nlc.hu
Szabadidő
Egyre több a rajongója a reklámmentes ellen-Facebooknak

Egyre több a rajongója a reklámmentes ellen-Facebooknak

Már márciusban elindult, de most kezdik csak igazán felfedezni maguknak a Facebookból kiábrándult felhasználók, akiknek pont azt ígérik, amit hallani szeretnének. Vajon Zuckerberg félrenyelte a reggeli kávéját, amikor olvasta a népszerűségrobbanásról szóló híreket, vagy ő már most tudja, hogy az Ello miatt nem lesznek hűtlenek a felhasználói?

A készítőket is meglepte, hogy óránként 35 ezren regisztráltak az új közösségi oldalra, az Ellóra, ami az elmúlt hetekben kezdett el felfutni. Egy hónappal ezelőtt még senki nem tudta, melyik lesz a következő a hetente tucatjával induló reményteljes közösségi oldalak közül, amire tényleg ráharapnak az emberek. Most valakiknek megint sikerült kitűnnie az alapzajból, és elérni, hogy mindenki róluk beszéljen. De mit is tud az Ello, amitől hirtelen ennyire vonzó lett?

Reklámmentesség

Először is egyfajta ellen-Facebookként határozták meg magukat azzal, hogy az ígéretek szerint nem adják marketingesek és social media managerek kezébe az adatainkat, hogy pénzt keressenek rajtunk, nem figyelik és elemzik a szokásainkat, és nem kísérleteznek azzal, hogy megváltozik-e az általános hangulatunk, ha kifejezetten rossz hírekkel szórják tele a falunkat. Azt sem teszik kötelezővé, hogy a valódi nevünkkel szerepeljünk.

Sebesen terjed a reklámmentes ellen-Facebook

“Követnek minden posztot, amit megosztasz, figyelik minden új kapcsolatodat, tudják, mire kattintasz, és a rólad és az ismerőseidről összegyűjtött adatokat eladják a hirdetőknek, hogy még több reklámot tegyenek eléd. Magad vagy a termék, amit megvesznek és eladnak.

Mi hiszünk benne, hogy ennek van jobb útja. Hiszünk a bátor kezdeményezésekben. Hiszünk a szépségben, az egyszerűségben és az átláthatóságban.”

Ezzel a forradalmi hangulatú kiáltvánnyal mutatkoznak be a főoldalon a készítők, akik között vannak szoftverfejlesztők, grafikusok, de az alapító és a kezdeményezés arca Paul Budnitz, aki dizájnos gyerekjátékokat és félmilliós bicikliket tervez, könyveket ír, filmeket rendez, és bringával közlekedik New Yorkban. Lényegretörően úgy mutatkozik be, hogy szép dolgokat tervez, amik megváltoztatják a világot.

Paul Budnitz, az alapító
Paul Budnitz, az alapító

Az Ellónak még rengeteget kell híznia, hogy egyáltalán a közelébe érjen a Facebook egymilliárdos közösségének, de az első jelek ígéretesek. Hivatalosan idén márciusban indultak el, akkor még csak meghívásos alapon lehetett csatlakozni. Szeptembertől kezdett igazán híre menni a dolognak, az elmúlt héten a szakblogokról a nagy híroldalakig is eljutott a történet, és már igényelni is lehet meghívót. Kértem is, mert kíváncsi vagyok, de nem számítok gyors eredményre. Az eBay-en közben beindult a kereskedés a meghívókkal, a bátrabbak húszezret is elkérnek érte.

Tele meghívókkal az Ebay, a hiénák rögtön meglátták benne a fantáziát
Tele meghívókkal az eBay, a hiénák rögtön meglátták benne a fantáziát

Oké, de így miből fognak megélni?

Ez eddig mind remekül hangzik, csakhogy akik félmillió dollárt (ez kb. 120 millió forint) fektettek ebbe a cégbe, azokat valószínűsíthetően nem az vezérelte, hogy megajándékozza az emberiséget egy barátságos felülettel, ahol háborítatlanul élhetjük az online magánéletünket. A befektető pénzt szeretne keresni, azaz előbb-utóbb valakinek csak fizetnie kell a szolgáltatásért.

Így néz ki egy profiloldal
Belül nem szürke, így néz ki egy profiloldal

Ha a hirdetők kiesnek, akkor a felhasználók jöhetnek még szóba, csakhogy fizetni senki sem igazán szeret azért a neten, amit máshol ingyen is megtalál. A kompromisszumos megoldás az lehet, ha csak az extra szolgáltatásokért számolnak fel díjat. Például a reklámmentességért. De mivel azt ígérik, hogy náluk soha, de soha nem jönnek majd szembe csokireklámok és lapos tévével kecsegtető nyereményjátékok, mert azzal a lényeg veszne el, helyette mást kell kitalálniuk. Valamit, amire szívesen költünk.

Források: Guardian, Wall Street Journal, Gizmodo

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top