A leleményes fogyasztók látják a kiutat
II. Erzsébetnek újabban ágyása van. Nem sajtóhiba, ágyása, nem ágyasa, holott a Buckingham-palota kertjében a II. világháború óta nem termesztettek zöldséget. A brit uralkodónak aligha kell a fogához vernie a garast, és magának megtermelnie a napi betevőt, ráadásul nem ő az egyetlen a világ nagyasszonyai közül, aki hasonló bejelentést tett. Amikor Michelle Obama nagy csinnadrattával közzétette, hogy kapálgatni fog a Fehér Ház kertjében, sokan puszta PR-fogásnak értékelték az akciót. Ő csak egy a számos jómódú amerikai közül, aki a világgazdasági válság hatására úgy dönt, radikálisan változtat fogyasztási szokásain.
Gleefully frugal, azaz jókedvű takarékosság a neve a legújabb amerikai trendnek, amelyről a New York Times is részletesen beszámol. „A válság esélyt ad, hogy megpróbáljuk kitalálni, mi az, ami igazán fontos” – meséli az egyik nyilatkozó. Az amerikai takarékossági ráta, amely a nyolcvanas évek óta folyamatosan zuhant, és egy évvel ezelőtt még az egy százalékot sem érte el, ma az öt százalékot közelíti. Ruhacsere, étterem helyett főzés, mobil ár-összehasonlítás – néhány kreatív fogyasztói stratégia válságos időkben.
Bűntudatmentes cserebere
Bár egyes elemzések szerint inkább a többségében férfiak által űzött szakmákat érinti a gazdasági válság, amelynek egyébként a legújabb hírek szerint néhányan már látják is a végét, nem hagyja érintetlenül sem a divatvilágot, sem a butikvadászokat. Míg a párizsi és a milánói divathét egy teljes nappal rövidült, a New York-i és a holland tervezők pedig drága kiállítóhelyek bérlése helyett az internetre helyezik át bemutatóikat, a vásárlók pénztárcája is nehezebben nyílik meg. A „fashionistából” „recesszionista” lesz, azaz nem veszti el érdeklődését a divat iránt, és vásárol, de máshogy, másképp. Némely megfigyelő szerint az értékállót, a tartósat keressük, mások szerint a recesszió még inkább a diszkontok karjaiba kerget minket.
A legfrissebb trend azonban shopping helyett a swapping, azaz vásárlás helyett a cserebere. A New Yorkban, Londonban és újabban Berlinben is sikert arató ún. swap marketek olyanok, mint egy ruhadarabokra szakosodó Tupper-parti, azaz összekötik a ruha- és kiegészítővadászatot a baráti összejövetellel, evéssel-ivással, zenehallgatással. Ahelyett, hogy az ember lelkiismeret-furdalások közepette pénzt adna ki újabb holmira, a régi, kinőtt, megunt vagy hirtelen felindulásból megvett darabot zsetonokra cseréli be. Az érmékkel indulhat a vadászat mások kegyvesztett gönceire! Nem kell várnunk az első magyar swap marketra sem, mert úgy tűnik, az ötlet sikeresen működik az interneten is: a swapstyle.com online csereberefórumról elragadtatott hangon írnak olyan külföldi magazinok, mint az InStyle, az Elle vagy a Cosmopolitan.
Okostelefon, mondd meg nékem, ki a legolcsóbb a környéken?
Alapjaiban változhatnak meg a vásárlási szokásaink, ha itthon is elterjednek az iPhone-ok vagy az Android operációs rendszert használó okostelefonok. Amerikában már rendkívül népszerű a ShopSavvy nevű, ingyenesen letölthető alkalmazás, amellyel jó néhány fölösleges kört spórolhatnak meg az árérzékeny vevők. Soha többet ár-összehasonlítgatás üzletről üzletre vándorolva, reklámújságokat böngészve, honlapok, tesztbeszámolók után kutatva!
Forrás: ShopSavvy.com |
A ShopSavvyvel még a kassza előtt ellenőrizhetjük, hogy nem árulják-e ugyanazt vagy egy hasonló terméket két utcával arrébb, jelentősen olcsóbban. Elég, ha a telefon kamerájának segítségével beszkenneljük az árkódot, vagy beütjük a termék nevét, és a készülék GPS-e máris jelzi, kapható-e az áru a közelünkben vagy valamelyik online shopban. Az Amazon.com áruházáéhoz hasonló kívánságlistára helyezhetjük a vágy kiszemelt tárgyát, de a leghasznosabb mégiscsak az a funkció, hogy a program riaszt minket, amint az általunk megadott határ alá csökken a termék ára. Hogy közrejátszik-e, vagy sem az alkalmazás sikerében a világgazdasági válság és a spórolási trend, az nem egyértelmű, mindenesetre több mint 2,8 millióan töltötték már le eddig a programot.
Millióan tanulnak lencsét főzni a nagyitól
Nemhogy okostelefont, de semmilyen konyhai robotgépet és egyéb elektromos ketyerét nem használ viszont Clara Cannucciani, amikor főzni kezd. Olyan szimpla fogásokat tálal, mint zöldborsós tészta vagy sült paprikás rántotta, mégis milliónyi szempár követi minden mozdulatát. Great depression cooking with Clara a címe a Youtube-on futó online főzőműsorának, amelynek epizódjait unokája, Christopher készíti, és teszi fel az internetre. A mostani gazdasági válság nem az első Clara életében. Szicíliai bevándorlók gyermekeként, első generációs amerikaiként Clara a harmincas években megtanulta minden csínját-bínját annak, hogyan lehet jóllakatni egy nagy családot akkor is, ha üres a kamra.
Clara Cannucciani, forrás: Youtube |
„Clara varázsa abban áll, hogy citromból limonádét tud csinálni, és krumpliból meg mindenfélét, amit csak elképzelni lehet” – lelkendezik az unokája. Meglehet, hogy Amerikában már ez is nagy kunszt, a legtöbb nézőt azonban valószínűleg az autentikusság, közvetlenség és a kedvesség fogja meg, ami a történetmesélő, fényképeket mutogató 94 éves hölgyből árad. Ugyan a Great depression cooking sorozat már a gazdasági válság előtt látható volt, talán nem véletlen, hogy mára már másfél millióan nézték meg. Clarának könyve és DVD-je jelent meg, írt róla a New York Times és bemutatta a CBS televízió. Munkanélkülieket megcélzó szakácskönyv egyébként jelent már meg Németországban is – ki tudja, talán egyszer egy magyar nagymama is karriert futhat be az interneten, paprikás krumplit kavargatva…