A Felkészülés meghatározatlan idejű együttlétre nagy felfedezettje, Stork Natasa ott folytatja, ahol a sokszorosan díjazott filmjében abbahagyta: egy – vagy inkább két – újabb szenzációs alakítással. Ő alakítja ugyanis a Veszélyes lehet a fagyi című új magyar film ikerpár főhősét, Adélt és Évát, akik fiatal harmincasokként akadtak el az életükben, pedig kívülről látszólag minden a legnagyobb rendben van velük. Adél épp most tudja meg, hogy végre kiszakadhat a magyar egészségügyből, ugyanis új állást ajánlottak fel neki északon, a skandinávoknál, miközben Éva épp az első babájának örülhet a budai kacsalábon forgó palotájában a sikeres és jóképű építési vállalkozó férje oldalán. Látszólag tehát minden a legnagyobb rendben, a film elején mégis megtudjuk, hogy komoly feszültség rejlik a két testvér között: Adél lekéste a keresztelőt a templomban, így Éva babájának végül egy beugró keresztanyja lett. Ez már önmagában elég ok lenne a sértődésre, de a filmből és a karakterek egymásra nézéseiből rögtön érezzük, hogy a köztük lévő konfliktus messze nemcsak erről szól.
Időnként a hozzánk legközelebbi embereket sem engedjük be
A mostanáig kisfilmeken és tévésorozat-epizódokon edződött Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje már csak azért is üdítő munka, mert végre nem arra használja az egypetéjű ikreket, mint minden második film: nem egy tévedések vígjátékát kanyarít köréjük, ahol azon kellene folyton nevetnünk, hogy kettejüket összekeverik vagy épp egy pasiba szeretnek bele. Upsz! Utóbbi azért pont megtörténik a Veszélyes lehet a fagyiban, de szerencsére mind Szilágyi Fanni, mind a forgatókönyvet jegyző Lányi Zsófia tisztában van azzal, hogy ez egy klisé, ezért kellően bátran és ötletesen használják ahhoz, hogy mégse érződjön annak.
Adél és Éva történetén keresztül az alkotópáros azt vizsgálja, hogy időnként még a hozzánk legközelebb állókkal sem vagyunk képesek őszintén kommunikálni, és vannak olyan részei az életünknek, amibe senkit sem engedünk be, legyen az akár egy annyira közeli ember, mint egy ikertestvér. A fejünkben létező image-ünkhöz olyannyira ragaszkodunk, hogy amikor bármi szembemenne ezzel, még magunknak sem szívesen valljuk be, nemhogy másnak. Ennek bemutatásához Szilágyi Fanni és Lányi Zsófia egy izgalmas szerkezetet találtak ki, aminek köszönhetően a mondanivalójuk életre kel, és jóval több lesz egy tanmesénél arról, hogy mennyire fontos őszintének lennünk egymással.
Két nő, egy történet
A Veszélyes lehet a fagyi már a szerkezetével bevonzza a nézőjét. Amikor először megpillantjuk Stork Natasát, és nagy betűkkel kiírják nekünk, hogy Adél, már tudjuk, hogy ugyanazt a történetet nézhetjük majd végig kétféle nézőpontból, márpedig ez mindig egy izgalmas játék. Adél a túlfeszített magyar egészségügy tipikus szereplője. Fiatal orvos, akit még hajt az első évek lelkesedése, de már kezdi érezni magán a kiégés jeleit, ezért úgy dönt, hogy mielőtt ez megtörténne, inkább külföldre költözik, ahol jóval magasabb fizetésért dolgozhat jobb körülmények között, sokkal kevesebbet stresszelve. Már a repülőjegye is megvan, amikor egy véletlen folytán belebotlik a daruvezető Ákosba (A besúgó dörmögő hangú Patkós Mártonja nagyon szerethető), és úgy alakul, hogy pont az elutazása előtt esik szerelembe. Pont akkor, amikor azt érzi, hogy már semmi sem tarthatja itthon, jön valaki, aki mégis a hazájához kötheti. Eközben pedig ott van a testvére, Éva, akivel érezhetően eltávolodtak egymástól: Adél trófeafeleségnek tartja Évát, Éva pedig nem érti, hogyan áldozhat fel a nővére mindent egy olyan munkáért, amiért nem kap sem elég pénzt, sem elég megbecsülést.
Éva élete azonban csak kívülről érződhet álomszerűnek. Amikor a film felveszi az ő nézőpontját, gyorsan meglátjuk, hogy valójában boldogtalan, a gyerek mellett magányos, nincsenek mellette igazi barátok, a férje, Tamás (ritkán láthatunk ennyire jólesően utálható karaktert magyar filmben, amiért jár a gratuláció Szabó Máténak) pedig csak a kívülállók számára tűnhet mintaférjnek, valójában egy igazi, narcisztikus pöcsfej, aki azt gondolja, hogy körülötte forog a világ. Éva szála azt mutatja be, hogyan talál vissza egy általa felvett szerepből a valódi önmagához egy nő, és hogyan tanulja meg, hogy nincs más út, ki kell állnia önmagáért.
Stork Natasa odacsap
Bizonyos jeleneteket Adél és Éva szemszögéből is megnézhetünk, az alkotók pedig ügyesek abban, hogy tudják: mindenki a saját szűrőjén át látja a történteket, ezért ugyanaz a pillanat sokszor egészen mást jelent Adélnak, mint Évának. Másképp szólnak a dialógusok mindkét verzióban és a tanulságaik is mások, itt mindenkinek megvan a maga igazsága. Két nő boldogságkeresését mutatja be a Veszélyes lehet a fagyi, akik eleinte külön-külön próbálják ezt elérni, de csak azután találhatnak rá, hogy rájönnek: egymás nélkül nem megy, nem mehet. A születésük óta ott vannak egymásnak, és csakis akkor lehetnek igazán boldogok, ha egymás támaszai maradnak.
Szilágyi Fanni játékos elbeszélőmódjában elférnek a fantáziajelenetek, az álmok és a belső monológok is, ráadásul a Veszélyes lehet a fagyi bemutatja az évezred magyar filmtermésének legérzékibb szeretkezés-jelenetét is, amivel kapcsolatban nem lőnénk le poénokat, így csak annyit mondanánk: meglehetősen magasban zajlik. A film egy vérbeli feminista mozi, de ezt egyáltalán nem harsányan dörgöli az orrunk alá, nincs szájbarágás, viszont van egy erős nagyjelenet, ami hatásosabb és jobban esik, mint amikor Tarantino Halálbiztosában egy csapatnyi fiatal nő rugdossa agyon a nőket szenvedélyesen gyilkoló kaszkadőr Mike-ot a film végén. Ha a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre feltette Stork Natasát a magyar film térképére, akkor a Veszélyes lehet a fagyi lesz az a film, ami bebetonozza a helyét ott. Adél és Éva szerepében annyi színt mutat meg magából, hogy az már-már zavarba ejtő, és akkor sem lóg ki a lóláb, amikor önmagával ad elő jeleneteket. Egyáltalán nem túlzás azt mondani róla, hogy nemcsak a generációja legjobb magyar színésznője, hanem az egyik legjobb magyar színésznő. Pont.
A Veszélyes lehet a fagyi premier előtt már látható a Cinema City Filmünnep műsorán. Országos moziforgalmazásban november 17-től látható.