Szabadidő

Coco Chanel csodálatos élete

Coco Chanel a 20. század meghatározó egyénisége, de ahhoz, hogy megértsük lényét, azt az időszakot kell megismernünk, amikor még nem volt felkapott divattervező. Erről szól a film.

Coco Chanel csodálatos életeAki kikaparta a gesztenyét

A Gabrielle „Coco” Chanel (1883. augusztus 19. – 1971. január 10.) életét bemutató film nem a márka és a divatház születéséről szól, hanem azt meséli el, hogy egy árvaházba adott kislányból hogyan lesz a 20. század meghatározó alakja. A film nem túlmisztifikált, nem túlmagyarázott, egyszerű és maníroktól mentes. Az életrajzból kiragadott epizódok tökéletes pontossággal tárják fel az erős, de érzékeny nőt, akiben akarat és céltudatosság különleges elegyet alkot. Aki képes odaállni élete legfontosabb két férfija elé, és bejelenteni, hogy elmegy Párizsba meggazdagodni, és ha nem is ismernénk a történet végét, akkor is hinnénk neki. Mert ő képes rá, ahogy képes volt két nap alatt megtanulni lovagolni, mert az érdeke úgy kívánta. Bár teljesen elütött az akkori női ideáltól, túl csontos volt, túl kemény és túlságosan sallangmentes, mégis értett a férfiakhoz.


Minden nő mögött

Minden nagyszerű férfi mögött egy erős és okos nő áll – tartja a mondás, és erre gyakran hivatkoznak a nők. Azonban fordítva is igaz. Minden alkotó nő mögött ott áll egy férfi. Coco Chanelre ez különösen érvényes, hiszen az ő idejében a nők vagy dámák voltak, vagy cselédek. A férfiak számára hiúsági kérdés volt, hogy a feleségük vagy éppen a szeretőjük ne dolgozzon. Coco Chanelben azonban volt annyi bátorság, hogy a saját feje után menjen, hogy olykor kissé szemtelenül a saját érdekét nézze, és a férfiakat annyira használja ki, amennyire ők kihasználják a nőket. Coco Chanel nemcsak a női divatot változtatta meg, de legalább száz évvel megelőzte a korát, és a mai értelemben vett modern, független nővé vált. Persze mindez nem történt volna meg, ha sétagalopp az élete, ha egy gazdag családba születik, vagy éppen bárója feleségül veszi, vagy sohasem találkozik a nagy szerelemmel. De az életben nincs ha. Coco Chanel nemcsak a divathoz értett, hanem a sorshoz is. Igen hamar felismerte, merre viszik életvonalai, és ha kellett, álmait feladva, kitartóan járta saját útját. Gyerekkorában egyáltalán nem arról álmodozott, hogy ruhákat fog tervezni, és megváltoztatja a nők életét – ő csak szabadságra vágyott, és jól akart élni. Céljaihoz a divatházán keresztül vezetett az út.

Coco Chanel

 

Cicoma és fűző nélkül, elegánsan

Az agyoncicomázott, bögyös-fűzős és rengeteg fodorral díszített ruhák helyett Coco Chanel a visszafogott, inkább sejtető, mint mindent megmutató nőiességet hirdette. A róla készült mozi is ilyen. Nincsenek hatásvadász jelenetek, nincsen ripacskodás, nincs túl sok szó. Audrey Tautou az Amélie csodálatos élete óta egyetlen filmben sem volt ennyire amélie-s, de ez egy pillanatra sem okozott gondot, csak átfutott a fejemen, hogy külsőleg mennyire hasonló most Coco és Amélie, azonban Audrey Tautou nagy barna szemei az egyik arcot vidámmá tették, a másikat megkeményítették. És igen, ez is olyan film, amikor Audrey Tautounak elég néznie, elég ott lennie, elég mosolyognia, és mindent értünk. Nem kell narrálni, nem kell feliratozni. Ott van a szemében, ami karaktere lelkében: büszkeség, boldogság, szomorúság és akarat.

Coco Chanel

 

A film magyar címe: Coco Chanel
Eredeti címe: Coco avant Chanel
Rendezte: Anne Fontaine
Szereplők:
• Audrey Tautou
• Benoît Poelvoorde
• Alessandro Nivola
• Marie Gillain
• Emmanuelle Devos

Forgalmazza: Fórum Hungary Kft.

A film hivatalos magyar nyelvű oldala »

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top