nlc.hu
Szabadidő

Véletlenül építették meg a világ legnagyobb hajóját

A világ legnagyobb sétahajója nem más luxushajókat akar földbe döngölni, hanem a Grand Canyont

A 365 méter hosszú, 20 szintes Icon of the Seas, amin kényelmesen elfér 7600 utas és a majd 2400 fős személyzet, szombat délután indult első útjára a Karib-tengeren.

„Hatalmas, bátor és tökéletes a Karib-tengerre” – néhány napja így jellemezte az Icon of the Seas nevű luxus-tengerjárót Michael Bayley, a tulajdonos Royal Caribbean Group ügyvezető igazgatója. Hozzátette, nem létezik olyan igény, amit a 20 szintes, több mint 365 méter hosszú hajó – a világ legnagyobbja – ne tudna kielégíteni. „Az Icon szolgáltatásait úgy állítottuk össze, hogy abban megtalálja a kedvére valót a gyakorlott utazó és a tengerjárón először járó család is” – mondta a cég termékinnovációért felelős igazgatója. És hogy mire vágyik az utas, akit a Royal Caribbean megcélzott ezzel a nagyra nőtt sétahajóval? Nos, igazán nem nagy dolgokra: emlékezetes pillanatokra, „elsőzésekre”, és úgy általában, egy olyan nyaralásra, ami amellett, hogy pihentető, egy kicsit borzongató is – legalábbis az Icon tulajdonosainak felmérése szerint.

Messi keresztelte meg

A gigantikus hajó története egyébként évekkel ezelőtt, még 2016-ban kezdődött: a turkui székhelyű, finn hajóépítő cég, a Meyer Turku ekkor jelentette be, hogy az „Icon” névre keresztelt projekt keretében, a következő években két nagy méretű tengerjárót készítenek. Az Icon of the Seas tényleges munkálatai végül csak 5 évvel később, 2021 júniusában kezdődtek, testvérhajója pedig várhatóan 2025-ben készül majd el. Az Icon of the Seas első próbaútjaira két évvel később (2023 júniusában) került sor, a hajó ezt követően visszatért az anyakikötőbe, hogy ott elvégezzék rajta az utolsó simításokat, majd berendezzék.

A 365 méter hosszú, 20 szintes Icon of the Seas első útjára indul.

A 365 méter hosszú, 20 szintes Icon of the Seas első útjára indul (Fotó: GettyImages)

2023. december 23-án a hajó Cadizból indult útnak Puerto Ricóba, ahonnan végül január 10-én érkezett meg az immár új otthonának számító floridai Miamiba. Itt tartották meg a névadó ünnepségét is január 23-án, melyen többek között Lionel Messi is részt vett: a világhírű focista egy labdával indította útnak azt a pezsgősüveget, amivel – a hagyomány szerint – jó szerencsét kívánnak a hajónak. És ezzel még nincs vége, az Icon azóta ugyanis elindult az első hivatalos útjára is: 7600 utasával és a közel 2400 főnyi személyzettel jelenleg valahol a Karib-tengeren hajózik, méghozzá egy hétnapos szigetnéző túrán – írja a CNN.

„Rossz irányba tett lépés”

A hajó átadását követően a környezetvédők arra figyelmeztettek, hogy a cseppfolyósított földgázzal (LNG) meghajtott hajó az atmoszférát súlyosan károsító metánt bocsáthat ki a levegőbe – számolt be a Telex. A lap idézte a Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) által még a hét elején közzétett jelentést, amiből kiderült, hogy az LNG-hajtású hajók metánkibocsátása magasabb, mint azt a jelenlegi szabályozás feltételezi.

„Becsléseink szerint az LNG tengeri üzemanyagként való használata több mint 120 százalékkal több üvegházhatású gázt bocsát ki, mint a tengeri gázolaj” – idézik Bryan Comert, az ICCT tengeri programjának igazgatóját, aki nem rejtette véka alá azt a véleményét sem, hogy szerinte az Icon of the Seas „rossz irányba tett lépés”.

„Az időm nagy részében baromira el voltam veszve”

A Business Insidernek nyilatkozó Brittany Chang egyike volt annak a néhány száz szerencsésnek, akik még a hivatalos első út előtt – egy háromnapos tesztüzem keretében – próbálhatták ki a gigantikus tengerjárót. „Tény, hogy ez a hajó hatalmas, ahogy az is, hogy még életemben nem volt részem hasonló élményben” – összegezte tapasztalatait Brittany, aki ezek mellett elárulta azt is, az érzékei teljesen túlterhelődtek a hajón töltött három nap során, ami annak ismeretében, hogy a hajón 7 úszómedence, mozi, 40-nél is több bár és étterem, valamint hat vízi csúszda található, talán nem csoda. 

Nem fogok hazudni; a jövőben szükségem lesz egy második vakációra, hogy ki tudjam pihenni ezt a három napot.

A fiatal nő, aki elmondása szerint egész addig pontosan (már-már kínosan is) érkezett mindenhova, amíg az Icon fedélzetére nem lépett, azt mondja, számára a legmellbevágóbb tapasztalás a hajó mérete volt. „Kellett pár nap, mire tudatosult, hogy nem lesz elég néhány perc, hogy lesétáljam a hatalmas távolságokat és pontosan érkezzek a meghirdetett eseményekre. Épp emiatt az első napokat reményvesztett keresgéléssel, rohangálással és a késések miatti állandó szorongással töltöttem.”

Brittany elárulta, nagyon meglepte, mikor a személyzet tagjaitól megtudta, hogy a hajó utasainak legnagyobb részét (közel 80 százalékát) kisgyerekes családok teszik majd ki, ahogy sokáig kellett emésztenie az igazán exkluzív kabinok/lakosztályok árát is. A Business Insider cikkéből kiderül, hogy a belső kétszintes családi lakosztályért, amiben kényelmesen elfér egy, akár 8 tagú család is, hetente 150 ezer dollárt, átszámítva több mint 54 millió forintot kérnek.

A 365 méter hosszú, 20 szintes Icon of the Sea, amin kényelmesen elfér 7600 utas és a majd 2400 fős személyzet, szombat délután indult első útjára a Karib-tengeren.
Megnézem
Összes kép (5)

Véletlenül építették meg a világ legnagyobb hajóját

Jay Schneider, a Royal Caribbean Group termékinnovációs igazgatója a CNN Travelnek nyilatkozva beszélt arról, miért érezte a cégcsoport fontosnak, hogy megépítsék a világ legnagyobb tengerjáróját. „Az igazság az, hogy nem akartuk megépíteni a legnagyobb hajót. Sőt! Az eredeti tervek szerint egy 50 ezer tonnával könnyebb hajót építtettünk volna” – magyarázta az igazgató, majd hozzátette, az Iconnal az volt a céljuk, hogy egy olyan tengeri üdülőt hozzanak létre, ami nem csak a hozzá hasonló tengerjárókkal vetekszik, de a szárazföldi változatokkal is.

Az Icon of the Seas-zel elsősorban nem más óceánjárókkal versenyzünk, hanem azokkal az életre szóló nyaralásokkal, amiket a családok a világ bármely pontjára tervezhetnek: legyen szó egy Las Vegas-i kirándulásról, egy svájci síelésről vagy egy túráról a Grand Canyonhoz. Ezek a mi valódi konkurenciáink. 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top