Szabadidő

Ők a valódi emberek az Oscar-jelölt filmek szerepei mögött

Idén is számos, igaz történet alapján forgott filmet találni az Oscar-jelölt mozik között, és ezek esetében mindig érdekes látni, hogy Hollywood mennyire szépítette meg a történetek szereplőit, és a színészek milyen áldozatokat hoztak a nagy átváltozásért.

Jonathan Pryce – Ferenc pápa (A két pápa)

Jonathan Pryce – Ferenc pápa (Fotó: Netflix / Profimedia, Getty Images)

Jonathan Pryce – Ferenc pápa (Fotó: Netflix / Profimedia, Getty Images)

Jonathan Pryce kiválasztása Ferenc pápa szerepére alaposan megkönnyítette a maszkmesterek dolgát, lévén a színész amúgy is eléggé hasonlít a katolikus egyház első emberére, ráadásul egyházi vezetők eljátszásában is nagy tapasztalattal rendelkezik, ugyanis alakította már Luther Mártont és a Trónok Harca Főverebét is. Állítása szerint egyszerűen magára öltötte a palástot, és rengeteg YouTube-videót tanulmányozva megpróbálta a lehető legpontosabban visszaadni Ferenc apró jellegzetességeit.

Anthony Hopkins – Benedek pápa (A két pápa)

Anthony Hopkins – Benedek pápa (Fotó: Profimedia / Getty images)

Anthony Hopkins – Benedek pápa (Fotó: Profimedia / Getty images)

Bár a romantikus lelkű Sir Anthony Hopkinsra már nem mondanánk, hogy kiköpött mása Benedeknek, az alakítás mégis működött, amire az Oscar-díjas színész szerint meglehetősen egyszerű a magyarázat: ő is öreg, mint Benedek, és amikor lépcsőznie kellett a Sixtusi Kápolnánál, pont borzasztóan fájt a háta, ezért ugyanolyan lassan és körülményesen járt, mint az lemondott pápa. Állítása szerint háttérkutatást sem végzett a szerephez, mert az nem az ő műfaja, egyszerűen csak megtanulta a szövegét a forgatókönyvből.

Robert De Niro – Frank Sheeran (Az ír)

Robert De Niro – Frank Sheeran (Fotó: Profimedia)

Robert De Niro – Frank Sheeran (Fotó: Profimedia)

Az alkotóknak ad egyfajta szabadságot, ha ugyan a színészeknek valóban létező embereket kell eljátszaniuk, de ezek az emberek nem túl ismertek, így a nézők nem feltétlenül várják el a tökéletes hasonlóságot. Ennek köszönhető, hogy Robert De Niro eljátszhatta a szakszervezetis maffiózót, Frank Sheerant, ugyanis maximum testalkatában hasonlít rá. Az alkotóknak kisebb gondja is nagyobb volt a fizikai hasonulásnál: mivel a film több sztorija több évtizedet ölel át, meg kellett oldaniuk a sztárjuk digitális fiatalítását, ami komoly összegeket és munkaórákat emésztett fel.

Al Pacino – Jimmy Hoffa (Az ír)

Al Pacino – Jimmy Hoffa (Fotó: Netflix / Getty Images)

Al Pacino – Jimmy Hoffa (Fotó: Netflix / Getty Images)

Al Pacino sem egy kimondott Jimmy Hoffa-hasonmás, ám mivel az amerikai szakszervezeti legenda nevéhez a legtöbb mai generáció már nem társít képet, itt sem zavarta különösebben Martin Scorsese-t a különbözőség. Pacino nem annyira Hoffa külsejének, hanem a karaktere intenzitásának és energiájának visszaadásában jeleskedett: állítása szerint minden létező archív felvételt megnézett róla, amihez csak hozzájutott.

Charlize Theron – Megyn Kelly (Botrány)

Charlize Theron – Megyn Kelly (Fotó: Profimedia / Getty Images)

Charlize Theron – Megyn Kelly (Fotó: Profimedia / Getty Images)

Számos cikkben leírtak valami hasonlót, így nem szó szerint idézünk: Charlize Theron nem eljátszotta a FOX News híradósát, Megyn Kellyt, hanem eggyé vált vele. A mutatvány minőségét jól jelzi, hogy még Kelly gyerekei is zavarba jöttek, amikor meglátták egy moziban a Botrány plakátját. Charlize Theron azzal fordult A legsötétebb óra Oscar-díjas sminkmesteréhez, Kazu Hiróhoz, hogy úgy akarja játszani a szerepet, hogy amikor tükörbe néz, ne önmagát, hanem Kellyt lássa, a maszkmester pedig partner volt ebben. Hiro 3D-ben beszkennelte Theron fejét, majd rengeteg fotót és videót tanulmányozott Megyn Kellyről, hogy meglássa a főbb hasonlóságokat és különbségeket kettőjük fejformája és arca között. Ezután kidolgozta azokat az arcprotéziseket, melyek segítségével megoldotta a látványos átalakulást. A dolgát megnehezítette, hogy mindkét alany arca nagyon ismert, továbbá az is kihívást jelentett, hogy minél kevesebb sminket és arcprotézist rakjon fel, hogy megmaradjon valami Theron mimikájából a kamerák előtt. A legnagyobb változtatást a színésznő orrán kellett végrehajtani.

John Lithgow – Roger Ailes (Botrány)

John Lithgow – Roger Ailes (Fotó: Everett / Profimedia)

John Lithgow – Roger Ailes (Fotó: Everett / Profimedia)

John Lithgow számára nagy segítséget nyújtott a FOX News mogulja, Roger Ailes eljátszásában, hogy ő is sokáig élt Ohio államban, ahol Ailes, ezért nem okozott problémát számára a férfi akcentusának, beszédmódjának átvétele. Az már inkább gondot jelentett, hogy Ailes nem szeretett nyilvánosan szerepelni, így meglehetősen kevés videófelvételt lehetett találni róla, főképp olyat nem, ahol mozgásban volt látható. Lithgow számára a legnagyobb segítséget egy pár másodperces felvétel jelentette, ahol az idős, cukorbeteg és nehezen mozgó férfi kijön egy épületből, és elbattyog az autójáig. A mozgás visszaadásában sokat segített Lithgow-nak a több tíz kiló súlyú „dagiruha”, amit a ruhája alatt hordott, és természetesen az arcát is kitömték protézisekkel, de az ő esetében nem törekedtek a tökéletes hasonlóság elérésére.

Renée Zellweger – Judy Garland (Judy)

Renée Zellweger – Judy Garland (Fotó: LMK / Landmark / Profimedia)

Renée Zellweger – Judy Garland (Fotó: LMK / Landmark / Profimedia)

„A kevesebb több.” Ez volt a jelszava Jeremy Woodhead maszkmesternek, amikor elkezdett dolgozni rajta, hogy átalakítsa Renée Zellwegert Judy Garlanddá, és a módszer kifizetődni látszik, hiszen jelenleg ő a toronymagas esélyese a legjobb női főszereplő kategóriának az Oscaron. Woodhead egy barna paróka, egy barna kontaktlencse, egy kis orrprotézis és egy műfogsor után készen is volt Judy Garlanddal, a többi már a színésznő tehetségén múlott. Ezek közül a műfogsor volt a legtrükkösebb, mert úgy kellett megcsinálniuk, hogy ne akadályozza a színésznőt a beszédben és az éneklésben. Az átalakítás mindennap 75-90 percet vett igénybe, a színésznő pedig intenzív énekórákkal készült arra, hogy a színpadon is tökéletesen vissza tudja adni Judy Garlandot.

Tom Hanks – Fred Rogers (Egy kivételes barát)

Tom Hanks – Fred Rogers (Fotó: PacificCoastNews / Avalon.red / Profimedia)

Tom Hanks – Fred Rogers (Fotó: PacificCoastNews / Avalon.red / Profimedia)

Tom Hanks számára a népszerű gyerekműsorokat vezető Fred Rogersszé alakulni nem fizikai, hanem inkább szellemi átalakulást jelentett. A frizurája megcsinálásával és Rogers jellegzetes ruháival a külső már készen is volt, de a fickó lényegének megértéséhez nem volt elég, hogy a színész rengeteg felvételt nézett és hallgatott meg róla, vissza is kellett lassulnia Rogers tempójához. Egy ekkora kaliberű színész, mint Tom Hanks ritkán szokott ilyet bevallani, de az első néhány forgatási napon nem találta a ritmust, ugyanis Rogers karakteréhez nemcsak a kimért tempója tartozik hozzá, hanem az is, hogy igazán mélyen figyel a körülötte lévőkre, és valóban meghallgatja őket, és ezt elsőre nem volt könnyű visszaadnia. Azért végül csak sikerült, jött is az Oscar-jelölés.

Cynthia Erivo – Harriet Tubman (Harriet)

Cynthia Erivo – Harriet Tubman (Fotó: Glen Wilson / Everett/Profimedia)

Cynthia Erivo – Harriet Tubman (Fotó: Glen Wilson / Everett/Profimedia)

Hollywood egyik legújabb csillaga, Cynthia Erivo valószínűleg Aretha Franklin eljátszásáért fog majd igazán megdicsőülni (a sorozatot most forgatják), de az első Oscar-jelölését már a Harriet című filmért letudta. Tubman a 19. század egyik ikonikus amerikai alakja volt, aki több száz rabszolgát szabadított fel délen, és csempészett fel északra, és soha egyetlenegyet sem veszített el közülük. Mivel Tubmanről alig néhány fotó maradt csak fenn, az alkotók nem kifejezetten törekedtek a hasonlóságra, bár abban mindenképp van közös pont Tubman és Erivo között, hogy mindketten alacsony, törékeny nők, akikből a külsejük alapján nem néznénk ki azt a sok erőt, ami bennük rejlik.

Paul Walter Hauser – Richard Jewell (Richard Jewell balladája)

Paul Walter Hauser – Richard Jewell (Fotó: LMK / Landmark / Profimedia)

Paul Walter Hauser – Richard Jewell (Fotó: LMK / Landmark / Profimedia)

Clint Eastwood a film kapcsán azzal a merész kijelentéssel állt elő, hogy Paul Walter Hauser egyenesen a Richard Jewell balladája címszerepére született. A bombamerénylet elkövetésével ártatlanul megvádolt és meghurcolt biztonsági őr valóban annyira hasonlít Hauserre, hogy a rendező még azt a pofátlan húzást is megengedhette magának, hogy amikor a filmben láthatjuk Jewellt egy tévében interjút adni, archív felvételt mutat, és nem a színészével felvett új jelenetet használ, mert olyan fokú a hasonlóság, hogy a dolog cseppet sem zökkenti ki a nézőt. Azért Paul Walter Hausernek volt más dolga is azon kívül, hogy magára öltötte a jelmezét: azon például sokat dolgozott, hogy a hangja a megtévesztésig hasonlítson Jewellére.

Kathy Bates – Bobi Jewell (Richard Jewell balladája)

Kathy Bates és Barbara Bobi Jewell a hollywoodi bemutatón (Fotó: Image Press Agency / Alamy / Profimedia)

Kathy Bates és Barbara Bobi Jewell a hollywoodi bemutatón (Fotó: Image Press Agency / Alamy / Profimedia)

Bobi Jewell szívhez szóló sajtótájékoztatójának nagy szerepe volt abban, hogy a média visszafogja magát a fia elleni vádaskodásokban, és mivel ez a sajtótájékoztató jelenti Kathy Bates karakterének legfontosabb pillanatát, a színésznőnek volt egy tökéletes mankója: a sajtótájékoztatóról készült videó. Bates amúgy csak öltözékében és frizurájában próbált Bobi Jewellhez hasonulni, a többit a színészi eszköztárával oldotta meg, és maga Bobi is rengeteget segített neki: végig támogatta a projektben, és a színésznő szerint az Oscar-jelölésénél sokkal fontosabb is számára az, hogy a nő nem csalódott benne.

Christian Bale – Ken Miles (Az aszfalt királyai)

Christian Bale – Ken Miles (Fotó: Profimedia, Getty Images)

Christian Bale – Ken Miles (Fotó: Profimedia, Getty Images)

Elsőre a brit autóversenyző-legenda nem tűnt túl nagy falatnak egy Christian Bale-típusú színészisten számára. Miles nagyjából ugyanolyan maximalista és önfejű, mint ő, és a származási helyük azonossága miatt az akcentussal sem kellett Bale-nek bajlódnia. Még Miles vékony formáját se lett volna akkora mutatvány visszaadni, elég lett volna néhány kilót fogyni a színész átlagsúlyából, csakhogy Bale Az aszfalt királyai előtt épp a túlsúlyos Dick Cheney-t játszotta el az Alelnök című filmben, és azért a szerepért rendesen meghízott, így a túlsúlyt piszkosul gyorsan kellett magáról ledobnia. 35 kilót adott le néhány hónap alatt azzal a fantasztikusan egyszerű, de nem túl egészséges technikával, hogy éhezett.

Taron Egerton – Elton John (Rocketman)

Taron Egerton – Elton John (Fotó: Michael Putland / Getty Images, nlc)

Taron Egerton – Elton John (Fotó: Michael Putland / Getty Images, nlc)

Bár a film messze nem kapott annyi szeretetet az Oscartól, mint a Golden Globe-tól, a legjobb betétdal kategóriában azért jelölték, amiben nem kis érdeme van az Elton Johnt játszó Taron Egertonnak is, aki végig a saját hangján énekel a filmben. A fizikai átalakulás még nem volt túl megterhelő: egy erős hajvágásra volt szükség, és rést festettek a színész fogaira. Egertonnak arra ment el sok energiája, hogy Elton John figurájának mélyére ásson, és szerencsére ebben az énekes is partner volt, aki a legbotrányosabb tetteit sem hallgatta el a színész elől, és ha kellett, a nap 24 órájában rendelkezésre állt, amikor Egertonnak kérdése volt hozzá.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top