A Netflix szeptember 9-én tette (magyar felirattal is) elérhetővé a Social Dilemma – Társadalmi dilemma című dokumentumfilmet. Ebben a Szilícium-völgy techipari óriásvállalatainak egykori és jelenlegi alkalmazottai, a Google, a Facebook, a Twitter, a YouTube működését belülről ismerő emberek beszélnek arról, milyen veszélyeket hordoz magában, hogy milliárdok használják világszerte ezeket az alkalmazásokat.
„A történelem során még nem volt olyan, hogy ötven tervező, húsz és harmincöt év közötti fehér férfiak Kaliforniában, olyan döntéseket hoznak, amik kétmilliárd életre lesznek hatással. Kétmilliárd ember gondolatait fogják befolyásolni, csak mert egy tervező a Google-nél megmondta, hogyan fognak működni az értesítések, amire minden reggel ébredünk. És a Google dolgozóiként morális felelősségünk megoldani ezt a problémát” – idézi a 24.hu a filmből Tristan Harrist, a Google korábbi dizájnetikusát.
A keresőoldalakon, a videómegosztókon és a közösségi médiában begyűjtött és algoritmusok által elemzett adataink célja ugyanis az, hogy ezek a vállalatok tudják a következő lépésünket, és minél több ideig lekössék a figyelmünket az ajánlott, ízlésünkhöz illeszkedő tartalmakkal. Ezzel azonban vissza is lehet élni: amikor Oroszország a Facebookon keresztül célozta az amerikai felhasználókat a 2016-os elnökválasztási kampányban, nem hackelésről volt szó, mivel csak azokat az eszközöket használták, amelyeket a Facebook legálisan elérhetővé tett.
A filmben megszólaló szakemberek szerint a jövőben a hasonló szolgáltatásokat etikusabban kell tervezni, és újra kellene gondolni a reklámokra épülő üzleti modellt, például megadóztatni a cégeket az általuk gyűjtött adatok után.
Adatkapitalizmus az nlc-n:
- „Súlyos függőséget kaptam a közösségi oldalak görgetésétől”
- Lehet, hogy a pasid csajozásra használja a közösségi oldalakat?