Szabadidő

Az új Star Wars egyszerre remake és folytatás – Kritika Az ébredő Erőről

Ákos nem fogja szeretni Az ébredő Erőt. Egy nő a főszereplője, aki vagányabb a legtöbb férfinél, nem szorul a pasik segítségére, sőt inkább neki szokása megmenteni őket, és még csak nem is szül. Mondjuk nem keres többet náluk, de ez is csak idő kérdése. Az új Star Warsban azonban szerencsére nem csak az a jó, hogy végre női főhőst kapott ez az eddig nagyon is férfiközpontú franchise.

Nem, most nincs 20th Century Fox-logó az ikonikus fanfárokkal. Ami azt illeti, Disney-s sincs. Az ébredő Erő rögtön a Lucasfilm logójával indít, hogy aztán a “Réges-rég egy messze-messzi galaxisban” felirat után beússzon a képbe egy csillagromboló, az egyszeri rajongó pedig lecsurizza a bokáját a gyönyörtől, pláne hogy John Williams zenéje szól a háttérben. Miután George Lucas 1999 óta folyamatosan játszotta el a rajongók bizalmát, a fanok már csak arra vártak, hogy jöjjön végre valaki, aki ismét pályára állítja a szériát. Visszaadja azt, amit annyira szerettek gyerekkorukban, és ami már annyira hiányzott. Az új rendezőnek, J. J. Abramsnek láthatóan az volt a célja, hogy lehetőleg mindenben kiszolgálja a fanok igényeit, vagyis biztosra menjen. Ezért hozott egy első blikkre megkérdőjelezhető, de jobban átgondolva nagyon is logikus és okos lépést: a látszat ellenére valójában nem folytatta, hanem remake-elte az Egy új reményt, de ezt a remake-et egy folytatás köntösébe csomagolta. Vagyis újra megkapunk mindent, amit szerettünk az eredetiben, de pont annyi változtatással, hogy mindez azért továbbra is izgalmas maradjon.

A galaxis új életre kel

A leendő, ifjú jedi lovagra megint egy isten háta mögötti sivatagos bolygón találunk rá, a kis robotnál újfent egy kulcsfontosságú üzenet lapul, a birodalmiak – ezúttal Első Rend néven – a nyomukban lihegnek, és persze ismét az Ezeréves sólyommal menekülnek el a pácból, és megint van egy Halálcsillag-szerű, pusztító valami, amivel ezúttal nemcsak bolygókat, hanem komplett naprendszereket lehet elpusztítani. Ennél persze sokkal több a korábbról ismerős elem, de mivel senki szórakozását nem szeretném elrontani, ennél mélyebben nem mennék bele. Ha egy másik rendező és egy másik forgatókönyvíró állna a projekt mögött, könnyen lehet, hogy ez a kritika is negatív lenne, de itt nem ez a helyzet: Abrams és a forgatókönyvírója, Lawrence Kasdan ismét életre kelti ezt a messzi-messzi galaxist, a régi kedvenceinken ugyan látjuk a ráncokat, de hűek egykori önmagukhoz, a filmnek pedig van humora – és ezúttal nem az összes jó poén Han Solónak jutott –, ráadásul nem bugyuta, hanem okos és jól megírt fajta.

Az új Star Wars egyszerre remake és folytatás – Kritika Az ébredő Erőről

A Star Wars új reménységei

A nagy kérdés persze az volt, hogy az új hősök lesznek-e annyira szórakoztatóak, mint a régiek. A film erre már az elején megadja a választ, mivel elég sokat kell várnunk Harrison Ford első megjelenésére, és bármilyen furcsa, de addig is jól el lehet lenni Daisy Ridley-vel – aki szerintem Keira Knightley és Yoda mester szerelemgyereke lehet –, John Boyegával és Oscar Isaackel, ahogy Kylo Ren is izgalmas gonosz, bár arra még várni kell egy kicsit, hogy őt a fanok a szívükbe zárják. Ridley, vagyis a karaktere, Rey igazi kis akarnok, aki imád bütykölni, nagy az igazságérzete és titokzatos a múltja, míg az exrohamosztagos Finn (Boyega) inkább az a kategória, aki azért válik hőssé, mert rossz helyen volt és rossz időben. Oscar Isaacnek Poe Dameron, a lázadók sztárpilótájának szerepe jutott, és egyelőre őt még nem bontották ki eléggé, de talán majd a következő részekben. Azonban az én titkos favoritom a BB8-as droid: nem hittem el, hogy lehet cukibb robotot alkotni R2D2-nél, de sikerült. Azonnal kérek egyet otthonra!

Az új Star Wars egyszerre remake és folytatás – Kritika Az ébredő Erőről

Ez is családregény

Ne feledjük, hogy űrkalandok ide vagy oda, a Star Wars azért nagyrészt a Skywalker família története, és jól gondoljátok, ha azt hiszitek, hogy az újak között vannak/lesznek családtagok is, de azt most vétek lenne lelőni, kik azok. A családregényt sikerül továbbszőni, ám itt a régiek szerepe most elsősorban az, hogy átadják a stafétabotot a fiatalabbaknak. Ők most az új Yodák és Obi-Wan Kenobik, és látszólag jól elvannak ebben a szerepben. Abrams csodás aprólékossággal teremti meg előttünk a Lucas alkotta univerzumot. Az új lények között sok az emlékezetes – imádtam azt a teremtményt, akivel Boyega együtt ivott az itatóból – bestia, az űrhajók között pedig a régiek modernizált változatai dominálnak, de akadnak azért új járgányok is. A beleölt 200 millió dollár minden centje látszik a vásznon, szemkápráztató, ahogy lezuhant csillagrombolókban cikázik a kamera, vagy amikor az erdős bolygó havas fái között megvillannak a fénykardok.

Az új Star Wars egyszerre remake és folytatás – Kritika Az ébredő Erőről

Két év múlva kiderül

Ahogy már fent említettem, tisztában vagyok vele, hogy Az ébredő Erő nem tartalmaz sok újdonságot a klasszikus trilógiához képest. A helyzet viszont az, hogy arra most nem is volt szükség. Abrams hozta a hangulatot, hozta a látványt, hozta az új karaktereket, és méltóképpen hozta vissza a régieket, és ez már bőven elég volt ahhoz, hogy a film bizonyos pontjain szabályosan elérzékenyüljek. Jó volt két óra erejéig ismét gyerekké változni a moziszékben ülve, viszont ha a második rész sem lesz több az ötödik epizód remake-jénél, akkor azért már egy kicsit mérges leszek.

Olvasnál még a Star Warsról?

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top