Szabadidő

Amikor a múzeumban valóban életre kel a történelem

Mitől lesz élményszerű a program a látogatóknak? Hol a határ a különböző, drámás elemeket is felhasználó múzeumi műfajok között? Hogyan épül fel egy-egy karakter és mi lehet a valódi cél? Az „Élő történelem – Csapó 2” című rendezvényen ezekre a talányos kérdésekre adtak választ múzeumpedagógusok a szakmai érdeklődőknek a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban 2018. május 17-én.


A szakmai nap a pár héttel korábban megrendezett Élő Múzeum című rendezvény folytatása volt, ahol a záró beszélgetésen közös továbbgondolásra érdemes szakmai kérdések merültek fel. A helyszín megválasztása sem véletlen, hiszen a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban az évek óta sikerrel működő egyszemélyes élő történelem program új nézőpontokat adott a beszélgetéshez. A mindennapok múzeuma ugyanis rengeteg izgalmas történetet, élményt rejt, amit sok játékkal, sütéssel-főzéssel fedezhetnek fel a látogatók – sokszor interaktív, kosztümös tárlatvezetéseken.

Mi is jellemzi leginkább a jó élő történelem programokat? Hitelesek, és bevonják a látogatót, felkeltik a figyelmét, érzelmeket váltanak ki belőle. Az ilyen különleges tárlatvezetések más megvilágításba helyezik a kiállított tárgyakat, és közel hoznak – sőt sokszor szinte kézzel foghatóvá tesznek – távolinak tűnő dolgokat, helyzeteket.

„Mindegy, hogy felnőttről vagy gyerekről beszélünk, a jó élő történelem program nem pusztán közlés. Választások elé állít, fizikai kihívás, véleményt formáltat a látogatóval.”


Németh Ádám, múzeumpedagógus, MKVM

Az élő történelem típusú foglalkozások egyike sem túl elterjedt Magyarországon, ezért azoknak a múzeumoknak, amelyek ezzel a műfajjal akarják színesíteni a programkínálatukat, különösen nehéz dolga van. Egyrészt megfelelő szakembereket kell találniuk és képezniük a feladatra, másrészt pedig a közönséget is fel kell készíteniük. Nem csak arra, milyen élményekre számíthatnak, de magára a programlehetőségre is fel kell hívni a figyelmet.


A szakmai nap „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” nevű projekt keretében valósult meg, melynek során a múzeumi és könyvtári terület intézményeinek és szakembereinek képzésére összesen kétmilliárd forint európai uniós forrás fordítható. A három éven át tartó projekt vezetője a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ, konzorciumi partnere pedig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár. A program célja, hogy az érintett szakterületen dolgozókat felkészítsék arra, hogy a fiatalokra összpontosítva legyenek képesek választ adni az új társadalmi-gazdasági kihívásokra, s fejlesztési tevékenységüket a köznevelési rendszeren keresztül tudják megvalósítani.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top