Szabadidő

Hogyan fog szólni a rögzített zene 2050-ben?

Mikrofon sem kell majd a hangrögzítéshez, ha hinni lehet John La Grou jóslatának. Állításaival ugyan sokan vitatkoznak, de az elmúlt évtizedek technológiai fejlődését elnézve talán nem is olyan elképzelhetetlen, hogy a zenehallgatás koncertélmény lesz otthon is.

Hogyan fog szólni a rögzített zene 2050-ben?Komolyzenei hangmérnök, és az audio szenvedélye töretlen. John La Grout gyerekkora óta leköti, hogyan lehet minél élethűbben visszaadni például egy koncert hangzását. Nemrég New Yorkban tartott vitaindító beszédében pedig azt állította, hogy 2050-re a zene virtuális lesz és javarészt elektronikus. Ezt megelőzően az elkövetkezendő évtizedek során már fülhallgatón keresztül is tökéletes 3D élményben lesz része a hallgatóknak. A mikrofon-, a fülhallgató- és az audiószoftver -tervezők is kifejlesztenek majd egy teljes, 360 (fokos) hangrendszert, amelyben a hangszórók jóval kisebb szerepet játszanak majd a hang reprodukciójában – legalábbis La Grou szerint. A szisztéma leginkább “gömbhangzás” élményét jelentené, ahol a hallgató egy hangbuborékon belül van, amelyben a 3D felbontás teljesen valóságosnak látszik majd.

A rendszer nemcsak a zenei élményeken változtat, hanem a játékokén és filmekén. Sőt! Ezek a rendszerek viszik majd a hátukon az új technikát. Az előadás során is felmerült azonban, hogyan illeszkednek La Grou jövőképébe az akusztikus hangszerek virtuózai, mivel azzal mindenki egyetért, hogy hiba lenne tiszta elektronikus zenével helyettesíteni őket. Az új technika azonban egy hangszer hangjának és az énekhangnak (vokálnak) a felvétele során eleve kizárja a mikrofon használatát, hiszen virtuális és elektronikus lesz.

Hogyan fog szólni a rögzített zene 2050-ben?

Az előadás után a news.cnet.com-nak e-mailben a következőket írt La Grou. “Nem látok semmi technikai okot, hogy egy fejen viselt eszköz és egy beltéri megjelenítő technika, miért ne tudna meggyőzően szimulálni bármilyen akusztikus teret olyan meggyőzően, hogy az valóságnak tűnjön. Ráadásul, ez az egész testre hatással lesz, és már van olyan pszichológiai és pszichoakusztikai élmény, amely ehhez a fajta jövőképhez kapcsolódik.”

La Grou elméletének vitatói azzal érvelnek, hogy az ilyen típusú technikai háttér csak akkor él meg, ha a fogadó oldalon igény van rá. Lefordítva, szerintük La Grou eleve feltételezi, hogy a zenét önmagában élménynek és egyben progamnak tekintik majd az emberek 37 év múlva, pedig most csak háttérzajként kezelik a hétköznapokban. Az ellenzők nemigen hiszik, hogy ekkora változás megy majd végbe a társadalomban.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top