Szabadidő

Találtak egy fekete lyukat, amely százezerszer nagyobb tömegű a Napnál

Japán kutatók rátaláltak a Tejútrendszerben egy olyan közepes méretű fekete lyukra, amely nagyjából százezerszer nagyobb tömegű a Napnál. Még soha nem láttak ekkora fekete lyukat.

A japán Keio Egyetem kutatói a Tejútrendszer közepének közelében felfedeztek egy a Napnál körülbelül százezerszer nagyobb tömegű fekete lyukat egy sűrű, molekuláris gázfelhő takarásában – írja a hvg.huNewsweekre hivatkozva. A felfedezés azért is fontos, mert a közepes tömegű fekete lyukak jelentik a hiányzó láncszemet a csillagtömegű és a szupermasszív fekete lyukak között, a kutatóknak most először sikerült megfigyelniük ezeket az égitesteket.

A japán kutatók először a gázfelhőre figyeltek fel, amely eddig nem tapasztalt, szokatlan tulajdonságokkal bír, ezért feltételezik, hogy egy fekete lyukat rejtegethet. Ha valóban erről van szó, akkor az a Tejútrendszer magjában található Sagittarius után a második legnagyobb lesz a galaxisunkban.

A közepes tömegű fekete lyukaknak köszönhetően végre megérthetnénk, hogyan keletkeznek a galaxisok közepén található szupermasszív fekete lyukak. A feltételezések szerint ugyanis a közepes fekete lyukak összeolvadása vezethet ahhoz, hogy létrejöjjenek a náluk sokkal nagyobb, több millió naptömegű égitestek.