeti Bank tevékenységével, történetével, a Monetáris Tanács működésével, vagy például az euróval. A jegybank felsőoktatási intézmények tanulóinak szintén hagyományosan rendez minden évben közgazdasági témájú esszépályázatot, a középiskolásoknak viszont idén először indított vetélkedőt.







A vetélkedőre 3-4 fős középiskolásokból álló csapatok nevezhettek. Minden csapatot egy tanár segített a felkészülésben. A csapatok három fordulóban mérték össze erejüket.
A selejtezők során minden csapatnak ki kellett töltenie egy tesztsort a vetélkedő honlapján, illetve egy rövid tanulmányt kellett írniuk az MNB által meghirdetett témában. A tesztek és az esszé eredményei alapján huszonöt csapat került a második fordulóba.
A regionális elődöntőket öt helyszínen rendezték meg: Pécsett, Szegeden, Győrben, Debrecenben és Budapesten. A továbbjutott csapatoknak kvíz-kérdések megválaszolásával és korábban beadott tanulmányuk megvédésével kellett bizonyítaniuk, hogy helyük van a vetélkedő döntőjében. A színvonalas prezentációk és a teszteken elért pontszámok alapján került kiválasztásra az öt legjobb csapat, melyek április 7-én találkoztak az MNB Látogatóközpontjában.
A Látogatóközpont megalkotásával a jegybank a tenni kívánt a hazai pénzügyi kultúra fejlesztéséért. A pénz- és banktörténeti kiállítást is felvonultató Látogatóközpont méltó helyszíne volt a vetélkedőt lezáró döntőnek.

A csapatok egy elképzelt ország központi bankjának monetáris tanácsaként hozhattak döntést a jegybanki alapkamat változtatásáról. A változás mértékét nem, pusztán irányát kellett meghatározniuk. A játék során saját bőrükön tapasztalhatták, hogy milyen a monetáris tanács sajátos helyzete. Döntéseik és a gazdaságban bekövetkező sokkok hatására alakultak a szimulált gazdaság mutatói. Minden döntésükről – a valós életben működő monetáris tanács mintájára – írásos közleményt kellett összeállítaniuk, majd a vetélkedő végén döntéseiket meg kellett indokolniuk az MNB szakértőiből álló zsűri előtt, egy elképzelt parlamenti beszámoló keretében.

Mindegyik csapat tanúbizonyságot tett rendkívüli felkészültségéről.
A vetélkedőt – és az 1 000 000 forintos fődíjat – a győri Révai Miklós Gimnázium csapata nyerte (csapattagok: Bencze Zsolt, Csató László, Pongrácz Bálint, Vida Nikolett Barna, felkészítő tanáruk: Boros Tamás).

Második helyen végzett az egri Neumann János Középiskola csapata (csapattagok: Bársony Gábor, Gál Zsombor, Orbán Krisztina, Pejkó Tamás, felkészítő tanár: Király Sándor).

Harmadik lett a Kőrösy József Közgazdasági és Külkereskedelmi Szakközépiskola csapata ( csapattagok: Horváth Krisztina, Bitó Róbert, Markó Brigitta, Filipovszki Ljiljana, felkészítő tanáruk: Hegedűs Mária).













 


 


 


 


 



Negyedik helyen végzett a paksi Energetikai Szakközépiskola és Kollégium csapata (csapattagok: Kovács Adrienn, Kovács Gabriella, Schmidt Anita, Solymosi Gabriella, felkészítő tanár: Mittlerné Kövér Éva).

Ötödik helyezést ért el a váci Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium csapata (csapattagok: Laki Balázs, Lám István, Szlovák Edina, felkészítő tanár: Vácy Emese).











 


 



 


 


 


 


A játék nem csupán a közgazdasági szakközépiskolák diákjait mozgatta meg. Gimnáziumok, szakiskolák tanulói is részt vettek az országos versenyben. A vetélkedő nem pusztán a gazdasági ismeretekben való jártasságot, hanem az összefüggések megértését, hatékony csapatmunkát és jó kommunikációs készséget követelt meg a résztvevőktől.

A jelentkezők magas száma – közel 250 nevezés érkezett – egyértelműen jelzi, hogy a tizenéves korosztály élénken érdeklődik a gazdaság problémái, kérdései iránt, így a szervezők remélik, hogy az ősszel induló második vetélkedő is hasonlóképpen sikeres lesz.


Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top