Annak, hogy milyen gyakorlati hatásai vannak a klímaváltozásnak, jó példa Norvégia: az ország lakói közül sokan most először tapasztalják meg, mit jelent a kánikula – és szintén sokan most ismerkednek a légkondicionálóval. Akik még nem szereltették be, gyakran az autóban keresnek menedéket: ha már otthon meleg van, vezetés közben maximumon járatják a klímát, de arról is beszámoltak a szakértők, hogy sokan egyszerűen csak beülnek a kocsiba és hűtik magukat anélkül, hogy elindulnának.
Nem csoda, hogy egyre többen jelentkeznek orvosnál klasszikus „légkondibetegséggel”, és bár errefelé pontosan tudjuk, mit jelent ez, sokan még így is óvatlanul járatják a klímát az autóban. Hogy hogyan érdemes, azt nekünk is érdemes átismételni a norvég médiában terjedő tanácsok mentén.
Ne legyen túl nagy a különbség!
A szakértők szerint az ideális, ha a benti és kinti hőmérséklet közötti különbség nem haladja meg az 5 °C-ot. Ha kint 30 fok van, ne állítsd a klímát 20-ra! A túl hirtelen lehűlés hőstresszt okozhat a szervezetben.
Ne csapd nyakon magad hideg levegővel!
A forró autóba beülve ne indítsd el azonnal a klímát. Szellőztess előbb: nyisd ki az ajtókat pár percre, vagy engedd le az ablakokat alacsony sebességnél. A hideg levegőt pedig ne irányítsd közvetlenül az arcodra – inkább felfelé vagy a szélvédő felé.

Forrás: Getty Images
Okosan a szellőzőkkel!
A leghatékonyabb beállítás: az oldalsó befúvók az ablakokra irányuljanak, a középsők pedig felfelé. Így hűvös lesz az utastér, de nem fájdul meg a nyakad.
Figyelj a karbantartásra!
Az elhanyagolt klíma penészesedhet – ezért évente legalább egyszer érdemes kitisztíttatni és a pollenszűrőt is ellenőrizni. Elektromos autóknál ez különösen fontos: ha hiányzik a hűtőközeg, az a hatótávra is hatással lehet!
Ne felejts el inni!
A klíma szárítja a levegőt, és vele együtt a bőrödet, nyálkahártyádat is. Ha száraz torokkal, fáradt szemekkel vagy izommerevséggel küzdesz, lehet, hogy csak egy kis víz – és egy fokkal melegebb légkondi – kell.
Forrás: Bil24