Szabadidő

Ha elterjednek az önvezető autók, mindenhol dugó lesz

Az önjáró gépkocsik megjelenésétől sokan a közlekedés egyszerűsödését várják, a mesterséges intelligencia viszont csúnyán megtréfálhatja a forgalom résztvevőit.

Az önvezető autóknak számos előnyük van a „hagyományos” járművekhez képest: nincs szükség sofőrre, sőt akár tulajdonosra sem, elvégre egy önjáró autó egész nap teheti a dolgát; sok szakember számít is rá, hogy a technológia fejlődésével bővülni fognak az autómegosztó szolgáltatások.

Igen ám, de egy friss kutatás szerint az önvezetéssel új típusú problémák is megjelenhetnek, aminek a városlakók láthatják kárát. Általános trend ugyanis, hogy a nagyvárosok belsőbb területeiről egyre-másra igyekeznek kiszorítani az autókat a levegő minősége és az ott lakó, dolgozó emberek zajterhelésének csökkentése érdekében. Ennek elősegítésére sok helyen bevezettek már különadót, behajtási díjat, vagy épp azt szabták meg, hogy bizonyos környezetvédelmi normákat nem teljesítő autókkal nem lehet behajtani az adott területre.

Egy közlekedéstervezéssel foglalkozó szakember, a University of California, Santa Cruz adjunktusaként dolgozó Adam Millard-Ball szerint azonban az önvezető autók megjelenése romba döntheti az efféle törekvéseket.

Az önvezető autók alaposan felforgathatnak mindent, amit ma tudunk a közlekedésről (Fotó: iStockphoto)

„Sok helyen a magas parkolási díjakkal érik el, hogy az emberek kiszálljanak az autóikból, és a tömegközlekedést válasszák” – magyarázta Millard-Ball. „Az önvezető autóknak azonban nem kell parkolniuk, ezért azt is választhatják, hogy lassan araszolva körözgetnek a tulajdonos munkahelye vagy lakása körül.”

A korszerű technológiák – például az elektromos autók – elterjedésével pedig olyan helyzet állhat elő, amikor a lassú körözgetés kevesebbe kerül, mint az egész napos parkolás, így az önvezető autók valószínűleg ezt a módszert fogják választani. Millard-Ball az első kutató, aki a parkolási díjak és az önvezető autók együttes hatását vizsgálta a nagyvárosok közlekedését illetően. A szakember úgy gondolja, hogy az önvezető járművek – legalábbis az USA területén – a következő 5–20 évben terjedhetnek el.

Millard-Ball elemzése szerint ha egy San Francisco méretű nagyváros belvárosában akár csak 2000 önvezető autó megjelenne, a közlekedés ezzel óránként 3,2 km/h sebességre lassulna le. A szakember a játékelmélet és forgalmi mikroszimulációk segítségével jutott erre a következtetésre.

Az önvezető autóknak nincs szükségük parkolóhelyre, ezzel viszont a forgalomban lévő járművek számát növelik (Fotó: iStockphoto)

„Elég csupán egy maréknyi belőlük, és megáll az élet” – mondta a kutató, aki megfigyelte, hogy az emberi sofőrök például a repülőtereken előszeretettel választják ezt a módszert, vagyis lassan gurulva cirkálnak körbe-körbe, hogy megússzák a magas parkolási díjakat.

„Még ha beleszámítjuk az egyenletbe az elektromos áram, az amortizáció és a karbantartás költségeit, a folyamatos cirkálás még így is körülbelül csak óránként 50 centre jön ki, ami olcsóbb, mint egy kisváros parkolási díjai” – tette hozzá Millard-Ball, aki rámutatott, hogy ezt a helyzetet nehéz lesz szabályozással megoldani, mert nehéz egy autóra rábizonyítani, hogy éppen azért halad lassan, mert a tulajdonosa nem akar fizetni a parkolásért. Az sem megoldás, hogy az utas nélkül közlekedő járművekre extra költségeket rójanak, ezzel ugyanis az áruszállítókat hoznák nehéz helyzetbe.

A szakember a dugódíjak bevezetésében látja a megoldást, mivel pedig az önvezető autók jelentős hányada várhatóan nem a hétköznapi emberek tulajdonában áll majd, ezeket a költségeket be lehet építeni a használati díjakba.

Csupán az a fontos, hogy a világ döntéshozói már most elkezdjenek foglalkozni a témával, hogy mire az önvezető járművek elterjednek, már készen álljon az a keretrendszer, amely kielégítő megoldást nyújt minden érintett félnek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top