Egy-egy karton kokainos bort kaptak a 19. század első influencerei

nlc | 2018. Június 22.
Hamar rájöttek a kereskedők, hogy ha híres emberekre hivatkoznak reklámjaikban, az hitelességet ad a terméknek. Így lett az első reklámarcok, véleményvezérek, mai szóval influencerek egyike Verne Gyula, Dumas vagy éppen a Mikulás. Ma már ott tartunk, hogy idén Influencer Fesztivált rendeznek Budapesten, ahol ha Vernével éppen nem is, de Dukai Reginával vagy akár Debreczeni Zitával összefuthatunk.

Nem mai találmány az „influencer marketing”. A pápával és a kor legmenőbb íróival, felfedezőivel hirdetni a termékünket már az 1800-as években is jó ötletnek tűnt. Akkoriban a kokainos bor népszerűségének többek között az is jót tett, hogy még az orvosok is ajánlották jótékony hatása miatt. Igazán azonban akkor kapott szárnyra a Vin Mariani néven ismert ital fogyasztása, miután a termék kitalálója rájött: ha ingyen kartont küld a kor híres embereinek, cserébe megemlítheti őket a hirdetésekben. A kor egyik első influencer kampánya pedig szép sikerrel futott, kokainos bort ivott többek között Verne Gyula, Alexandre Dumas, Emile Zola, Arthur Conan Doyle, Edison, de még XIII. Leó pápa is – egészen addig, amíg ki nem derült, hogy a kokain addiktív, és káros.

Ők volt az első influencerek

A világ egyik legnépszerűbb és legismertebb „influencerére” a Coca-Cola csapott le 1923-ban, amikor is „leszerződtette” a Mikulást a márka arcának. Azóta pedig évről évre minden karácsonykor várjuk kedvenc üdítőitalunk reklámjait, amiben lassan 100 éve a fehérszakállú népszerűsíti a terméket.

Színészek, sportolók, celebek mint véleményvezérek

A 20. század közepén már nem feltétlenül a termék, mint inkább az életérzés eladása lett a kulcsfontosságú, ehhez pedig minél ismertebb személyekre volt szükség: színészekre, énekesekre, sportolókra. A különböző cégek termékeit a celebritások mellett olyan ikonikus karakterek, mondhatni korai véleményvezérek reklámozták, mint a legendás Marlboro Manek, akik akkoriban a férfiasság megtestesítői voltak.

A 21. század modern influencer marketingjének példája Cristiano Ronaldo és a Nike egymillió dolláros reklámszerződése. Bár a világ egyik legnépszerűbb futballistája offline karrierje miatt ismert, mégis olyan masszív követőbázisa van a közösségi média különböző felületein, hogy a Nike élethosszig tartó szerződést kötött az aranylábú Ronaldóval.

 „Szia, Kata vagyok. Van még egy Pepsid?”

Míg külföldön Beyoncé, Pink, Britney Spears és David Beckham jut eszünkbe a Pepsiről, addig itthon Dobó Kata vörös fürtjei és ikonikus mondata ugrik be azonnal. Az idén 20 éves reklám tökéletes példája annak, hogyan hirdessük hírességekkel a termékünket. Ahogy Pataki Ági arcát a Fabulonhoz, Palvin Barbaráét a L’Oréalhoz párosítjuk, úgy jutunk el szép lassan a modern influencerek koráig, amikor már nem feltétlenül kell híresnek lenni ahhoz, hogy véleményvezérek legyünk.

Az influencer marketing területén évek óta elég erőteljes változás figyelhető meg, hiszen egyre kevésbé a klasszikus értelemben vett „hírességek” kerülnek előtérbe, hanem a véleményvezérekké vált „átlagemberek”, vloggerek, YouTuberek. A közösségi média elterjedésével a Z-generáció 84 százaléka már nem érhető el a klasszikus reklámok segítségével. A tíz legbefolyásosabb magyar influencer között így kapott helyett Kasza Tibor, Rubint Réka, Hosszú Katinka, Sebestyén Balázs és Istenes Bence mellett Viszkok Fruzsi, Dancsó Péter, Szirmai Gergely vagy épp PamKutya.

Az influencer evolúcióról és még sok más érdekességről is szó lesz az első hazai Influencer Fesztiválon szeptember 19-én a Budapest Music Centerben.

Exit mobile version