Szabadidő

Jógaszoba és virtuális valóság is lehet a jövő repülőin

A mostani repülőkön rossz a levegő, az utasok pedig összezsúfolva zsibbadnak az út során. A nagyobb légitársaságok azonban ezen változtatnának. Lássuk, milyen lehet a légi utazás a közeli jövőben.

A tavalyi évben az ausztrál Qantas légitársaság bevezette az első közvetlen járatát Európa és Ausztrália között: ez nem kevesebb, mint 17, a levegőben töltött órát jelent. Ez idő alatt az utasoknak nemcsak kényelmet, de elfoglaltságot is kínálni kell, hogy a lehetőségekhez mérten mindenki ép ésszel vészelje át a hosszú utat. A Qantas egyébként 2022-től olyan járatot is tervez, amelynek menetideje a 22 órát is eléri. Ahhoz, hogy az ilyen hosszú utak elviselhetőek legyenek, nagy szükség is lesz az alábbi újításokra.

Jöhetnek a szélesebb ülések és a jobb alvás (Fotó: iStockphoto)

Szélesebb ülések

Bár aki utazott már repülővel, elsősorban a lábhelyet hiányolja, de a hosszú járatokon az sem mindegy, hogy mennyit és hogyan tudunk aludni. Meglepő lehet, de az ülések szélességének növelésével javítható az alvás minősége is. Jelenleg a repülőgépek ülései átlagosan bő 43 centiméter szélesek, a London Sleep Centre kutatása szerint azonban a mindössze 1 hüvelykkel, azaz bő 2,5 centiméterrel szélesebb ülések 53 százalékkal jobb minőségű alvást jelentenek. A légitársaságok azt is vizsgálják, hogyan lehetne a lábteret növelni, ennek az egyik megoldása az lehet, ha az ülések háttámláját vékonyabb, de erős anyagból csinálják, így több hely marad az utasok lábának.

A lábtér a legtöbb utas számára igen szűkös (Fotó: iStockphoto)

Jobb minőségű ételek

A hosszú repülőutak egyik gyakori velejárója a kiszáradás, mivel az eleve száraz levegőjű kabinban ülve a folyadékpótlásunk sem éri el a hétköznapi mennyiséget. A Qantas éppen ezért táplálkozási szakértőket bízott meg, hogy egészségesebb menüket állítsanak össze a hosszú járatokra. Az új menükben jelentős szerephez jutnak a friss összetevők, illetve a magas víztartalmú gyümölcsök és zöldségek, például az uborka, az eper, illetve a különféle saláták. Ez csökkentheti a fáradtságérzetet és a fejfájás kialakulását. A Singapore Airlines is hasonlón dolgozik: ők elsősorban a felszolgált ételek só- és szénhidráttartalmát csökkentenék. A cégnél jelenleg azt fontolgatják, hogy a burgonyát karfiolra cserélik, ez ugyanis mindkét kritériumnak megfelel.

A kabin száraz levegője miatt sokaknak fáj a feje a hosszú repülőutak során (Fotó: iStockphoto)

Jobb levegő

A hosszú repülés után azért is érezzük magunkat kimerültnek, mert hiába a túlnyomásos kabin, a levegő még így is ritkább odafent, ezért a szívünknek és a tüdőnknek többet kell dolgoznia, hogy a szervezetünket kellő mennyiségű oxigénnel lássák el. Az újabb generációs repülőkön azonban már magasabb nyomást is elő lehetne idézni, ami több oxigént és kevésbé száraz levegőt eredményez, amit a szemünk és az orrunk nyálkahártyái is megköszönnek majd.

Virtuális valóság a felhők felett

A hosszú, levegőben töltött órákat hatékonyan felgyorsíthatják a különféle szórakoztatóelektronikai megoldások. Míg jelenleg a repülőkön elérhető wifikapcsolat általában épphogy elég arra, hogy híreket olvasgassunk, a jövőben újabb kommunikációs műholdak segítségével ez felgyorsulhat, igaz, arra még valószínűleg várnunk kell, hogy a kedvenc netflixes sorozatainkat streameljük a felhők felett. Az Airbus ezért más jellegű megoldásokat tesztel, például csodaszép képet nyújtó, nagyobb méretű OLED-kijelzőket és virtuálisvalóság-sisakokat, amelyeknek köszönhetően az utasok akár teljesen elfelejthetik, hogy épp egy repülőn ülnek.

Fényjáték a jobb alvásért

A testünk belső óráját az úgynevezett cirkadián ritmus szabályozza, ennek köszönhetően álmosodunk el este és válunk éberré, ahogy kivilágosodik. Több légitársaság már most is használ olyan színes LED-eket, amelyekkel a természetes fények változását szimulálva segítik szervezetünknek megtartani a természetes ritmust: az élénkebb, fehérebb fények a napfényt imitálják, míg a melegebb tónusú, rózsaszínes, narancssárgás világítás azt „mondja” a testünknek, hogy ideje lassan lefeküdni. Az Airbus azonban ennél is tovább megy: 17 millió különböző fény- és színkombináció segítségével vizsgálják, hogy melyik az a párosítás, amely a legkíméletesebb a szervezetünkhöz.

Jobb helykihasználás

A legtöbb, hosszú repülésre tervezett gépen akadnak kihasználatlan terek, jellemzően a raktér környékén. Ezeket néha megtöltik csomagokkal vagy teherszállítmányokkal, de van, hogy teljesen üresek maradnak. Egy Airbus A330 típusú gépen például átlagosan 10 négyzetméternyi üres hely marad, ezért a vállalat szakemberei számos ötletet felvonultattak, hogy mire lehetne felhasználni ezt a területet. Akadnak praktikus elképzelések, amelyek szerint orvosi szoba vagy épp konferenciaterem formájában lehetne hasznosítani az extra helyet, de a luxusmegoldások lehetőségét sem vetik el, így a jövőben megjelenhetnek olyan repülőgépek is, amelyeken jógastúdió, konditerem, elegáns bár, játszószoba vagy épp hálófülkék szolgálják az utasok kényelmét a hosszú repülés során.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top