Szabadidő

Anyákból lányok, lányokból anyák – Pippa Lee négy élete

Ha egy film egy teljes élettörténetet akar elmesélni nekünk, akkor joggal várjuk el, hogy egy különleges ember különleges életét tárja fel előttünk.

Ezzel szemben Pippa Lee teljesen hétköznapi nő, akinek kalandos élete volt, ám efféle kalandok bármelyikünkkel előfordulhatnak. Egy ügyes mesélővel az élen azonban a hétköznapokból is születhetnek varázslatos mesék.

Anyákból lányok, lányokból anyák - Pippa Lee négy élete

 

Rebecca Millernek volt kitől örökölnie a mesélői vénát, hiszen édesapja Arthur Miller drámaíró (a férje pedig Daniel Day-Lewis, bár tőle nem örökölhetett ilyesmit), a hölgy pedig maga is dolgozik íróként, és rendezőként sem a Pippa Lee négy élete az első próbálkozása. Már a Jack és Rose balladájában is megcsillantotta érzékeny tehetségét a hétköznapi családi drámák hiteles bemutatására, ezúttal pedig saját regényét írta át filmre. Ugyan ez alkalommal a férjét kihagyta a casting során, és helyette az egyik legerősebb és legalulértékeltebb színésznőnek, Robin Wright Penn-nek biztosított hálás és testhezálló címszerepet. Wright Penn valósággal ragyog és lubickol Pippa Lee szerepében, aki egy lázadó felfogású lányból egy nála jóval idősebb férfi (Alan Arkin) kedvéért vált idejekorán feleséggé és gondoskodó családanyává, elnyomva ezzel kalandvágyó énjét, ám aminek ki kell törnie, az előbb vagy utóbb megtalálja útját.

Anyákból lányok, lányokból anyák - Pippa Lee négy élete
Anyákból lányok, lányokból anyák - Pippa Lee négy élete

 

A film két vonalon halad. Megismerhetjük Pippa sanyarú kamaszkorát a gyógyszerfüggő anyával és a leszbikus nagynénivel (itt még A pletykafészekből ismert Blake Lively alakítja őt), majd az ötvenéves Pippa következik, aki megpróbál kitörni a túl korán magára erőltetett szerepből.

Anyákból lányok, lányokból anyák - Pippa Lee négy élete

 

Miller a nézőket ragyogó és olykor egészen cinikus párbeszédekkel szórakoztatja, melyek komoly élettapasztalatról (az anya-lánya kapcsolatok bemutatása különösen jól sikerült) tanúskodnak, Wright Penn szájában pedig a sorok valóban életre kelnek, és bár egészen kiváló színészgárdával van körülvéve (Monica Bellucci, Keanu Reeves), annyira csúcsformában van, hogy mindenkit elhomályosít maga körül. Valahol legbelül talán mindannyian arra vágyunk, hogy ötven körül mi is ilyen könnyedén, a problémákat ügyesen feldolgozva tudjunk továbblépni az életünkben. Pippa Lee ugyan hétköznapi ember, de nem mindennapi kisugárzása és a film által nyújtott életöröm miatt ez az élet a mozivászon előtt ülve sem válik unalmassá.

Eredeti cím: The Private Lives of Pippa Lee

Szereplők: Robin Wright Penn, Keanu Reeves, Alan Arkin, Blake Lively, Winona Ryder, Julianne Moore, Monica Bellucci, Maria Bello

Rendező:
Rebecca Miller

Forgalmazza: Fórum Hungary

Ha lázad a leány…

Majdnem híres


Az anya –
Elaine Miller tanárnő (Frances McDormand) egyedül neveli fiát és lányát ultrakonzervatív nézetei szerint. Nem hajlandó elfogadni gyermekei felnövését, amit vasszigorral próbál megakadályozni.

A lánya – Anita Miller (Zooey Deschanel) a hippikorszak tipikus képviselője, akinek mindene a szabadság és a rockzene, és ahogy lehetősége van rá, azonnal lelép otthonról, és stewardessnek áll, mert ez a munka a repülés szabadságát adja számára.

 

Carrie

Az anya – Margaret White (Piper Laurie) vallási fanatikus, akit a férje is elhagyott ezért, a testiséget pedig a lehető legnagyobb bűnnek tartja a világon, emiatt nemileg érett lányát az ördög gyermekének véli, akit el kell pusztítani.

A lánya – Carrie White (Sissy Spacek) túl az első menstruációján jön rá, hogy az anyja semmiről nem világosította fel, és a testiség és a szerelem nem az ördögtől való. Úgy próbál lázadni, hogy elmegy a szalagavató bálba, de az anyja késsel támad rá ezért.

 

A zongoratanárnő

Az anya – Annie Girardot játssza a zsarnokoskodó anyát, aki nem hagyta lányát kirepülni a házból, és félve a magánytól, öregkorára magához láncolta őt, tönkretéve minden bimbózó kapcsolatát. Igazi házsártos és követelőző szörnyeteg.

A lánya – Erika Kohut (Isabelle Huppert) elismert zongoratanárnő, aki idős édesanyjával élve teljesen lenullázza szociális kapcsolatait, és anyjához sajátos szeretem-gyűlölöm viszony fűzi. Az egyetlen kiutat a beteges szexualitásban látja, és nemcsak vonzódni kezd egy fiatalabb tanítványához, hanem a legextrémebb szexuális perverziók uralják az életét.

 

Diploma előtt

Az anya – Mrs. Robinson (róla szól a sláger) Anne Bancroft alakításában igazi unatkozó, gazdag feleség, akinek a lánya már rég kirepült a házból, ő pedig a sivár szexuális életét fiatal fiúk elcsábításával próbálja meg feldobni.

A lánya – Elaine Robinson (Katherine Ross) rendes, dolgát végző diáklány, aki akkor kerül konfliktusba anyjával, amikor megtudja, hogy viszonya volt a jelenlegi pasijával. Ezt a tudatot nehéz elviselni, de végül a pasi marad, az anyuka pedig megy a levesbe.

 

Amerikai szépség

Az anya – Carolyn Burnham (Annette Bening) nagy, kertes házzal, dolgos férjjel és két gyerekkel megáldott családanya, aki otthoni kommunikációképtelenségét és rigolyáit inkább a munkájában, kóros tisztaságmániájában és egy tenyérbemászó szeretővel próbálja levezetni.

A lánya – Jane Burnham (Thora Birch) tipikus kamaszlány, aki nincs kibékülve a saját testével, és kövérnek érzi magát, de kisebbségi komplexusairól otthon nem tud beszélni, mivel a szülei csak magukra figyelnek. A megoldást a kicsit zizi szomszéd srác jelenti, akivel a közös spórolt pénzükön le akarnak lépni, hogy új életet kezdjenek.

 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top