nlc.hu
Szabadidő

Nem hittek a szemüknek a bontók, amikor a kiégett Kia-roncsba ültek

A legtöbb bontásra érkező autó története egyhangú: baleset, javíthatatlan hiba, esetleg csak vén már a járgány. Ezért is lepődtek meg a spanyol MotoCoche munkatársai, amikor egy kiégett Kia e-Niro gördült be a telepre – és kiderült, hogy a látszat csal.
Kia e-Niro bontás előtt, Getty Images

Félig romokban, mégis működőképes

Az SUV hátulja szinte teljesen leégett, az oldala is megpörkölődött egy gyújtogatás által okozott tűzben. A szakemberek mégis elképedtek: a kocsi motorja elsőre beindult, és az autó gond nélkül el is indult.

A magyarázat a padlóba épített, 64,8 kWh-s akkumulátorban rejlik, amely sértetlen maradt. Hiába pusztult el a karosszéria hátsó része a tűzben, a nagyfeszültségű rendszer hibátlanul működött. Érdekesség, hogy a szóban forgó Kia mindössze 6 ezer kilométert futott, a frontrész pedig szinte teljesen újszerű állapotban volt. Úgy tűnik tehát, hogy az elektromos autók sokszor ellenállóbbak, mint gondolnánk – bár ez a példány így is a bontóban maradt, alkatrészbankként.

Nem egyedi eset

A MotoCoche-nál nem ez volt az első találkozás a sok mindent túlélő elektromos modellekkel: korábban egy alig 22 ezer kilométert futott Tesla Model 3 is a bontóban végezte. A szerelők szerint a villanyautók mechanikája meglepően egyszerű: míg egy hagyományos benzines vagy dízelmotorban több száz mozgó alkatrész dolgozik együtt – dugattyúk, szelepek, hajtórudak és még sok más –, addig az elektromos motorban lényegében csak egy fő elem, a rotor forog. Ez a forgó rész közvetlenül a kerekek meghajtásáért felel, miközben az állórész elektromágneses tere hozza mozgásba. Kevesebb mozgó alkatrész pedig kevesebb hibalehetőséget és jóval alacsonyabb fenntartási költséget jelent.

Mint kiderült, kínai gyártók modelljei is megjelentek már a bontón, köztük egy BYD, amely minőségben és összeszerelésben a szakemberek szerint felveszi a versenyt a prémiummárkákkal, és még roncs állapotban is üzemkész volt sok járgány. Közben persze jól látszik, hogy az autóbontás világa gyökeresen átalakul: a klasszikus motorblokkok és kipufogók mellett ma már nagyfeszültségű akkumulátorokkal, szoftverekkel és elektronikákkal kell dolgozniuk a szakembereknek.

via

Fotó: illusztráció, Getty Images

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top