A parfüm luxus, a tízezrekben mért millilitereket nem mindenki engedheti meg magának, de ha a kedvenc illatra mégis összejön a pénz, a legkevesebb, amit remélhet az ember, hogy a díszes üvegcse minőségi cseppeket tartalmaz. A valóságban azonban gyakran ráfizetés a vége. Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő segítségét kértük a témában, mi mindenre kell figyelni ahhoz, hogy minőségi terméket kapjunk.
Boltban, számla ellenében vásárolj!
Látványos a különbség az eredeti (jobbra) és a hamisított parfüm között |
„Parfümvásárláskor, ha az ember biztosan szeretné elkerülni a hamisítványokat, a legbiztosabb, amit tehet, hogy nagyobb áruházláncokban, vagy más, biztos beszerzési háttérrel rendelkező üzletekben vásárol, ott ugyanis nem engedhetik meg maguknak a cégek, hogy hamis terméket áruljanak. Árulkodó lehet a termék ára is, senki ne akarjon pár ezerért amúgy méregdrága parfümöt vásárolni” – meséli a szakértő.
„Aki azonban szeretne biztosra menni, az egyenesen a márka hazai képviselőjéhez (kizárólagos forgalmazójához) fordul, a gyártók többsége ugyanis ellátja a termékeket olyan jelzésekkel – például vonalkóddal, sorszámmal, azonosítóval –, amik a hamisítványokon már nem, vagy nem úgy találhatók meg. A márka hazai képviselői el tudják mondani, az eredeti parfümöt hogyan lehet megkülönböztetni az úgynevezett szürke importtól, ismertetve azt is, hogy termékeik mely boltokban kaphatók” – magyarázza Siklósi Máté. Hamis terméket természetesen azért sem éri meg vásárolni, mert nem lehet tudni, hogy hamisításkor milyen kemikáliák kerülnek az üvegbe. Eredeti, ismert termék esetén a gyártó felelősséget vállal, hogy nemcsak a termék kiszerelése, de összetétele is biztonságos, nem tartalmaz tiltott allergéneket.
A boltban vásárolt terméknél hasznos információ az a kód, ami rajta van az üvegen és a dobozon is, a két számnak értelemszerűen egyeznie kell. De nemcsak a dobozon feltüntetett információk (forgalmazó, összetevők, figyelmeztetés, cégnév) fontosak, a boltban is érdemes kicsit körülnézni. Gyanús lehet, ha a forgalmazó csak néhány – gyakran hamisított – márkát értékesít, jellemzően nagy kiszerelésben tudja adni az illatot, és az egyes parfümöket ugyanazon az áron adja.
A boltban vásárolt terméknél az információs kódnak az üvegen és a dobozon is egyeznie kell |
Érvényesítsd a jogaidat!
A legnagyobb körültekintés ellenére is előfordulhat, hogy a vásárló nem azt kapja, amit szeretne. Az illat például köszönő viszonyban sincs a teszterben levő parfümmel, erősségében, tartósságában, karakterében is csalódás. Előfordulhat, hogy kevesebb van az üvegben, nem működik a szórófeje, sérült a csomagolása, sorolhatnánk hosszasan, úgy a vásárlónak fél éve van arra, hogy szavatossági jogait érvényesítse, a szavatossági idő alatt a cserét vagy a pénzét visszakérje. Fontos és hatásos, ha a vásárló pontosan tisztában van fogyasztóvédelmi jogaival, sem az eladó, sem az üzletvezető nem tudja meggyőzni az ellenkezőjéről.
Az ügyintézés során a kereskedő köteles felvenni egy jegyzőkönyvet, ahol feljegyzi a fogyasztó igényét, a kereskedő pedig nyilatkozik a teljesíthetőségről. Elutasítani azonban csak akkor utasíthatja el a kérést, ha tőle és a terméktől független szakvéleménnyel (vagyis nem a forgalmazó által kiállított nyilatkozattal) bizonyítja, hogy a parfüm mindenben megfelel az elvárásoknak.
Óvatosan rendelj!
Online rendelés esetén szintén körültekintőnek kell lenni azokon a portálokon, ahol nem derülnek ki a forgalmazó adatai, a cég adatai, neve, helyszíne, nem érdemes belemenni a vásárlásba. Ha online rendelés során mégis kiderül, hogy elégtelen minőségű terméket szállítanak ki, érdemes visszaküldeni a parfümöt. Online vásárlás esetén erőteljes joga a vásárlónak, hogy nyolc munkanapon belül indoklás nélkül visszaküldheti a terméket, a forgalmazó pedig köteles 30 napon belül visszafizetni a vételárat. Persze a piacon, blokk nélkül vásárolt parfümök esetében már jóval nagyobb a kockázat.