nlc.hu
Szabadidő

A szerelők a fejüket fogják: ezt a hibát szinte minden automataváltós sofőr elköveti

Az automata váltó ma már nem luxus, hanem alapfelszereltség sok új autóban. Kényelmes, egyszerű, városi forgalomban kifejezetten hálás megoldás – mégis van egy rossz szokás, amit rengeteg sofőr csinál, és amitől a szerelők rendszeresen a fejüket fogják.
autó, fotó: Unsplash

A hiba elsőre ártalmatlannak tűnik, hosszú távon azonban komoly kopáshoz és drága javításokhoz vezethet.

Állandó váltogatás dugóban – rossz ötlet

Sokan forgalmi dugóban vagy piros lámpánál automatikusan N-be (üresbe) vagy P-be (parkoló állásba) teszik az autót. Az elképzelés logikusnak tűnik: kevesebb fogyasztás, kisebb terhelés.

A szakértők szerint azonban ez épp az ellenkezőjét éri el.

Az automata váltókat egyenletes terhelésre tervezték, nem arra, hogy néhány másodpercenként D–N–D vagy D–P–D között kapcsolgassuk őket. Az ismételt váltások extra igénybevételt jelentenek a belső alkatrészeknek, például a kuplungoknak és a szelepeknek.

A parkoló állás különösen veszélyes lehet

Különösen nagy kárt okozhat, ha az autót még gurulás közben tesszük P-be. Ilyenkor a váltó reteszelő mechanizmusa (az úgynevezett zárócsap) sérülhet, ami nagyon költséges javítást jelenthet.

Ez az a hiba, amit sokan rutinból követnek el, pedig az automata váltónál a teljes megállás kulcsfontosságú.

Nem spórolunk üzemanyagot vele

Sokan azért váltanak üresbe rövid megállásoknál, mert azt hiszik, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt az autó. Ez ma már nem igaz.

A modern autók elektronikája magától optimalizálja az alapjáratot, a nyomatékot és az olajnyomást. Ha a sofőr „beleszól” a rendszer működésébe, azzal inkább növeli a kopást, mintsem csökkentené a fogyasztást.

A szakemberek azt javasolják:

  • rövid megállásnál maradjon az autó D-ben, a féken tartott lábbal,
  • 30 másodpercnél hosszabb megállásnál lehet N-be tenni – de csak akkor, ha az autó már teljesen áll.

Az automata váltó sem a helyben melegedést szereti

Egy másik elterjedt tévhit, hogy az automata váltó akkor melegszik be, ha az autó hosszabb ideig alapjáraton áll. Valójában ilyenkor az olaj nem kering megfelelően.

A váltó számára az a legjobb, ha indulás után az első percekben finoman, nyugodt tempóban vezetünk.

A gyártók többsége azt is javasolja, hogy a váltóolajat 60–80 ezer kilométerenként cseréljük. Sokan ezt elhanyagolják, pedig egy pár tízezer forintos olajcsere jóval olcsóbb, mint egy automata váltó teljes felújítása.

Egy kis odafigyelés sok pénzt spórolhat

Az automata váltók a kényelmet szolgálják, de csak akkor, ha rendeltetésszerűen használjuk őket. Néhány rossz beidegződés elhagyásával évekkel meghosszabbítható az élettartamuk – és elkerülhetők a kellemetlen számlák a szervizben.

via

Fotó: illusztráció, Unsplash

ajánlott videó


Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top