nlc.hu
Szabadidő
„Továbbtanulásra költjük a nyereményt” – ismerd meg az ország legjobb matekosait

„Továbbtanulásra költjük a nyereményt” – ismerd meg az ország legjobb matekosait

Összeszokott csapatként nyerték a Játssz! Ma! elnevezésű országos matematika versenyt, emellett vagy húsz másik versenyen mérettették meg magukat, de „egyéniben” is kiválóan teljesítenek. Varga-Umbrich Eszterrel és Döbröntei Dáviddal beszélgettünk.

A Játssz!Ma! nevű megmérettetést a bevezetőben, a tömörség kedvéért matematikai versenynek neveztük, pedig ennél többről, egyfajta gondolkodást fejlesztő közösségi játékról van szó. Igaz, a feladatok jelentős részében fontos szerephez jut a matematikai tudás. A versenyt a Matematika Birodalma Alapítvány hívta életre 2016-ban, a 18 éves Eszter és a 19 éves Dávid pedig az idei megmérettetésből került ki győztesen.

Varga-Umbrich Eszter és Döbröntei Dávid összeszokott csapatként dolgoznak (Fotó: Leéb Ádám)

„A tavalyi versenyre még nem tudtunk felkészülni, mert teljesen új volt ez a megmérettetés, így nem tudtuk, hogy mi vár ránk. Az ideire már annál inkább, ezért ezúton is szeretnénk megköszönni a matektanárunk, Spissich László segítségét” – mondta Döbröntei Dávid, a pápai Türr István Gimnázium és Kollégium tanulója.

A verseny 25 héten keresztül zajlott, a versengő csapatoknak minden heti fordulóban részt kellett venniük. Ezek online fordulók voltak, a végén pedig személyesen kellett megjelenniük a döntő helyszínén.

„Nem olyan feladatokat kell elképzelni, mint például egy OKTV-n, hanem inkább logikai jellegű, a gondolkodást fejlesztő feladványokat” – tette hozzá Varga-Umbrich Eszter, aki szintén Pápán tanul, a Pápai Református Kollégium Gimnáziuma és Művészeti Szakgimnáziumában. „Az első megoldó kapott 100 százalékos pontszámot, utána, az első egy órában 90 százalék és így tovább. A mostani versenynek picit más lesz a rendszere, nem időre megy majd, hanem sorrendre, az első kap 100 százalékot, a következő 15 már csak 97-et és így tovább, csökkenő sorrendben.

Az egyes fordulókat online kellett kitölteni, Eszter és Dávid azért időnként együtt is ültek a gép előtt, de sokszor Skype-on tartották a kapcsolatot egymással.

„A felkészülés során arra figyelünk, hogy minél több ötlettel találkozzunk, mert a verseny feladatainál ugyan valamennyire vannak típusfeladatok, de inkább olyan feladványokról van szó, amik bizonyos sémákra épülnek” – magyarázta Dávid. „Ehhez korábbi versenyfeladatokat és persze könyveket használtunk.”

Eszter Cambridge-ben szeretné folytatni a tanulmányait (Fotó: Leéb Ádám)

„Rendszeresen készülünk a versenyekre, minden héten, ez azért is jó, mert kialakult a közös munkamódszerünk, tudjuk, ismerjük egymás stílusát, meg azt is, hogy ki, milyen típusú feladatokban jó” – tette hozzá Eszter. „A kombinatorikát például Dávid vitte, azokat a feladatokat ő szereti jobban.”

A fiatalok már korábban is indultak hasonló megmérettetéseken, Eszter például tagja volt annak a magyar fizikaválogatottnak, amely idén nyáron aranyérmet szerzett a Nemzetközi Ifjúsági Fizikatornán, Szingapúrban.

„Tavaly több mint 10 versenyen indultunk, ha fordulónként számoljuk, akkor több mint 20-on, ezek közül több megmérettetésen közösen vettünk részt” – mondta az aranyérmes fizikus Eszter. „OKTV-n is indultunk már, Dávid matekból lett harmadik, én pedig fizikából. Természetesen idén is beneveztünk, az első, iskolai fordulónak múlt héten lett vége.”

Óvodai matekbravúr és a hétköznapi gyakorlat

Dávid már egészen kicsi kora óta rajong a matematikáért, elmondása szerint akkor tetszett meg neki a dolog, amikor óvodában magától jött rá egy gyors fejszámolási technikára. Eszter eleinte kevésbé vonzódott a fizikához, mint mondja, akkortól kezdte érdekesnek találni, amikor felismerte a tudomány gyakorlati hasznát, amely a mindennapi problémák megoldásában segít. Dávid ennek épp az ellenkezője, számára a matematika elméletibb, absztraktabb oldala jelenti az érdekes kihívást.

„Azért a matekot is szeretem, főleg a koordinátageometriát” – mondta Eszter. „Fizikából viszont a mechanika az abszolút kedvencem, mert azt lehet a legjobban vizualizálni.”

„Én a fizikával kevésbé kacérkodtam, de azt is szeretem” – tette hozzá Dávid. „Matekból pedig a geometria és a kombinatorika a kedvenceim, nagyon érdekes feladatokkal találkoztam ezen a téren.”

Dávid viszont mindenképpen Magyarországon szeretne maradni és matematikusként elhelyezkedni (Fotó: Leéb Ádám)

Esztertől azt is meg kellett kérdeznem, hogy nem találkozott-e a környezetében olyan véleményekkel, amelyek szerint a reáltudományok kevésbé a nők világát jelentik. Bár elsőre határozott nemet mond, kicsit belegondolva azonban előkerül néhány példa, ami arra utal, hogy sajnos ezen a területen még van hová fejlődnie az országnak.

„Szerencsére nem tapasztalom, hogy azt mondaná valaki, hogy a matek vagy a fizika nem való lányoknak” – mondta első reakcióként Eszter. „Igaz, belegondolva, azért az idősebbek esetében előfordult már, meg eleinte még az osztálytársaimmal is. Meg ott az elvárás is, hogy a lányoknak mindig jó tanulónak kell lennie. Szerencsére sok a jó kezdeményezés, például a Nők a Tudományban Egyesület, de van kifejezetten lányoknak rendezett matekolimpia is.”

A versenyről

A Játssz!Ma! a Matematika Birodalma Alapítvány szervezésében megvalósuló ingyenes, online gondolkodásfejlesztő közösségi játék.

A tizenöt fordulóból álló matematikai vetélkedőre tavaly közel ezer csapat regisztrált. A játék idei kiadása november 21-én indult, de a szervezők egészen február 28-ig várják a kreatív gondolkodásra nyitott, logikai fejtörőkért rajongó, maximum háromfős csapatok jelentkezését. A leggyorsabb és legügyesebb megfejtők pedig a közös játék élményén túl akár 500 000 Ft-os nyereménnyel is gazdagodhatnak. A legkisebbeket pedig várják a kifejezetten nekik szóló Játssz!Ma Junior feladványai.

Bővebb információ és nevezés: http://amatek.hu/

Különórák és iskolai stressz

Bár Eszter és Dávid a versenyek miatt viszonylag sokszor „lóghat” az iskolából, az ő életük is hasonló, mint diáktársaiké. A felkészülés mellett pótolniuk kell a hiányzásokat és ők is ugyanúgy járnak különórákra, mint a többiek. Mármint, a matekversenyekre való tréningezés mellett: Eszter röplabdázik, Dávid klarinétozik.

„Szerintem nagyon stresszes a suli, rengeteg mindent kell megtanulni” – mondta Eszter.

„Engem sose stresszelt” – teszi hozzá Dávid mosolyogva. „Bár én alapvetően élvezem bizonyos dolgok tanulását – persze azt is megtanulom, amit annyira nem. Viszont kifejlesztettem egy furcsa módszert, mindig azt tanulom, amit pont nem kéne. Ha például holnap biológiaórám lesz, akkor történelmet tanulok, ha töri, akkor biológiát. Ehhez persze az kell, hogy folyamatosan tanuljak, így a dolgozatok előtt nem kell stresszelnem, elég csak gyorsan átolvasnom, amit korábban megtanultam.”

„Az is nehéz, hogy a versenyek miatt sokat hiányzunk, én például most két hétig nem voltam iskolában” – mondta Eszter. „Én a múlt héten 13 órányi versenyt írtam meg, ez azt jelentette, hogy csak hétfőn voltam iskolában” – mesélte Dávid. „Ezt persze pótolni kell, ami nyilván elég stresszes.”

OKTV, érettségi… hogyan tovább?

A fiatalok most abszolút az OKTV következő fordulójára koncentrálnak, amellyel ma már nem jár automatikus felvételi a felsőoktatásba. Így a továbbtanulásra is gondolniuk kell.
„Alapvetően matematikusnak szeretnék elmenni, de még most megyek majd az egyetemek nyílt napjaira, így ez még változhat” – mondta Dávid, aki mindenképpen Magyarországon képzeli el a jövőjét, mint mondja azért, mert kényelmes embernek tartja magát.

„Én az ELTE fizika szakára szeretnék jelentkezni, de Cambridge-be is jelentkeztem” – tette hozzá Eszter.

Az informatikával még szeretnének majd közelebbről megismerkedni (Fotó: Leéb Ádám)

Érdekesség, hogy bár mindketten szeretik a matekot, az informatikával nem ápolnak olyan közeli viszonyt, mint azt elsőre gondolná az ember.

„Szeretnék majd informatikából emelt szintű érettségit tenni, mert látom, hogy fontos lenne, de ez még folyamatban van” – mondta Eszter.

„Én nagyon keveset foglalkoztam még informatikával, mert nem nagyon fér bele az időmbe” – tette hozzá Dávid. „De azért kacérkodtam már vele, a jövőben szeretném is megtanulni valamennyire, ez muszáj is lesz, de még nem nagyon kezdtem el. Matematikusként képzelem el a jövőmet, hogy azon belül mit fogok csinálni, azt még nem tudom.

„Ez még a távoli jövő zenéje, most a versenyekre koncentrálunk” – folytatta Eszter. „Az a baj, hogy nincs elég ilyen típusú csapatverseny.”

„Igen, a Játssz! Ma! egy igazi hiánypótló!” – tette hozzá Dávid, miután elárulták, hogy az előző verseny aranyérme mellé járó 500 ezer forintot mire költötték: „eltettük a továbbtanulásunkra”.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top