nlc.hu
Szabadidő

Esküvők az ókori Görögországban

Birsalmával dobálták az ifjú párt az ókori görög esküvőkön

Bár az ókori Görögország kulturálisan sem volt teljesen egységes, azért az esküvők nagyjából hasonlóképpen folytak minden városállamban. Cikkünkből kiderül, hogy mégis hogyan.

Az ókori görögök az esküvőket többnyire – de nem kizárólag – Gamelion (kb. január-február) havában tartották, és ebben az időszakban gyakran mutattak be áldozatokat Hérának, aki Kronosz és Rhea legfiatalabb lánya, illetve Zeusz felesége és húga volt, egyúttal pedig a házasság istennője. Ezen áldozatok során Gamostolosz (az esküvő előkészítője), Zygia (egyesítő) és Leleia (a beteljesült) neveken hivatkoztak rá. Leszbosz szigetén ilyenkor szépségversenyeket is rendeztek, Olümpiában pedig a nők négyévente Hérának szentelt ünnepségeket tartottak: tizenhat nőt választottak ki – a régió minden településéről kettőt –, hogy az ünnepségen elnököljenek. Az ünnepen Hérának egy új peploszt ajándékoztak, és a szűzlányok a stadionban futóversenyeket rendeztek a tiszteletére. Az istennőnek Stymphalosban három különböző szentélyt is állítottak, egyet Paisnak (szűz), egyet Teleiának (érett), egyet pedig Chérának (özvegy) szentelve; Héra e három alakja az ókori görög nő életének különböző szakaszait reprezentálta.

Bár az ókori Görögországban a házasságot szabályozó egyes törvények városállamról városállamra változtak, az összességében azért elmondható, hogy inkább társadalmi, mint személyes funkciót töltött be, azaz formális értelemben gyakorlatilag egy üzleti megállapodás volt, amely a leendő férj, illetve a menyasszony apja között köttetett (bár ez természetesen nem jelenti azt, hogy a házasság az ókori Görögországban mentes volt bárminemű érzelemtől). Az ókori görög esküvő társadalmi funkciói közé tartozott a reprodukció, a családi kötelékek megerősítése és a hajadon lányok feletti kontroll (azaz, hogy a megfelelő időben a megfelelő férfihez menjenek hozzá), mivel őket az állam problémás demográfiai csoportnak tekintette.

Héra istennő egy antik freskón (forrás: Wikipedia)

Héra istennő egy antik freskón (Forrás: Wikipedia)

Az ókori görög esküvő egyik legfontosabb eleme a hozomány volt. Ez általában az eljegyzéskor cserélt gazdát, de átadhatták egy későbbi időpontban is, például a házasságkötéskor, ha minden fél beleegyezett. A hozomány többnyire egy jelentősebb pénzösszeg volt, de adhattak ingóságokat, például bútorokat, valamint elviekben földet is, habár ez nem volt túlságosan gyakori, mivel a legtöbb család ezt a fiúörökösnek szánta. A nagy hozomány egy adott család gazdagságát és társadalmi státuszát fejezte ki, és – ideális esetben – visszatartotta a férjet az elhamarkodott válástól vagy éppen attól, hogy rosszul bánjon a házastársával, mivel a házasság bármilyen okból történő felbontása esetén a hozományt teljes egészében vissza kellett fizetnie a felesége családjának. Ha ezt elmulasztotta, évi tizennyolc százalékos kamatot kellett fizetnie. Épp ezért gyakran a férj és családja érdekében állt, hogy ne költse el a hozományt, még akkor sem, ha azt eredetileg a feleség eltartására szánták.

A legtöbb athéni lányt 14 és 18 éves kora között adták férjhez, míg a férfiak nagyjából 30 éves koruk körül házasodtak meg. A házasság megszervezésének felelőssége a nő gyámjára, avagy kürioszára hárult, mivel a nő jogi értelemben nem számított cselekvőképes személynek. A családon – mármint a tágabb családon – belüli házasságok viszonylag gyakorinak számítottak, különösen az első unokatestvérek között, de a nagybácsik és unokahúgok, másod-unokatestvérek, illetve az azonos apától, de különböző anyától származó testvérek közötti frigyek is előfordulhattak. Ha a tágabb családon belül nem volt megfelelő vőlegény, akkor a menyasszony apjának egyik megbízható barátja is szóba jöhetett. Az is gyakran megesett, hogy a menyasszony gyakorlatilag az esküvője napján találkozott először leendő férjével.

Francis Davis Millet: Thesmophoria (forrás: Wikipedia)

Francis Davis Millet: Thesmophoria (Forrás: Wikipedia)

A tényleges szertartás előtti nap az előkészületeké volt, amelyet proauliának neveztek; ilyenkor jellemzően áldozatokat mutattak be a vőlegény és a menyasszony nevében Hérának, Artemisznek, Aphroditének, Athénének és különböző helyi istenségnek. A felajánlott tárgyak közé tartoztak a gyermekkori játékok és ruhák, illetve a menyasszony egy hajtincse. Megarában és Delos szigetén a menyasszonyok az esküvőjük előtt elhunyt helyi szüzek tiszteletére is áldoztak. Volt még egy igen különös rituálé, amely a görög hagyományok szerint jó hatással volt a leendő ara termékenységére; egy fiúgyermek, akinek még mindkét szülője élt – vagyis az amphitélos – a szertartás előtti éjszakán együtt aludt a menyasszonnyal. 

Esküvői készülődés egy görög vázán (fotó: Wikipedia)

Esküvői készülődés egy görög vázán (Fotó: Wikipedia)

Reggel, az esküvő előtt a menyasszonyt a szolgálók megfürdették, utána drága kelmékbe öltöztették a hivatásos öltöztetőnő, vagyis a nimfokomosz irányításával, a fejére pedig egy diadémot helyeztek, valamint egy sáfránnyal festett menyasszonyi fátylat. Mind a menyasszony, mind a vőlegény házát feldíszítették, és a menyasszony vagy a vőlegény családi házában lakomázással, ivással, tánccal és énekléssel egybekötött ünnepséget tartottak, amelyen Hümenaioszhoz, az esküvői ceremóniák védistenéhez szóló himnuszokat énekeltek. A vendégeket nemek szerint választották szét, és még a menyasszony és a vőlegény sem étkezett együtt. Sötétedés után aztán felvonult a teljes násznép, és a menyasszonyt a vőlegény házába kísérték. Az utat fáklyákkal világították meg, és kiabáltak, énekeltek és zenéltek, hogy elűzzék a gonosz szellemeket, közben pedig birsalmával és ibolyával dobálták a menyasszonyt és a vőlegényt, hogy a nászuk termékeny legyen.

A nászéjszaka másnapján tovább folyt a tánc és a mulatság. Ekkor is adtak epauliákat, azaz ajándékokat: különböző parfümöket, szappanokat, bútorokat, edényeket és egyéb háztartási cikkeket. A szertartás utolsó felvonása egy nagy lakoma volt, amelyen a menyasszony által főzött finomságokat szolgáltak fel, és amelyen csak a család férfitagjai vettek részt a vőlegény apjának házában, amely most már az új menyasszony háztartása volt; ez a szertartás valószínűleg arra szolgált, hogy a menyasszonyt hivatalosan bemutassák az új háztartás férfitagjainak.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top