Sztárok

A szerelem hangjai – A leggyönyörűbb operaduettek

A művészetek örök, központi témája a szerelem. Évezredek során rengeteg módon ábrázolták már két ember egymásra találását vagy éppen szenvedését, a boldogságot, a csalódást, a beteljesülést, a reménytelenséget. A leghatásosabban azonban talán a zene tudja érzékeltetni ezen érzelmeket. Az operairodalom legcsodálatosabb szerelmi kettősei milliók szívét hódították már meg.

1. Csalódás és máglyahalál

Bellini Normája az operairodalom egyik legmeghatóbb szerelmi története. Norma, a druidák főpapnője valaki olyanba szerelmes, akibe nem lehetne: az ellenség római hadvezérébe, Pollionéba. A férfi azonban már egy másik nőhöz vonzódik. Norma ezt megtudván saját magát kínálja fel áldozatul népe elárulása miatt és szerelmi bánatában. Ez a nemes tett ébreszti fel újra Pollione érzéseit a nő iránt, és Normával együtt tűzbe veti magát.

Az egymásra találás, a megbánás, a megbocsátás jelenetét kevesen tudják végighallgatni száraz szemmel. Norma szerepét szinte az összes világhírű szoprán játszotta, köztük Montserrat Caballé, Joan Sutherland és Anna Nyetrebko. Maria Callas és Franco Corelli előadásában különösen szívszaggató, amint utolsó közös útjukra készülve Norma és Pollione szerelme végleg beteljesül.


2. Egy elkésett szerelem

Ha happy enddel végződő szerelmi operát kellene találnunk, ahol a főhősök végül önfeledten távoznak egymás karjaiban a színpadról, nehéz dolgunk lenne. Verdi Traviatája is tragédiával ér véget, ahol a két fiatal szerelmes túl későn lesz egymásé. Violetta, az ismert párizsi kurtizán, és Alfredo akár boldogan is élhettek volna, ha nem szól közbe a férfi családja a lány kínos múltja miatt. Mire kiderül az igazság és a pár boldogan élhetne, Violettán úrrá lesz tüdőbetegsége, és szerelme karjai közt meghal.

A lovaggá ütött koloratúra, Joan Sutherland és a híres “három tenor” egyike, Luciano Pavarotti az egyik legtökéletesebb páros, hangjuk minden érzést, fájdalmat és csalódást hűen tükröz a fináléjelenetben.

3. Szerelmi harc az őrületig

A Kalóz című darab hozta meg Bellini számára az európai hírnevet. Nem véletlenül, hiszen olyan végkifejletet adott történetének, amilyet előtte még soha senki. Gualtiero, a kalóz, hosszú idő után újra találkozik szerelmével, Imogene-nel, aki már Ernesto felesége. A nőért vívott harcban a férj meghal, a kalózt halálra ítélik, Imogene pedig, aki nem tudott választani közöttük, végül mindkettőjüket elveszítve összeomlik. Ki tudná mindezt hitelesebben eljátszani, mint két olyan művész, akik az életben is egy párt alkotnak: Montserrat Caballé és Bernabé Martí.


4. Inkább a halál, mint a boldogtalanság

Bellini Kalózához hasonlóan Erkel Ferenc Bánk Bán című operájában is tébollyal végződik a főhősök szerelme. Bánk és Melinda szerelmét Ottó teszi keservessé, aki mindenáron meg akarja szerezni a nőt. Bánk elátkozza Melindát és közös gyermeküket. Bár később megbocsát neki, Melinda elveszti az eszét fájdalmában, és kisfiával együtt vízbe öli magát. A szerelmespár kettőse a magyar operairodalom legcsodálatosabb szerelmi vallomása.

(balról) Radnai György és Simándy József, (jobbról) Gobbi Hilda és Kállai Ferenc a Bánk Bán c. operában
(balról) Radnai György és Simándy József, (jobbról) Gobbi Hilda és Kállai Ferenc a Bánk Bán című operában


5. Örök kérdés: szerelem vagy pénz?

Puccini Manon Lescaut című világhírű művében a főhősnő pénz és szerelem között őrlődik, míg végül döntést hoz: a gazdag öregúr, a kényelem és a pompa helyett a fiatal, szerényen élő szerelmét választja, akivel száműzetésbe kényszerül. Így is halnak meg, nélkülözve, de együtt. Manon és Des Grieux kettőse által Maria Callas és Giuseppe Di Stefano meséli el a könnyfakasztó történetet.

6. Síron túl is hűség

Ki ne ismerné az önfeláldozó szerelmespár, Rómeó és Júlia történetét, ahol a fiatalok nem lehetnek egymáséi, majd félreértésből következően mindketten megmérgezik magukat és együtt halnak meg. Gounod operájának fináléjelenetében Anna Nyetrebko és Roberto Alagna rendkívül élethűen jeleníti meg azt a pillanatot, amikor a két szerelmes rájön, már az örökkévalóságig együtt lesznek.

7. Mindent az igaz szerelemért

A Rómeó és Júlia történetének végkifejletéhez nagyon hasonló Verdi Aida című operájának befejezése. Aida, az etióp, és Amneris, az egyiptomi király lánya ugyanabba a férfiba, Radamesbe szerelmesek. Az egyiptomiak győzedelmeskednek az etióp népen, így Radamesnek Amnerisszel kellene frigyre lépnie, ő azonban az igaz szerelmet, Aidát, és így a biztos halált választja. A két fiatalt élve befalazzák egy sírkamrába, ahol együtt várják az elmúlást.

8. Ármány és öngyilkosság

Donizetti Lammermoori Luciája abban az időben született, amikor még nem a szerelem, hanem a vagyon és a hatalom szerint házasodtak az emberek. Lucia és Edgardo szerelme beteljesületlen, a lányt zsarolással egy másik férfihoz kényszerítik. Nászéjszakáján viszont megőrül és meggyilkolja férjét, majd önmagával is végez. Edgardo nem tud a szeretett nő nélkül élni, és a hír hallatán szintén öngyilkos lesz. Hiába ábrándoztak hát boldogan közös életükről…

9. Tiltott szerelem

Az egzotikus témájú Delibés-opera, a Lakmé története megrázó. Az indiai főpap lánya az angol elnyomók egyik tisztjébe, Geraldba szerelmes, különböző vallásuk és egyéb társadalmi problémák azonban útját állják boldogságuknak. A férfinak döntenie kell: Lakmét választja vagy a kötelességét. Lakmé úgy hiszi, elhagyja őt a férfi, ezért mérgező virágport szív magába, de mielőtt meghal, kibékíti apját és szerelmét, átvitt értelemben békét teremt az elnyomók és az elnyomottak között. Lakmé és Gerald közös szerelmi képzelgése Mado Robin és Libero de Luca előadásában meghódította a világot.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top