Szabadidő

Bridget Jones-t megeszi reggelire – Bemutatjuk Amy Schumert, a világ legviccesebb nőjét

Szabadidejében Jennifer Lawrence-szel lóg, saját show-ja van a Comedy Centralon, közeli rokona egy amerikai szenátornak, és most mutatják be a mozik az első filmjét, a Kész katasztrófát. Amy Schumert mégsem ezért kell szeretni, hanem mert lehengerlő a humora, és nincs olyan kényes téma, amiről ne beszélne nyíltan.

Amy Schumert – saját elmondása szerint – gyerekkorában az édesanyja annyit dicsérte, hogy ez jelentős önbizalomtöbbletet okozott nála, amiből máig táplálkozik. Ez olyannyira igaz, hogy az sem rázza meg különösebben, amikor mások kritizálják, sőt a témának külön szkeccsfilmet is szentelt a jelenleg harmadik évadánál tartó – a negyediket már berendelték – zseniális sorozatában, az Inside Amy Schumerben. Itt egy 12 dühös embert parodizáló jelenetben az esküdteknek arról kell dönteniük, hogy Amy elég dugnivaló-e (elnézést, de az angol fuckable szót nem lehet finomabban fordítani) ahhoz, hogy a tévében szerepeljen.

Amy szokatlan, stand up comedyben is kamatoztatott humora sokak számára nyersnek, sőt már-már feleslegesen gusztustalannak tűnhet, pedig ő csak szeret rávilágítani a társadalom álszentségére, és ezért is foglalkozik előszeretettel olyan témákkal, mint a nők pukizása vagy az, hogy bármilyen megdöbbentő, a nők is szoktak wc-re menni. Nemrég például azzal verte ki sokaknál a biztosítékot, hogy a mostani seggrázós, folyton női fenekeket mutogatós klipeket gúnyolta ki egy olyan dallal, aminek klipjében sok nő között ő is rázza a hátsóját, miközben az alábbi szöveget halljuk: “This is where my poop comes out”, vagyis “Innen jön ki a kakim”.

Legendássá vált az a jelenete is, amikor a pasija rá akarja venni, hogy együtt nézzenek horrorfilmet otthon, de ő ezt nem akarja, mert amikor fél, akkor automatikusan szellenteni kezd. Aztán elkezdődik a film és megjelenik a gyilkos, az alig több mint három perces jelenetben pedig Amy többet fingik, mint Adam Sandler az elmúlt öt évben összesen. Csakhogy amíg Sandlernél az altesti poénok teljesen öncélúak, addig Amy társadalomkritikát tud közvetíteni általuk.

Amy Schumer elsősorban önmagából, a saját élményeiből és a saját életéből táplálkozik, amikor poénokat ír. Ez annyira igaz, hogy a Kész katasztrófa című filmjében például azt a traumáját dolgozza fel, hogy az édesapját egész fiatalon diagnosztizálták sclerosis multiplex betegséggel, és ő végignézte apja lassú leépülését. Nem túl vidám téma, de Schumer még ebből is ki tud hozni szerethető poénokat. Persze a felszínes celeb életforma is folyton terítéken van nála, lévén már maga is egyfajta celebritás. A tipikus szexista tévés celebinterjúk kigúnyolását például nála ügyesebben nem sokan csinálták eddig.

Az a szkeccs pedig egyenesen káros a rekeszizmunkra, amiben Amy a minden létező természetfeletti marhaságban hinni akaró celebeket gúnyolja ki úgy, hogy a jelenetben beköltözik egy hotelbe, és a szobalány összes cselekedetét egy szellem cselekedeteinek nézi.

Amy Schumerről nem árt tudni, hogy a szexizmus megátalkodott ellensége, aki az olyan kényes témákhoz is hozzá mer nyúlni, mint például a népszerű komikus, Bill Cosby nemi erőszakkal vádolása. A jelenetben a védelmet ügyvédként arra építi fel, hogy védence egyszerűen nem lehet bűnös, mivel éveken át a tévében egy ország kedvence volt.

Schumer nemcsak a celebek szintjén szórakozik, a mindennapos szexizmus ugyanúgy felkerül az étlapjára. Zseniális az a jelenete, amiben sztriptíztáncosként egy legénybúcsúra érkezik, ahol kutyáknak kéne levetkőznie, de hasonlóan frenetikus az a szkeccs is, amiben a női teniszt gúnyolja ki, ahol egy tehetségtelen, de szexi teniszezőnő gyakran sokkal jobban keres és sokkal népszerűbb, mint a nála sokkal tehetségesebb, de kevésbé látványos testi adottságokkal megáldott vetélytársa.

Amy nem az a nő, aki mások szemében a szálkát is meglátja, de a sajátjában a gerendát sem, így előszeretettel teszi poénjai tárgyává a nők legidegesítőbb szokásait. Ebből az egyik legjobban sikerült részben azt a szokást figurázza ki, hogy amikor egy nő megdicséri a másikat, a megdicsért automatikusan hárít, miszerint neki nem is olyan jó, mint ahogy az látszik.

A párkapcsolatok témájában Amy nyugodtan mondhatja magát szakértőnek, ugyanis a saját életén alapuló Kész katasztrófában elárulja, hogy számtalan – értsd: tényleg NAGYON sok – kapcsolata volt már, szóval, ha ő mond valamit a témában, arra érdemes odafigyelni. Márpedig bőven van mondanivalója. Az egyik részben például egy olyan telefonszolgáltatást mutat be, ahol a folyton locsogó nők, akiknek a szövegelésére a párjuk már nem kíváncsi, megértő hallgatóságot találnak, persze pénzért.

Amy arról sem hallgat, hogy mennyire elege van már abból, hogy ha egy nő a magazinok szalagcímeire hallgat, akkor annyit kell készülnie szex előtt egy randira, mintha egy egyetemi vizsgára tanulna.

A fogyás pedig egyenesen a kedvenc, folyton visszatérő témája, amiben számtalan emlékezetes szkeccset alkotott. Ezek közül a legjobb az a reklámfilm, amiben edzés nélkül, alvás közben lehet elveszíteni a kalóriákat egy speciális módszer segítségével.

Persze Amy Schumer azt is tudja, hogy mik azok a pillanatok, amikor komolynak kell maradni. Filmje, a Kész katasztrófa egyik vetítésén egy amerikai moziban egy őrült pisztollyal lövöldözni kezdett, és két embert megölt. Az eset óta Schumer az amerikai fegyvertartási korlátozások bevezetésének egyik élharcosa lett, és ezzel a témával egyáltalán nem viccel.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top