Mindebben pedig azért vagyok ilyen szigorú, mert nem erről volt szó. Az országos kereskedelmi csatornák egyszer már lemondtak erről a hulladék-töltelék műfajról, egyszer már megtisztították a képernyőt a futószalagos selejttől. Nemrég még hitték és vallották, hogy lehet a vad angyalok, Rozalindák és Fuldzsensziók nélkül is délutáni műsort csinálni, nemrég még biztonságosan lehetett az esti híradók előtt adott csatornára kapcsolni. Nem gesztikuláltak és üvöltöztek bele az arcomba a világ legrosszabb színészei (de tényleg, hozzájuk képest a Barátok köztben mindenki Oscart érdemel – kivéve talán mégis Novák Kérlekalássan Lacit), nem kellett álkonfliktusok álmegoldásainak örülnöm.
Na jó, de amikor még Mónika meg Joshi is ment – de az a műfaj már megbukott.
És mi megy ezekben a sorozatokban? Tessék, a TV2 és az RTL Klub összesen négy ilyet ad minden hétköznap, én pedig összeraktam nektek, itt van ömlesztve, mint a kempingsajt – ma este ezek történnek:
Barbara hiába várja, hogy meglátogassa Nicolas (bezzeg a Király L. Norbi biztos benézne hozzá – Zoli). Guillo bemegy a kórházba Barbarához, amit Tatiana nem néz jó szemmel. Gino hiába várja Pascullit, az nem jelenik meg. Victoria nem tud elmenni Carlosszal a Sophia Lorennel való találkozóra, erre Carlos egyedül megy Olaszországba. Victoria összeomlik. Alejandro össze akar költözni Carolinával és a lányukkal. Tangónak fáj, hogy Mia nem lakik már nála (ha itt egyszer végre mindenki azzal találkozna, akivel akar, vége lenne a sorozatnak – Z.). A családi szavazáson Priscilla szavazata hozzásegíti Fernandát ahhoz, hogy Soledadot újratemessék a családi kriptába (remélem, Soledad már halott, különben Priscilla szavazatát túlzásnak érezném – Z). Lucio felkeresi Jacintót és Margaritát, és követeli tőlük Soledad házának kulcsait. Margarita nemigen érti Eduardo viselkedését, de tiszteletben tartja a döntését. Damian bosszús, amiért nászút helyett Eduardo javaslatára az Egyesült Államokba kell utaznia, tárgyalni a Power Milkkel (és ha magával viszi a halott ember kulcsait, az újabb négyszáz részhez ad témát – Z.).
Mindörökké szerelem Fotó: RTLKlub Sajtóklub |
Yvette rátámad Cecilia asszonyra és Marichuyra a lány házában. Cecilia megsebesül, Marichuy pedig beveri a fejét dulakodás közben, és elájul. Yvette él az alkalommal és magával viszi a kis Juan Miguelt. Candelaria azonban átaludta az egészet, s amikor felkel, nem is tudja, mi történt (az lesz a nagyjelenet, amikor a mindent átalvó csaj és a fejét beverő, amnéziás csaj megbeszéli, hogy szerintük mi történt – Z.) Blanca, karján a kisfiúval visszatér a San Roman-házba. Közben Marichuy is elrohan Juan Miguel házába, Marichuy pedig először szólítja anyának Ceciliát (ne csodálkozzunk, hisz beverte a fejét… legalább nem apunak szólítja – Z.). Omar is megjelenik a rendelőben, ahol épp Juan Miguel kezeli az asszonyt. Blanca később bevesz egy maréknyi nyugtatót, így kórházba kell vinni. Puritát elengedik a zárdából, mondván, nincs meg benne a kellő elhivatottság (höhö, ez vajon hogy derült ki? Mégsem volt már annyira „Purita”? – Z.). Pastora elmondja Marinának, hogy szerinte Federico halálosan szerelmes belé. Ricardo részegen meg akarja erőszakolni Marinát, de Guillermo leüti a férfit (ajaj, ő ma már a harmadik, aki nem fogja tudni, mi történt – Z.). Paty hallja a sikoltozást, de olyan rosszul van, hogy nem tud felkelni az ágyból (őt nyilván már tegnap leütötték, azért fekszik – Z.). Chuy eközben csak Patyról álmodozik, Lucia pedig azt a papírt keresi, amin Chuy születési adatai találhatóak. Federico segíteni akar Chuynak, hogy bejuthasson egy gimnáziumba, miközben meg akarja tudni, hogy Paty az ő lánya-e (ezek szerint ő még nem szólította anyának – Z.). Lucia már majdnem odaadja Marinának a kitépett lapot, amikor beállít Veronica is a lakásba. Bruno megtudja, hogy Paty nemcsak vérszegény, hanem súlyos beteg is. Ricardo később megkapja a tanári állást.
Árva angyal Fotó: Press.Tv2.hu |
Felnőtt emberek százezrei, aktív és passzív választójoggal rendelkező, jog- és cselekvőképes emberek, jelzálogra hitelképes, jogosítványt megszerző, teljes jogú polgártársaink ma is naponta leülnek a tévé elé, hogy megnézzék EZT. A szüleid, a nagyszüleid, a főnököd, a szomszédod!
A szappanoperák miatt érzem úgy magam, mint egy turkálóban, ahol évek óta nem volt bálabontás, és csak lyukas-pecsétes ruhadarabok lógnak szégyenkezve, ritkásan a fogasokon. Ugyanúgy, mint amikor tej helyett permeátum, paprika helyett téglapor, paradicsom helyett valami halványpiros vízgolyó kelleti magát a diszkontboltban, és ugyanúgy, mint amikor a koleszos menzán nem a májkrém kenődött a kenyérre, hanem fordítva, a krém szedte fel morzsás csomóban az ócska kenyér tetejét, hogy gusztustalan miazma képében pottyanjon le a másik oldalon.
Ezek a műsorok kétségkívül az alját jelentik mindannak, amit ma a tévében láthatunk. Ellenszerük is csak egy lenne: az, hogy az idővel sem adjuk alább az elvárásainkat. Ahogy apám negyven éve is befogta a fülét, ha felcsendült a Kislány a zongoránál (egy Creedence-rajongótól ez a minimum), és elkapcsol ma is; ahogy nekem a mai Kozsó kicsit sem elfogadhatóbb, mint a tizenöt évvel ezelőtti, amelyik a kamaszkorom magyar popzenéjét húzta át egy szűk lyukú darálón, nos, úgy kéne ezeket a szappanoperákat is lerúgni. Ennyi a módszer: kapcsolj el! A kertévék ugyanis profitra mennek, nem a magas kultúra közvetítése a dolguk – kapcsolj el, és egy idő után leveszik műsorról ezeket.
Való Világ: minek? Tanácstalan voltam, amikor bejelentették, tanácstalan voltam, amikor elindult, és tanácstalan vagyok most is, a beköltöző játékosok sorát szemlélve. Minek ez az egész, kinek-minek készül a Való Világ negyedik része? » |