A film Pierre Choderlos de Laclos levélregényének, a Veszedelmes viszonyoknak sajátos, magyar feldolgozása. A történet szereplői egy online videós társkeresőn keresztül érintkeznek egymással, a nézők pedig a “számítógép belsejéből” kifelé figyelve látják, ahogy a pár perces chatekből összeáll a film története.
“A film az úgynevezett talált felvétel, a found footage műfajában készült, hiszen tulajdonképpen a levélregény formátuma is ennek az elődje, amikor a szerző a leveleket olvasva próbálja összerakni, hogy mi történhetett a szereplők között – mondta a rendező, Barnóczky Ákos a film sajtóbemutatója után. – Ez azért is izgalmas, mert így csak találgatni lehet, hogy mi zajlott le két üzenetváltás között.”
A LogIn négy szereplő különös kapcsolatát mutatja be, miután a főszereplő Janka (Parti Nóra) nyomozni kezd, hogy látszólag harmonikus házassága hogyan torkollott tragédiába. A nyomozás során egyre mélyebbre merül az online társkeresők világába, megismeri az ott előforduló jellegzetes férfi és női alakokat, miközben két férfival is furcsa kapcsolata alakul ki egy titokzatos csábító (Gáspár Kata) utáni nyomozás során. A végén már senki sem bízik senkiben, és senki sem tudja, hogy ki mond éppen igazat, és ki az, aki álarca mögé bújva hazudik éppen.
Barnóczky filmje kendőzetlenül mutatja be, hogy az internet névtelenségébe és hálószobáik sötétjébe burkolózó emberek hogyan vetkőzik le a gátlásaikat, miközben a szerelmet, a társat, vagy épp a könnyű kalandot hajszolják. A formátum egyedisége miatt a szereplőknek is meg kellett szokniuk, hogy nem egymáshoz, hanem egy képernyőhöz beszélnek.
“Érdekes volt a forgatás ebből a szempontból, mivel minden jelenetet kétszer vettünk fel, először az egyik, aztán a másik szereplő szemszögéből – mondta a rendező. – A próbák során ugyanabban a teremben voltak a szereplők, de mindenkit leültettem egy-egy sarokba, kaptak egy dobozt az ölükbe, ez volt a laptop, és abba kellett beszélniük.”
A forgatáshoz különleges operatőri megoldásra is szükség volt, a filmesek ezért egy speciális állványt építettek a kamerának, amellyel a laptop nézőpontját szimulálták. Ennek a váznak készült egy hordozható változata is az olyan jelenetekhez, ahol a szereplők a lakásban sétálnak a kezükben tartott laptoppal.
“Sok érdekes apróságra kellett odafigyelnünk – avat be a kulisszatitkokba a színházi világban szocializálódott rendező. – Például, szükségünk volt egy LED-es eszközre is, hogy a szereplők arcán látszódjon, amikor »közelebb hajolnak a monitorhoz«. De például a beszédhang kérdése is érdekes kihívás volt, hiszen a szereplők nem beszélhettek egymásra, ezért sok időt kellett a vágószobában eltöltenem.”
Bár a film jelentős hányadában csak beszélő fejek láthatóak, a LogIn mégsem untatja a nézőket. Az online chatszobában játszódó jelenetek között eltelő időről nem kap információt a néző, csak a következő “bejelentkezés” körülményeiből, hangneméből lehet arra következtetni, hogy milyen események zajlottak le az elmúlt 5-10 percben, 3-4 órában vagy akár 1-2 hétben.
A főbb szereplők körülbelül azonos arányban osztoznak a vásznon, és bár Parti Nóra karakterének történetéből bontakozik ki a dráma, Tálos József, Pál András és Gáspár Kata is sokat szerepel. Tálos alakítása különösen érdekes, mivel a történet sajátossága miatt neki egymás után sokszor teljesen eltérő karaktereket is kell alakítania.
“Sok kutatás előzte meg a filmet, persze regisztráltam néhány társkereső oldalra is, de úgy voltam ezzel, hogy ez picit olyan, mint Schrödinger macskája – magyarázta Barnóczky Ákos. – Vagyis ha már benne vagyok egy ilyen helyzetben, nem biztos, hogy ugyanúgy látom azt, mintha csak külső szemlélő lennék. Ezért inkább rengeteget beszélgettem olyan emberekkel, akik megbíztak bennem és elmesélték saját tapasztalataikat, amelyeket az online társkeresés világában szereztek. A filmet egyébként egyfajta formai játéknak gondolom, kíváncsi voltam, hogy nézne ki a Veszedelmes viszonyok története a mai, modern világban.”
Parti Nóra a film előtt sohasem chatelt
Érdekesség, hogy a női főszerepet alakító színésznő a való életben nem tartozik a gyakorlott internetfelhasználók közé.
“Janka karaktere nagyon sokban hasonlít rám. Én is hadilábon állok az internettel, sőt azelőtt soha életemben nem chateltem, és az e-mail fiókom is csak munkaügyek miatt él. A közösségi médiát talán akkor kezdem el használni, ha a gyerekeim szükségét érzik – mondta Parti Nóra. – Én az a »régi típus« vagyok, telefonálok és személyesen találkozom azokkal, akik fontosak nekem. Természetesen kétségtelen, hogy az internet egy remek terepe lehet az ismerkedésnek, de nem feledkezhetünk meg a benne rejlő veszélyekről sem. Ez a másik, ami miatt nagyon megfogott a film. Olyan messzire mondjuk nem mennék el, mint a filmbéli karakterek, de ha a gyerekeim és szeretteim biztonságáról van szó, én is a végsőkig küzdenék” – mondta el Parti Nóra.
“Sokszor kérdezik, hogy mi az üzenet, mit szeretnék elmondani a filmmel – mondta Barnóczky Ákos. – Szerintem nem kell konkrét üzenetet keresni, mivel a film amúgy is ráirányítja a figyelmet a mondanivalójára. A nézők pedig maguk tudják összerakni fejben, hogy mi történhetett az egyes, online világban játszódó részek között. Tudod, azt gondolom az internetről, hogy ma már mindannyian a nyilvánosság előtt élünk, viszont a virtuális világot valahogy nem vesszük komolyan, sokszor olyan, mintha észre sem vennénk, hogy ott van. Csak belekiabálunk az internetbe, aztán lecsukjuk a laptopot és elfelejtjük, hogy amit online műveltünk, annak a való életben is lehetnek akár komoly következményei is. Az internet mindent felerősít, a jó és a rossz tulajdonságainkat, sőt még az érzelmeinket is. Szerettem volna megmutatni, hogyan működik a manipuláció egy olyan felgyorsult világban, mint a miénk, és ezen belül is az érdekelt elsősorban, hogy ki az, aki ennek az áldozatává válik, és ki az, aki végül megússza.”
A LogInt október 29-től játsszák a hazai mozik.
További cikkek az online társkeresőkről az NLCafén:
- Vallanak a nők – párkeresés az interneten
- Csernus: mi van a társkereső mondatok mögött?
- Netes társkeresés – mindig a megérzés válik be