Szex

Szex után Facebook?!

Egy nemrég közzétett felmérés eredményei szerint meglepően nagy azoknak az aránya, akik szinte függőként használják a közösségi oldalakat.

Egy nemrég közzétett felmérés eredményei szerint meglepően nagy azoknak az aránya, akik szinte függőként használják az olyan közösségi oldalakat, mint a Facebook vagy a Twitter. Különösen a 35 év alattiak azok, akik a legkülönbözőbb élethelyzetekben, így vezetés közben, munkahelyen, nyaralás alatt, de még szex után is a fenti oldalakat böngészik.

Mi lett a klasszikus cigarettázással?!

A Retrevo.com megbízásából, “Gadgetology study” címmel készült felmérés eredményei szerint a 35 év alatti amerikai fiatalok jelentős része gyakorlatilag nem bír meglenni az online közösségi oldalak nélkül, és folyamatosan virtuális kapcsolatainak ápolgatásával van elfoglalva. A felmérés szerint ugyanis a 35 év alatti megkérdezettek 56 százaléka napi 1-10 alkalommal, 27 százaléka pedig naponta több mint 10 alkalommal lép be Facebook oldalára. A twitterezők még ennél is “lelkesebbek”: a madaras oldal felhasználóinak 39 százaléka naponta több mint 10 alkalommal ellenőrzi üzeneteit.

A használat gyakorisága mellett a kutatókat meglepte, hogy a felhasználók jelentős része gyakorlatilag folyamatosan “fenn van” a vizsgált oldalakon, és nincs olyan élethelyzet, amelyben nem a fenti webhelyeket böngészi. A válaszok szerint a 35 év alatti felhasználók 64 százaléka a munkahelyen, 65 százaléka pedig a nyaralása alatt is be-belép a közösségi oldalakra. 40 százalékuk vezetés közben, 34 százalékuk randin, sőt 36 százalékuk közvetlenül a – meghitt? – szexuális együttlét után is a virtuális kapcsolatokat keresi.

Ugyanezek az arányok a 35 feletti felhasználók körében már jóval kisebbek. A kevésbé addikt korosztály tagjainak csak 29 százaléka nézegeti a közösségi oldalakat a munkahelyén, 41 százaléka a szabadság alatt, 9 százaléka vezetés közben és csak 8 százalék szex után.

Más élethelyzet, más eszköz

A fenti különbségeket részben magyarázhatja, hogy a két generáció tagjai eltérő arányban használják a kommunikációs hardver eszközöket a böngészéshez. A 35 év felettieknek 81 százaléka inkább asztali számítógépen vagy laptopon keresztül internetezik, és csak 19 százalékuk lép be a közösségi oldalakra mobilinterneten keresztül. Velük szemben a fiatalabb korosztály sokkal kiegyenlítettebb arányban használja a két perifériát: 54 százalékuk számítógépen, 46 százalékuk pedig mobiltelefonon keresztül is ellenőriz, csipog vagy az üzenőfalra irogat.

IKT és a közösségbe tartozás vágya

Síklaki István, az ELTE Társadalomtudományi Karának dékánhelyettese szerint a fent ismertetett kutatás eredményeiben két dolog keveredik össze. Az egyik, a mindenkori fiatal generációk fokozott igénye a társaságra, a társas együttlétre, a másik, hogy a mai fiatalok már anyanyelvként ismerkednek meg az infokommunikációs (IKT) eszközökkel, és magától értetődő módon használják fel ezeket a felületrendszereket az életkori sajátosságaikból adódó igényeik kielégítésére.

– Ugyanilyen felmérés kimutathatná – kár, hogy nem feltétlenül múlt időben -, hogy a 35 év felettiek mennyivel kevesebbet lógnak köztereken, lakótelepek játszóterein, csak az együttlét kedvéért. Ennek a magatartásnak tehát nincs köze az infokommunikációhoz – fogalmaz Síklaki.

A szakértő szerint a fiatalok azzal, hogy “bennszülöttként” kezelik a modern technológiákat bizonyos értelemben dupla előnyre tesznek szert. Gyakorlatilag beleszülettek, görcsmentesen működtetik a kommunikáció fenti formáit, amelyek ráadásul a korosztályukból fakadó igényeik kielégítésére nagyszerűen alkalmasak, tehát a készségeik belső indíttatásból tovább csiszolódnak. – Azt hiszem, ez jó elegy, örüljünk neki – teszi hozzá Síklaki.

Forrás: Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Társadalomtudományi Kar

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top