
A modern fix traffipaxok egyik ismert típusa, a Gatso RT4, akár 100 méterről is beméri az arra haladó járműveket — sőt, egyszerre figyeli a közeledő és a távolodó autókat. A kamera éjjel-nappal működik, és nagy felbontásban rögzíti a rendszámot. Ugyanakkor fontos tudni: Magyarországon nem csak egyetlen típusú sebességmérő működik – ráadásul mind más elven dolgozik, és egészen eltérő hatótávval figyel.
Nem mindegy, milyen traffipax mér: Magyarországon többféle rendszer működik
A magyar utakon jelenleg három fő mérési technológia fut párhuzamosan:
1. Lézeres mobil traffipaxok (5–1000+ m)
Ide tartoznak például a TC-108-asok vagy a „FámaLézer” típusok.
- 5 métertől akár 1 km-ig is tudnak mérni.
- Mozgó autóból, rendőrautóból és állványról is használják őket.
- Nagy hatótáv, nagy pontosság – ezeket sokszor nehéz észrevenni időben.
2. Fix VÉDA-kapuk / radaros kamerák (20–30 m)
A közutakon tömegesen telepített fehér „bödönök”.
- A radar kb. 20–30 méteres útszakaszon méri a sebességet.
- A klasszikus fix oszlopoknál általában 3–20 méter az optimális tartomány.
- Nem csak sebességet mérnek: biztosítás, műszaki, behajtási tilalom stb.
3. Lézeres állítható traffipax (ARH CAM-S1) – 25–600 m
Ez a hártyavékony, fekete „városi doboz”, vagy háromlábú állványon a rendőr mellett.
- 25–600 méterről is képes bemérni.
- Traffiboxba építve jellemzően 100–150 méteres távolságból mér.
- Nappal és éjjel is kiválóan dolgozik.
A nagy hiba: túl korán visszagyorsítani
A sofőrök sokszor azt hiszik: „már elhagytam a dobozt, visszagyorsíthatok”. Pedig a mérés nem a doboz közvetlen közelében történik, hanem a fent megadott távolságok egyikében — így könnyű belefutni egy fotóba úgy, hogy azt hisszük, már túl vagyunk a veszélyen.
Ne feledjük: egy traffipax sokkal messzebbről lát, mint amire a legtöbben számítanak.
Fotó: illusztráció, Pexels