Szabadidő

Bringás nyaralásra indul a család – így válassz a kocsira a biciklitartót

Ha kerékpáros nyaralásra indulunk, fontos, hogy megfelelő kerékpártartót válasszunk az autóra. Ma már sokféle szerkezet megvásárolható, de ahhoz, hogy az ideális megoldást megtaláljuk, érdemes alaposan körülnézni a piacon. Ha lehet, az alábbi vásárlási útmutató mellett szakember segítségét is vegyük igénybe!
Bringás nyaralásra indul a család – így válassz a kocsira a biciklitartót

Kerékpártartó vonóhorogra

Általában három, de egy jobbféle tartó esetében négy biciklit is képesek szállítani a vonóhorogra szerelhető kerékpártartók, amik talán a legkényelmesebb megoldásnak számítanak a kerékpárszállítás terén. Több okból is ez a legkomfortosabb módszer: a bicikliket nem kell a magasba emelni minden egyes alaklommal, amikor felrakjuk őket az autóra, mint például a tetőcsomagtartóra szerelt kerékpárszállítók esetében, és rendszerint ezeket a legkönnyebb felszerelni az autóra.
Vásárláskor azonban ezeknél a daraboknál kell a legkörültekintőbben eljárni. A szabályok szerint ugyanis a kerékpártartó nem takarhatja el sem a rendszámot sem a lámpákat, márpedig a vonóhorgos tartók esetében mindkettő fennáll. A legegyszerűbb, 20 ezer forint körül kapható kerékpártartók ezért önmagukban nem is felelnek meg a KRESZ előírásainak, csak akkor, ha vásárolunk hozzá külön kiegészítő felszerelést: hátsó lámpasort és rendszám tartót is. Praktikusabb ezért eleve olyan tartót választani, amelyen ezek a kiegészítők már rajta vannak, de ezeknél sem mindegyik megfelelő: a hatályos rendelkezések értelmében ugyanis az autóról a rendszámot csak akkor helyezhetjük át a biciklitartóra, ha az jól rögzített és megvilágított helyre kerül. Egyes országokban nem csupán ezt kérik számon, hanem a piros-fehér fényvisszaverő matricát is – főleg Olaszországban és Németországban vonnak majd kérdőre ezért a rendőrök. Ezek tehát a közlekedési szabályok, amiknek meg kell felelni egy vonóhorgos kerékpártartónak.
Vannak emellett a használhatóságot befolyásoló tényezők is. Például nagyon jól jöhet, ha a bringatartó lebillenthető, így a felfelé nyíló csomagtartó is használható marad anélkül, hogy le kén szedni mögüle a bicikliket, ám ezek az extrák növelik az árat: a használhatóság, tartósság és biztonság tekintetében is jó minőségű, tartós darabok 80 ezer forint felett kezdődnek

A vonóhorgos bringaszállítás összességében praktikus és biztonságos, de persze csak akkor jöhet szóba, ha már eleve van vonóhorog a kocsin. Ezt ugyanis külön a biciklitartó kedvéért nem a leggazdaságosabb felrakatni, mivel önmagában is hetven-nyolcvanezer forintba kerülhet, arról nem is beszélve, hogy az eszközt még le is kell vizsgáztatni. A procedúra tehát drága pénzbe és időbe telik, ezeket a tényezőket pedig tanácsos jó előre figyelembe venni akkor, amikor egy nyaralást tervezünk.

Bringák a tetőn

Az autó tetején történő bringaszállítás előnye, hogy a biciklik nem takarják ki a kilátást hátra felé és a csomagtartó nyitását, csukását sem nehezítik- vagy akadályozzák – meg. Ugyanakkor a kerékpárokat igen magasra kell emelni ahhoz, hogy a helyükre kerüljenek, és a tartórendszer kiválasztásakor is nagyon körültekintően kell eljárni. Először is megfelelő, stabil alaptartót kell a kocsira szerelni. Ezt csak úgy szabad megvásárolni, hogy előtte rápróbáljuk az autóra, hiszen lehet, hogy nagyon márkás, drága és profi darabot választanánk, de azt a kocsi mégsem “fogadja el”, mert például nem passzol tökéletesen a tető karosszéria alakjához. Az olcsóbb alaptartók gyakori hibája, hogy kicsi a terhelhetőségük, és nem bírnak el többet 40-50 kg-nál. Négy bicikli önmagában is nehezebb ennél általában, és ha még hozzászámítjuk a mozgás közben fellépő extra erőhatásokat, akkor hamar kiderül, hogy ezek a diszkont alaptartók nagyon hamar tönkremennek és akár balesetet is okozhatnak. Sok autómárka kínál saját tetőtartó rendszert, ezeket azért érdemes megvenni, mert bár nem a legolcsóbbak, de ezek illeszkednek a legjobban a kocsihoz és általában a minőségük is kiváló.
Összességében az alaptartó megvásárlását profi üzletben, eladó segítségével tegyük meg, mert az interneten rendelt daraboknál könnyen belefuthatunk olyanba is, ami drága, tetszetős ugyan, de az autóra nem lehet megfelelően felszerelni.
Az alaptartó kiválasztása után magát a bicikliszállító szerelvényt kell beszereznünk. A legolcsóbbak 8-10 ezer forint körül megkaphatók, így négy kerékpár esetében nagyjából 40 ezerből kihozható a kerékpárszállító szett (ebben az árban nincs benne az alaptartó), viszont nagy valószínűséggel egy gyenge, könnyen deformálódó tartószerkezetet építettünk. A jobb tartók kibírják a kisebb ütközéseket is anélkül, hogy lerepülnének a bringák a kocsiról, és ezen kívül zárhatóak is, így nem lehet egykönnyen elemelni a kerékpárt például akkor, ha utazás közben megáll a család egy bevásárlása, és egy hipermarket parkolójában magára hagyja az autót.
Az ilyen tartórendszerek választásakor a jó anyagminőség, a zárhatóság, és felszerelhetőség mellett a legfontosabb szempont, hogy a kerékpártartó jól fogja a vázcsövet: a ma divatos, lapított profilú csöveket a régi tartók sok esetben nem tudják rendesen befogni. Célszerű tehát a biciklit is magunkkal vinni a vásárláshoz.

Hátsó ajtóra szerelt biciklik

Általában ferdehátú autókon működik ez a megoldás, de csak abban az esetben jöhet szóba, ha a hátsó ajtón az üveg körül mindenhol fém keret van és nincs az ajtó tetején műanyag légterelő elem – ugyanis a fém keretbe kapaszkodnak a kerékpártartó alkatrészei. Ez a fajta szállítási mód azért előnyös, mert a biciklik nem növelik a kocsi légellenállását és így az üzemanyag fogyasztást, és egyúttal az ajtó is nyitható marad. Továbbá a menetzaj sem lesz nagyobb a megszokottnál és szemben a tetőcsomagtartós szállítással nem kell magasra emelni a kerékpárokat ahhoz, hogy a tartóra helyezzük. Gyakorlatilag mindenféle kerékpártípushoz alkalmazható.

Vezetési tanácsok bicikliszállításhoz

A kerékpárok megváltoztatják az autó menettulajdonságait, ezért szállításokkor körültekintőbben kell vezetni. A tetőre szerelt bringák esetében magasabbra kerül a kocsi súlypontja ezért bizonytalanabbá válik a kanyarokban, amiket már csak azért sem célszerű versenytempóban bevenni, mert a legstabilabb biciklitartókból is kirepülnének a kerékpárok – a jobb, drága darabok is maximum arra vállalnak garanciát, hogy kisebb városi ütközésekkor a helyükön tartják a bicikliket.
Biciklitartóval és bringával megpakolt autóval tehát a következő manőverek kerülendők: nagy sebességű kanyarvétel, szlalomozás, hirtelen, intenzív fékezés. Ezen kívül ne feledkezzünk meg a tetőre szerelt bringákról akkor sem, amikor mélygarázsba vagy parkolóházba megyünk! Ezek bejárata rendszerint nem elég magas ahhoz, hogy a biciklik is beférjenek, és egy pillanat alatt igen nagy kárt tehetünk mind a biciklikben, mind a kocsiban, ha óvatlanok vagyunk, ráadásul még a nyaralási terveinket is át kell írni…

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top