Szabadidő

Bakancsos túra őzekkel és csillogó kövekkel

Amikor szombat hajnalban felébredtem és kinéztem az ablakon, nyálkás, ködös, esős idő látványa fogadott. Egyszerre elkapott a "nem megyek sehova, fogok egy bögre forró kakaót és lehuppanok a tévé elé" életérzés, de végül meggondoltam magam. Egy vérbeli túrázó nem torpan meg egy kis rossz időtől, így szedtem a sátorfámat a bakancsaimmal együtt, és elindultam a Soproni-hegységbe.

Amikor 10 órára odaértem a gyülekezőhelyhez, örömmel nyugtáztam, hogy nemcsak én vagyok olyan elvetemült, hogy szemerkélő esőben, ködben, hidegben elinduljak erdőt járni több órán keresztül. Egy gyors bemutatkozás után nekivágtunk a kirándulásnak, Szabó Miklós okleveles erdőmérnök vezetésével. A Ciklámen tanösvényen indultunk el a Sörházdombi kilátó felé, de pár méter után letértünk a túraútvonalról, ugyanis vezetőnk olyan útvonalakat akart megmutatni, amelyek nem az ismert tanösvényeken keresztül vezetnek.

Advent, őzek, csillogó kövek

A séta közben Miklós csak mesélt és mesélt a Soproni-hegységben honos növény- és fafajtákról, madarakról, sőt még karácsonyi tippet is adott. Felhívta a figyelmünket arra, hogy a tölgyfák zömök és formás makkja aranyspray-vel lefújva adventi koszorúnk ékes díszítőeleme is lehet. Láttam benne fantáziát, így innentől kezdve folyamatosan a vizes avarban turkáltam, keresgéltem és lázasan gyűjtögettem a makkokat. A túra első állomása a Sörházdombi kilátó, megmondom őszintén, nem nyújtott katartikus élményt, a ködös, nyirkos idő miatt nem sokat láttunk a magasban Sopron városából, viszont a kilátóhoz közeli fenyőkből igen, amelyek tetején fagyöngyök díszelegtek. Ez a nem mindennapi jelenség egy kicsit kárpótolt.

Bakancsos túra őzekkel és csillogó kövekkel

A Felső-Lövérekben folytattuk utunkat, és azt is megtudtam, hogy a tipikus lövéri kerítések sövényekből állnak, amelyekben 74-féle egyéb növény is található. A szűk kis sövénykerítések között igazán különleges volt barangolni, nyugodt, természetbarát hangulatot kölcsönöztek. Elhaladtunk a hősi temető mellett is, ami a világháborúban elhunytak emlékét őrzi, és túravezetőnk a Pálos-dombra is elvezetett, ahol kicsit mesélt a pálos rend misztikus történetéről. Nem sokat meneteltünk felfelé a Soproni-hegységben, mindössze 340 méter magasan jártunk, és közvetlen közelről őzeket is megcsodálhattunk.

A magaslatról Sopronbánfalva felé vettük az irányt, ahol a leukofillit nevű selymes fényű, palás szerkezetű kőzettel ismerkedtem meg. Ez a Magyarországon igen ritka csillogó kő könnyen összemorzsolható kézzel. Ezt természetesen én is kipróbáltam, és meglepődve tapasztaltam, hogy egy kis dörzsölésnek köszönhetően rendkívül apró szemcsékké válik egy kő a kezemben, ami ráadásul csillog is.

Úgy döntöttünk, hogy Sopronbánfalváról a kiindulási pont felé vesszük az irányt a rossz idő miatt, így sajnos nem jártuk végig a 12 kilométeres túraútvonalat, de így is sok újdonsággal, hasznos információval gazdagodtam a majd három és fél órás kiránduláson.

Megnézem
Összes kép (1)
– A bakancsos kirándulást egy évben többször is megszervezi a Hotel Lövér, amit Szabó Miklós okleveles erdőmérnök vezet. A túra a Sörházdombi kilátó – Felső-Löverek – hősi temető – Pálos-domb – Gloriette – Vas-hegy – Fáberrét – Szalamandra-tó – Hétbükkfa – Károly-magaslat – Daloskő útvonalon megy végig, melynek hossza körülbelül 12 km.
– A szombati 6 órás nagytúrát általában egy péntek éjjeli túra előzi meg, ahol a résztvevőknek tilos lámpát használniuk, az érzékszerveikre hagyatkozva kell boldogulniuk. Ezt a kirándulást ugyancsak Szabó Miklós vezeti.
– Szabó Miklós okleveles erdőmérnök nemcsak felnőtteknek, hanem gyerekes család családoknak is szervez erdei túrákat. A kirándulások ára 500–1500 forint között mozog.